۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

چین دومین واردکننده بزرگ LNG درجهان شد

چین دومین واردکننده بزرگ LNG درجهان شد
آمار منتشر شده از سوی مقامات دولتی چین خبر از کسب رتبه دوم چین در واردات LNG در سال 2017 میلادی می دهد.
کد خبر: ۸۰۰۰۹
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از پایگاه داده های دولتی چین، این کشور توانست گوی رقابت را از کره جنوبی و در سال 2017 میلادی برای واردات LNG برباید و پس از ژاپن در رده دوم بزرگترین کشور واردکننده جهان قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، میزان واردات LNG چین در سال 2017 میلادی به طور میانگین به 5 Bcf در روز رسید و پس از ژاپن با ثبت میانگین 11 Bcf در روز جایگاه دوم بزرگترین واردکننده گاز طبیعی مایع در جهان را از آن خود کرد. 
این گزارش ضمن اشاره به واردات LNG از سوی چین ادامه داد: سیاست های جدید دولت این کشور با هدف کاهش آلودگی هوا میزان واردات در سال گذشتۀ میلادی را 1.6 درصد برابر با 46 درصد Bcf در روز افزایش داد و واردات ماهانه را در دسامبر به 7.8 Bcf در روز رساند.
 
پنج واردکنندۀ برتر گاز طبیعی مایع در جهان (از سال 2013 تا 2017 میلادی)
 
 در سالهای اخیر نیازروزافزون به مصرف داخلی کشور به گاز طبیعی مایع سبب شد واردات LNG چین افزایش یابد البته در ابتدا این حرکت مثبت یک اقدام سیاسی زیست محیطی بود تا از تولید برق با زغال سنگ و ایجاد آلودگی های گسترده جلوگیری شود. دولت چین همچنین الگوی مصرف در مناطق مسکونی واقع در استان های شمالی چین را از روش سنتی زغال سنگ به بویلرهای LNG در زمستان تغییر داد.
ظرفیت ذخیره گاز طبیعی در چین بسیارمحدود است و تقریباً سه درصد مصرف کلی گاز طبیعی را به خود اختصاص می دهد. اوج درخواست فصلی چین میزان واردات LNG از سوی این کشور را افزایش می دهد. علی رغم کمبود گاز طبیعی مایع در چین شمالی، افزایش ها در تولید داخلی چین و واردات خط لوله در سال 2017 میلادی ثبت رکود واردات LNG در زمستان را به همراه داشت. در کل، واردات گاز طبیعی 40 درصد از منابع گازی این کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داد و بیش از نیمی از واردات به LNG تعلق گرفت.
 
ذخیره گاز طبیعی چین (از سال 2010 تا 2017 میلادی)
 
چین 17 ترمینال واردات LNG مستقر در14 بندر و در خط ساحلی خود دارد که ظرفیت گازسازی مجدد آن به 7.4 Bcf در روز می رسد. نرخ بهره وری سالانه ترمینال های واردات LNG به طور میانگین از سال 2013 تا 2016 میلادی افزایش پنج درصدی و در سال 2017 میلادی رشد 69 درصدی را پشت سر گذاشت. هوای سرد زمستان تقاضای این گاز را به ویژه در مناطق ساحلی شمالی و مرکزی چین افزایش داد تا از ظرفیت اسمی به ترتیب 30 و 20 درصدی در ماه دسامبر سال گذشتۀ میلادی پیشی بگیرد.
 
ظرفیت واردات و واردات گاز طبیعی مایع چین (از سال 2010 تا 2017 میلادی)
 
 
ظرفیت واردات و واردات گاز طبیعی مایع چین بر حسب منطقه (از سال 2013 تا 2017 میلادی)
 
 
ترمینال ها و مناطق واردکننده گاز طبیعی مایع چین
 
 
ادارۀ اطلاعات انرژی چین (EIA) انتظار دارد مصرف گاز طبیعی در چین به دنبال اخذ سیاست های اقتصادی و زیست محیطی روندی افزایشی را در پیش بگیرد و در همین راستا واردات و افزایش تولید داخلی همه در برای  برآوردن رشد تقاضا به کارگرفته شود. ظرفیت واردات LNG چین تا سال 2021 میلادی و به محض تکمیل ترمینال های جدید و توسعه ترمینال های موجود به 11.2 Bcf در روز می رسد. افزون بر آن، واردات گاز طبیعی از سوی چین و از طریق خط لوله به ویژه خط لوله Power of Siberia از روسیه و تا پایان سال 2019 میلادی افزایش خواهد یافت.
صادرات LNG آمریکا به چین در سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافت و از 17.2 Bcf در روز در سال 2016 میلادی به 103 Bcf در سال گذشته میلادی رسید. چین حدود 15 درصد از صادرات آمریکا را به خود اختصاص می دهد و دو کشور مکزیک و کره جنوبی خریدار LNG آمریکا هستند. در ماه نوامبر سال 2017 میلادی آمریکا و چین چندین توافقنامه برای صادرات این گاز طبیعی از آمریکا به مقصد چین امضا کردند. افزون بر این، در ماه فوریه سال جاری میلادی نیز شرکت انرژی Cheniere و شرکت نفتی ملی چین توافقنامه های بلند مدتی را برای واردات LNG از Sabine Pass و ساخت تاسیاست LNG در نزدیکی تگزاس به امضا رساندند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار