۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

واردات کالای ملوانی ماهیت قاچاق ندارد

نماینده آبادان و عضو فراکسیون دریایی مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از تغییر آیین نامه اجرایی مبادلات مرزی و کالای ته لنجی گفت: واردات کالای ملوانی یا ته لنجی به هیچ عنوان ماهیت قاچاق ندارد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۸۵۵۳
واردات کالای ملوانی ماهیت قاچاق ندارد
عامر کعبی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با توجه به تغییر آیین نامه اجرایی مبادلات مرزی و کالای ته لنجی پس از ۱۲ سال، به معیشت جامعه ملوانی توجه خاصی شده و به طور حتم بازارهای منطقه از این موضوع بهره بیشتری خواهند برد. وی واردات کالای ته لنجی را در ایجاد اشتغال جوانان و رونق تجاری در بنادر خوزستان تعیین کننده خواند و افزود:لازم است تا مرز بندی مشخصی میان کالای ملوانی و قاچاق در نظر گرفته شود.
عضو فراکسیون دریایی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: تغییر آیین نامه اجرایی مبادلات مرزی ، فضای مناسبی را برای انجام فعالیت های تجاری در مناطق مرزی و ساحلی کشور فراهم کرده و به طور حتم کالاهای همراه ملوان ها از مبادی رسمی وارد کشور ‌می شود.
وی تصریح کرد: به موجب آیین نامه جدید، هر یک از ملوانان لنج‌های زیر ٥٠٠ تن ظرفیت، شش بار در سال و هر بار تا سقف 100 میلیون ریال معاف از عوارض گمرکی هستند و این موضوع به ملوانان و لنج‌داران منطقه برای واردات کالای ملوانی کمک فراوانی می کند.
نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: تا پیش از مصوبه یاد شده، هر ملوان در طول سال تنها ۶ نوبت می‌توانست سفر کند و در هر نوبت نیز تنها تا سقف 40 میلیون ریال می توانست کالای ملوانی معاف از عوارض گمرکی وارد کشور کند.
کعبی افزود: البته در قانون مناطق آزاد، کالاهای ملوانی و ته لنجی تفاوتی ندارد و در صورتی که ملوانی بیش از حد مجاز کالا وارد کند باید به طور حتم از قبل، کارت بازرگانی تهیه کرده باشد، زیرا بار اضافی تجاری محسوب می‌شود و بایستی عوارض گمرکی آن نیز پرداخت شود.
وی توجه و نگاه خاص به معیشت ملوانان و صیادان را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: باید در منطقه اولویت کاری مسئولان رونق اقتصادی و اشتغال بیشتر مردم بومی باشد.
کعبی ورود کالای قاچاق وفعالیت باندهای سازمان یافته قاچاق را سمی مهلک بر پیکره اقتصاد ملی و تولید داخلی بیان کرد و خواستار مقابله مستمر با این پدیده که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، شد. 
برچسب ها: واردات
ارسال نظرات
آخرین اخبار