۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

اقدام ملی برای حفاظت از جنگل های حرا

اقدام ملی برای حفاظت از جنگل های حرا
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل کارگروه تخصصی و علمی مشترک بمنظور اقدام ملی حفاظت از جنگل های حرا در آینده نزدیک خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۵۹۲

پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا از جنگل های مانگروه ویژگی های به عنوان مناطق حساس ساحلی – دریایی نام برد و اظهار داشت: این جنگل ها از اهمیت زیستگاهی وپرورشگاهی همراه با تنوع زیستی برخوردار هستند.                                                            
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: وجود گونه های در معرض خطر و کمیاب، واقع شدن در آستانه تحمل اکولوژیک، حساسیت به آلاینده ها، کندی ترمیم و مشکلات ناشی از پاکسازی آلاینده ها از جمله معضلات این منابع محیط زیست دریایی محسوب می شود.
وی، شناسایی نواحی مستعد کاشت نهال، احیاء و بازسازی اکولوژیک جنگل های مانگرو با کمک جوامع محلی، تدوین، ترجمه وچاپ کتاب راهنمای احیاء و بازسازی اکولوژیک جنگل های مانگرو در قالب هزار نسخه را از جمله اقدامات انجام شده در ارتباط با زیستگاه جنگل های حرا از سوی سازمان حفاظت محیط زیست طی سالهای اخیرعنوان کرد.
وی به انجام پروژه های مطالعاتی درباره  جنگل های حرا از سوی بخش های مختلف پژوهشی کشور تحت نظر معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز اشاره کرد.                                                                                                                  
به گفته فرشچی، پروژه های مطالعاتی منطقه حفاظت شده حرا ( ذخیره گاه زیستکره ) با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان و معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی، ارزشگذاری اقتصادی منطقه حفاظت شده حرا در شمال خلیج فارس با تاکید بر صید آبزیان و اکوتوریسم در منطقه قشم و بررسی اکولوژیک جنگل های حرا و مدیریت آن در سواحل سیستان و بلوچستان از سوی آموزشکده محیط زیست کرج از جمله این پروژه های مطالعاتی محسوب می شود. 
وی همچنین به پروژه بررسی اکولوژیک جنگل های حرا و مدیریت آن در سواحل استان سیستان و بلوچستان تهیه شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان و ارایه راهکار های مدیریت جنگل های مانگرو در خلیج گواتر بر اساس پایش تغییرات وسعت رویشگاه با استفاده از داده های سنجش از دور و تشریح ساختار اجتماعی حرا تهیه شده از سوی اداره کل پژوهش های کاربردی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، پروژه های مطالعاتی مدیریت جنگل های مانگرو در خلیج گواتر بر اساس پایش تغییرات و سمت تشریح ساختار رویشگاه، ارزشگذاری اقتصادی مناطق حفاظت شده حرا ی تیاب و میناب و حرای رود گز و نیز طرح مطالعه و بررسی کاشت نهال در سواحل و دلتای رودخانه بهمنشیر تهیه شده ازسوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان را از دیگر پروژه های مطالعاتی با هدف حفاظت و احیای جنگل های حرا اعلام کرد.
وی با اشاره به برنامه های آتی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره جنگل های دریایی حرا، بیان داشت: تشکیل کارگروه تخصصی و علمی مشترک با حضور متخصصین و نمایندگان دستگاه های اجرایی و تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از جنگل های حرا را از جمله مهمترین این اقدامات عنوان کرد.
فرشچی از اجرای برنامه های آموزشی برای افزایش سطح آگاهی عمومی و جلب مشارکت جوامع محلی در حفاظت از جنگل های حرا خبر داد و گفت: تقویت همکاری های سازمان های دولتی و غیردولتی نیز در راستای حفاظت از جنگل های حرا بسیار ضروری است.
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بهره گیری از دانش بومی به منظور حفاظت بهینه و کارآمد از جنگلهای حرا، ایجاد بستری برای گسترش اکوتوریسم مسئولانه در جنگل های حرا و انجام و بروزرسانی مطالعات ارزشگذاری اقتصادی جنگل های حرا را از دیگر برنامه های آتی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست دانست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار