۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
کلارکسونز:

سکوت بر بازار کشتیرانی حاکم است

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به توصیف هفته قبل بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق پرداخت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۵۷۷
سکوت بر بازار کشتیرانی حاکم است
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز در تحلیل هفتگی خود، به سراغ بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناور و اوراق رفت و نوشت: در طول روزهای اخیر، بازار نفتکش های غول پیکر در خاورمیانه فعال نبود، شاید این بی رمقی بازار را بتوان تا حد زیادی به انتظار برای رسیدن محموله ازعربستان سعودی و امارت متحده عربی مربوط دانست. ناگفته نماند، کسادی در فعالیت بازار نتوانست دست مالکان را در مذاکره بالا ببرد و نبود کارگو این پیام را می دهد که طول صف نفتکش های غول پیکر آماده به بارگیری در آفریقای غربی هم چنان طولانی است. با توجه به اینکه حدود 70 فروند نفتکش غول پیکر در صف انتظار بارگیری برای ده روز نخست ماه آینده به سر می برند، نمی توان انتظار تغییر شرایط فعلی بازار را داشت.
 
سوئزماکس
بازار تانکرهای سوئزماکس نیز هفته کساد و بی رونقی را در سراسر مناطق سپری کرد. نرخ کرایه حمل در منطقه آفریقای غربی در ابتدای هفته روند نزولی را تجربه کرد، اما مالکان دست از مقاومت برنداشتند و با قاطعیت و بدون تغییر موضع خود سعی به افزایش نرخ کرایه حمل کردند. افزون بر این، ظرفیت مازاد عرضه سبب شد چارترها کنترل بازار را به دست گیرند و در منطقه دریای سیاه رزور شناور برای ماه مارس با روند کندی پیش رفت. از سوی دیگر، منطقه خاورمیانه نیز بازار آرام و ساکتی را تجربه کرد.
 
افراماکس
طی هفته گذشته بازار تانکر افراماکس در دریای شمال/ حوزه بالتیک شاهد تغییر ملموسی نبود، نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگستان بر روی سطح 90 WS قرار گرفت. علیرغم فعالیت مستمر در مدیترانه/ دریای سیاه، نرخ کرایه حمل به تدریج روند نزولی را پیمود، به گونه ای که در سراسر مدیترانه، نرخ کرایه حمل به 90 WS رسید.
فله بر
کیپ سایز:
طی هفته گذشته، بازار فله بر کیپ سایز به طور کلی شیب نزولی را پیمود. به دنبال آغاز تعطیلات سال نو چینی، فعالیت بازار نیز در روزهای پایانی هفته به سردی گرایید. نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao با رسیدن به شش هزار و 400 دلار برای هر تن افت هفته به هفته را تجربه کرد. میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 11 هزار و 85 دلار در روز، روند کاهش ناچیزی را به نمایش گذاشت.
 
پاناماکس
پس از اینکه بازار منطقه آتلانتیک یک شروع آرام را در ابتدای هفته شاهد بود، اما افزایش حجم کارگوی تازه، جنب و جوش در بازار را به راه انداخت، اگرچه نرخ کرایه حمل در پایان هفته، روند نسبتا پایدار هفتگی را نشان داد. در منطقه پاسیفیک، به دنبال نزدیک شدن به آغاز تعطیلات سال نوی چینی، فعالیت بازار در انتهای هفته افت کرد، اما نرخ کرایه حمل نسبتا ثابت ماند.
 
هندی
فعالیت بازارهندی سایز در منطقه پاسیفیک شاهد فعالیت چشم گیری بود، چرا که چارترها مشغول فیکس شناور قبل از تعطیلات چینی بودند. در منطقه آتلانتیک، به دنبال افزایش تقاضا و لیست کوتاه سوپراماکس های آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل این فله بر از خلیج آمریکا با روند افزایشی همراه بود.
 
بازار کانتینری
پیشاروی سال نوی چینی، نرخ کرایه حمل کانتینری در هفته گذشته و در مسیر شانگهای-اروپای شمالی با رسیدن به 905 دلار برای هر TEU با روند کاهش ناچیز یک درصد همراه بود. بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI، نرخ کرایه حمل در مسیر شانگهای- مدیترانه بدون تغییر بر همان سطح 791 دلار برای هر TEU ایستاد.
افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیرهای شانگهای- ساحل غربی آمریکا و شانگهای- ساحل شرقی آمریکا به ترتیب با رسیدن به یک هزار و 484 دلار برای هر TEU و دو هزار و 767 دلار برای هر TEU روند نسبتا پایداری را در مقایسه با هفته قبل از آن به نمایش گذاشت.
ناگفته نماند، نرخ کرایه حمل مسیر شانگهای- ساحل غربی آمریکا هم تراز با میانگین نرخ کرایه حمل در سال 2017 میلادی بود، اما نرخ کرایه حمل در مسیر شانگهای- ساحل شرقی آمریکا در مقایسه با میانگین سال 2017 میلادی، افزایش 13 درصدی را به همراه داشت.
در بندر سنگاپور، مجموع جابه جایی کانتینری در ماه ژانویه سال جاری میلادی به سه میلیون TEU رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 14 درصد رشد را نشان می دهد. افزون بر این، جابه جایی کانتینری در بندر بوسان کره جنوبی با رسیدن به 20 میلیون و 500 هزار TEU در کل سال 2017 میلادی، روند افزایشی پنج درصد سال به سال را به نمایش گذاشت.
 ساخت شناور 
در بخش فله بر، کشتی سازی صنایع سنگین HI Yangzhou کاسکوی چین خبر از دریافت سفارش ساخت دو فروند فله بر آلتراماکس با ظرفیت 64 هزار DWT به همراه یک فروند انتخابی را از سوی شرکت خدمات مدیریت Union Maritime داد، شناورها قرار است در سال 2020 تحویل داده شود.
در بخش کشتی کانتینری، طی هفته گذشته تنها یک مورد سفارش ساخت به ثبت رسیده است، اگر چه این قرارداد به زمان گذشته باز می گردد، اما در هفته گذشته اعلام شد که مرسک لاین مجموعه سفارش های کشتی های کانتینری با ظرفیت 15 هزار و 226TEU را در کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی با سفارش دو فروند دیگر افزایش داده است. زمان تحویل شناورها سال 2019 اعلام شد.
در بخش های دیگر، کشتی سازی Meyer Turku فنلاند خبر از انعقاد قرارداد برای ساخت یک فروند کشتی کروز با خط کشتی کروز TUI Cruises آلمان داد. این شناور با ظرفیت 11 هزار و 500 تناژ خالص قابلیت پذیرش دو هزار و 894 مسافر را در خود دارد و قرار است در سال 2023 تحویل داده شود. افزون بر این کشتی سازی GSI چین سفارش ساخت چهار فروند کشتی مسافربری/ حمل خودرو با ظرفیت 64 هزار تناژ خالص به همراه چهار فروند انتخابی دیگر را از شرکت های کشتیرانی MobyLines و Grandi Navi Veloci ایتالیا دریافت کرد. زمان تحویل شناورها سال 2020 و 2021 اعلام شده است. یارد GSI Nansha برنده سفارش ساخت دو فروند کشتی های مسافربری/ حمل خودرو و دو فروند انتخابی دیگر از شرکت کشتیرانی DFDS اروپای شمالی شد. شناورها قابلیت حمل 600 مسافر را دارند و در سه ماه سوم سال 2021 تحویل داده خواهند شد.
 
اوراق
در هفته گذشته و با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو چینی، زمزمه شایعاتی از سوی خریداران دست به نقد پیرامون بازگشایی یاردهای پاکستان به روی واردات تانکر در بازار به گوش رسید. با این وجود، شواهد روشنی برای گواهی این مطلب وجود نداشت و خریداران مجبورند صبر پیشه سازند.  علیرغم تعطیلات در چین، اما شناورهای بزرگ در بازار اوراق محرک اشتهای خریداران دست به نقد شدند، عطشی که قیمت گذاری خیلی قوی را به ارمغان آورد.
ناگفته نماند، به دنبال استمرار بازار ضعیف نرخ کرایه حمل برای نفتکش های غول پیکر، تعداد کاندیدهای این شناور در بازار اوراق نیز روند افزایشی به خود گرفته است.
 بازار فله 
علیرغم محدودیت های تولید فولاد چینی در فصل زمستان، تولید روزانه فولاد از سوی اعضای انجمن فولاد و سنگ آهن چین با رسیدن به یک میلیون و 780 هزار تن در روز در ماه ژانویه سال جاری میلادی، رشد هشت درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت. در شرایطی که کارخانه های عمده تولید خود را به منظور بهره گیری از قیمت های بالاتر افزایش دادند، بخش فولاد در چین بهبود در سود آوری را به نمایش گذاشته است.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار