۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

ضرورت حفاظت از محیط زیست سواحل به عنوان کانون اقتصاد کشور

ضرورت حفاظت از محیط زیست سواحل به عنوان کانون اقتصاد کشور
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، سواحل را دروازه اقتصادی و پشتوانه تجارت دریایی و کانون های مهم گردشگری و طبیعت گردی دانست.
کد خبر: ۷۸۵۹۳

پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا به سیاست‌های برنامه ششم و سایر سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست دریایی اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از این سیاست های اعمال شده به حفاظت از سواحل و دریاهای کشور اختصاص دارد.                                       
وی افزود: در برنامه ششم توسعه بر تهیه اطلس زیست‌بوم کشور و حفاظت، احیا، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدید پذیر مانند دریا، دریاچه، رودخانه، مخزن سدها، تالاب، آبخوان زیرزمینی، جنگل، خاک، مرتع و تنوع زیستی بویژه حیات وحش تاکید شده است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک به معنای ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی آنها بر اساس معیارها و شاخص‌های پایداری، همواره در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
فرشچی اذعان داشت: مدیریت اکوسیستم‌های حساس و ارزشمند از قبیل پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقاء آنها تا سطح استانداردهای لازم نیز در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.                                                                                                                 
وی با اشاره به عضویت سازمان محیط زیست ایران در کنواسیون های بین المللی و منطقه ای به منظور حفاظت از منابع و تنوع زیستی دریایی کشور، خاطرنشان ساخت: کنوانسیون های تنوع زیستی،  تهران، کویت،  گونه های مهاجر (CMS) و  سایتس (CITES) از جمله مهمترین این کنوانسیون ها محسوب می شوند.
وی به اهمیت سواحل در دنیا اشاره کرد و گفت: هم اکنون 20 درصد جمعیت جهان در 25 کیلومتری دریا و 40 درصد جمعیت جهان در 100 کیلومتری از دریا ساکن هستند.
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: حدود 12 درصد کل ذخایر نفت جهان و 25 درصد کل ذخایر گاز جهان در مناطق ساحلی است.
وی با بیان اینکه سواحل امکان استقرار، تغذیه، زادآوری و پناه برای گروه زیادی از جانداران را به وجود آورده است، بیان داشت: 20 درصد تولید گیاهی اقیانوس ها در 10 درصد مساحت آبهای ساحلی واقع شده است.                                                                   
به گفته وی، بیشترین تمرکز پلانکتون های گیاهی با تولید سالانه بیش از 40 میلیارد تن اکسیژن در آبهای ساحلی است.
وی با اشاره به اینکه ساحل ضربه گیر تحولات دو اکوسیستم مجاور خود است، اذعان داشت: حدود دو سوم ماهی های با ارزش تجاری، مراحل اولیه زندگی خود را در نواحی ساحلی سپری می کنند.                                                                                                      
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، سواحل را دروازه اقتصادی و پشتوانه تجارت دریایی، کانون های مهم گردشگری و طبیعت گردی، منطقه ممتاز برای استقرار و توسعه بسیاری از صنایع ساحلی و فرا ساحل و جزیی از مناطق استراتژیک و با اهمیت حفظ سیادت نظامی و امنیتی، دانست.
وی به اهمیت جنگل های مانگرو و اکوسیستم های ویژه مناطق حاره که در سواحل واقع شده اند نیز اشاره کرد و تاکید داشت: زیستگاه های حساس، حیاتی، منحصر به فرد، حفاظتی، حاصلخیز دارای اهمیت زیادی از جنبه های بوم شناسی، زیست محیطی ، اقتصادی و زیبایی شناسی هستند.
به گفته فرشچی، این جنگل ها در کانون توجه سه معاهده زیست محیطی جهان یعنی کنوانسیون تالاب ها، تنوع زیستی و میراث های جهانی قرار گرفته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار