۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

چالش جدید در صنعت آبزی پروری خوزستان

در پی کاهش آورد رودخانه کارون و نگرانی در تامین آب آشامیدنی، سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد: امکان تامین آب آبزی پروران استان را درسال 97 ندارد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۸۶۲۳

چالش جدید در صنعت آبزی پروری خوزستان

به گزارش خبرنگار مانا، درحال حاضر بیش از14هزارآبزی پرورخوزستانی در بیش از10هزار هکتار از اراضی شیرین و لب شور، سالانه حدود 70هزار تن ماهی گرمابی و سردابی تولید می کنند.
بنا براین گزارش سازمان آب و برق خوزستان که متولی تامین آب مزارع پرورش ماهی در سطح خوزستان است، اعلام کرد: قادر نیست آب مورد نیاز را به دلیل کمبود آب تامین کند.
همچنین مدیرکل شیلات خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا، گفت: تعطیلی صنعت آبزی پروری در استان مشکلات اقتصادی و اجتماعی بدنبال خواهد داشت و ما همه تلاش خود را برای سرپای نگهداشتن این صنعت اشتغال زا بکار خواهیم گرفت.
دکتر نبی الله خون میرزایی با بیان اینکه آبزی پروان به بانک ها بدهکار هستند و نمی توانند فعالیت خود را متوقف کنند، افزود: چنانچه این صنعت تعطیل شود قیمت آبزیان پرورشی و دریایی افزایش خواهد یافت و بسیاری از روستائیان به شهرها مهاجرت می کنند.
وی با بیان اینکه بشدت مخالف تعطیلی صنعت آبزی پروری به علت کمبود آب است، اظهار داشت: باید سهمیه دیگربخش ها را محدود کرد چون حیات صنعت آبزی پروی به آب وابسته است.
مدیرکل شیلات خوزستان نیاز سالانه آبزی پروران خوزستان را 800میلون متر مکعب عنوان کرد.
از سوی دیگر سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده است: حتی در تامین آب شرب برخی شهرها و روستاهای استان در سال 97مشکل خواهیم داشت و به علت خشکسالی شدید و کاهش بارندگی ها و آورد رودخانه ها، اصولا" آبی برای مصارف آبزی پروری وجود ندارد.
تعدادی از آبزی پروران خوزستانی در روزهای اخیر نسبت به کاهش تخصیص آب در روزهای اخیر اعتراض کردند.
آبزی پروران در نامه ای به شیلات خوزستان خواستار پیگیری تخصیص آب برای این صنعت شده و بر جلوگیری از نابودی این صنعت که بیش از یک هزار میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری شده است، شدند. سالانه حدود 30هزار تن ماهی پرورشی از استان خوزستان به عراق صادر می شود. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار