۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
کلارکسونز:

بازار کشتیرانی در فوریه 2018 شیب نزولی به خود گرفت

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به توصیف هفته قبل بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق پرداخت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۵۲۲
بازار کشتیرانی در فوریه 2018 شیب نزولی به خود گرفت
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز در تحلیل هفتگی خود، دوباره به سراغ بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناور و اوراق رفت و نوشت: طی هفته گذشته، پس از اینکه بازار نفتکش های غول پیکر شروع مثبتی را به نمایش گذاشت، اما هفته با شیب نزولی به پایان رسید. به دنبال نبود تقاضا، صف نفتکش های غول پیکر طولانی شد و مالکان  نتوانستند جهش روبه بالای نرخ کرایه حمل را دوباره به بازار برگردانند. در مسیرهای خاورمیانه-آسیا، نرخ کرایه حمل بر سطح 40 WS باقی ماند و با رسیدن تعداد معاملات به پایین ترین حد خود در روز جمعه، تمایل منفی یکبار دیگر بر بازار سایه افکند. 
 
سوئزماکس
طی هفته گذشته، نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی و دریای سیاه با روند افزایشی کمی همراه بود، تمایل حاکم بر بازار بهبود یافت و مقاومت مالکان سبب افزایش چند واحدی WS نرخ کرایه حمل شد. نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- قاره انگلستان بر روی 57.5 WS ایستاد. از سوی دیگر، به دنبال صف کوتاه تانکرهای سوئزماکس آماده به بارگیری، بازار این شناور در دریای سیاه فعال بود. ناگفته نماند، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه بر سطح 75 WS قرار گرفت.
 
افراماکس
بازار تانکرهای افراکس پایان هفته آرام و ساکتی را سپری کرد و نرخ کرایه حمل در مسیرهای از مدیترانه و دریای سیاه- مدیترانه به حدود 95 WS رسید. علاوه بر این، نرخ کرایه حمل 75 WS برای یک شناور یخ شکن در مسیرهای حوزه بالتیک ثبت شد.
 
 
فله برها
کیپ سایز
پس از اینکه بازار فله برهای کیپ سایز شیب نزولی را طی کرد، اما در هفته گذشته، نرخ کرایه حمل این فله بر شیب صعودی به خود گرفت و در مسیر Tubarao- Qingdao با رسیدن به 16 هزار و 50 دلار برای هر تن، روند افزایشی هفته به هفته را به نمایش گذاشت. در مجموع، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 12 هزار و 303 دلار در روز، رشد 34 درصد هفتگی را به همراه داشت.
 
پاناماکس
بازار پاناماکس در هر دو حوزه آتلانتیک و پاسیفیک شروع آرامی را در ابتدای هفته گذشته به نمایش گذاشت. به دنبال تقاضای محدود و صف طولانی فله برهای پاناماکس آماده به بارگیری، تمایل بازار در حوزه آتلانتیک منفی باقی ماند. افزون بر این، در منطقه پاسیفیک، نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس به طور مستمر در طول هفته روند نزولی را پیمود.
 
هندی سایز
در حوزه آتلانتیک، زمانی که میزان تقاضا برای جذب ظرفیت مازاد شناور کفایت نکرد، نرخ کرایه حمل فله بر هندی سایز افت را تجربه کرد. این مسئله به ویژه در ساحل شرقی آمریکا صدق می کند. افزون بر این، در منطقه پاسیفیک نرخ کرایه حمل نیز روند نزولی به خود گرفته است، چرا که اکثر کارگوها رزور شده اند و به دنبال تعطیلات چین انتظار میرود روند کاهش تقاضا استمرار داشته باشد.

 بازار کانتینری 
در بازار چارتر کشتی کانتینری، نرخ کرایه حمل برای کشتی های کانتینری با ظرفیت یک هزار و 700 TEU روند پایدار و قوی را به نمایش گذاشت و به آستانه ده هزار دلار در روز رسید.
مرسک لاین، بزرگترین اپراتور کشتی کانتینری در جهان، سود زمینه 521 میلیون دلار را در سال 2017 به ثبت رساند، در حالیکه در سال 2016، ضرر مالی 384 میلیون دلار گزارش شده بود. از سوی دیگر، میانگین هزینه های مرسک لاین رشد 4.9 درصدی سال به سال را به همراه داشت. در سال گذشته، میانگین نرخ کرایه حمل کشتیرانی مرسک با ایستادن بر دو هزار و پنج دلار برای هر کانتینر چهل فوتی FEU، رشد 11 درصد سال به سال را نشان داد. افزون بر این، کل حجم جابجایی با رسیدن به ده میلیون و 700 هزار کانتینر چهل فوتی، سه درصد رشد داشت.
لازم به ذکر است: در ماه دسامبر سال 2017، روند کسب مالکیت هامبورگ سود از سوی مرسک لاین و فروش خط کشتیرانی Mercosul به کشتیرانی CMA CGM فرانسه به مرحله نهایی خود رسید.
 
سفارش ساخت شناور
در بخش فله بر، شرکت Seatankers Management مستقر در قبرس، سفارش ساخت دو فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت 82 هزار DWT را به کشتی سازی Shanhaiguan SB اعلام کرد. شناورها در سه ماه چهارم سال 2019 و سه ماه نخست سال 2020 تحویل داده خواهند شد.
در بخش کشتی حمل گاز، شرکت BW Gas- بزرگترین شرکت کشتیرانی گاز دنیا مستقر در اسلوی نروژ- سفارش ساخت دو فروند کشتی حمل گاز LNG با ظرفیت 173 هزار و 400cu.m را به کشتی‌سازی DSME کره جنوبی داد که قرار است در نیمه نخست سال 2020 تحویل داده شود.
شرکت کشتی سازی Hudong Zhonghua چین نیز سفارش ساخت برای یک شناور حمل سوخت LNG با ظرفیت 18 هزار و 600 را از شرکت MOL ژاپن دریافت کرد. شناور مذکور در سال 2020 تحویل داده خواهد شد. علاوه بر این، شرکت کشتیرانی Hyproc Shipping الجزایر سفارش ساخت یک کشتی حمل گاز LNG با ظرفیت 13 هزار cu.m را به کشتی سازی Jiangnan SY چین داد که قرار است در سال 2019 تحویل داده شود.
کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی سفارش ساخت هشت فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 11 هزار TEU را از کشتیرانی اورگرین تایوان دریافت کرد که بین سه ماه نخست سال 2020 و سه ماه دوم سال 2021 تحویل داده خواهد شد. افزون بر این، شرکت Scenic Cruises سفارش ساخت یک فروند کشتی کروز با ظرفیت 17 هزار و 85 تناژ خالص را به کشتی سازی Uljanik Brod داد. این شناور که در سال 2020 تحویل داده خواهد شد، قابلیت پذیرش 228 مسافر را در خود دارد. در نهایت، شرکت کشتیرانی Wilson ASA نروژ سفارش ساخت دو فروند کشتی جنرال کارگو با ظرفیت دو هزار و 600DWT را به کشتی سازی Wuxue Janda چین داد، زمان تحویل شناور سال 2019 اعلام شده است.
 
اوراق
همانطور که طی هفته گذشته، مذاکره پیرامون اوراق تعداد بیشتری از تانکرهای بزرگ در بازار جریان داشت، شایعات قوی نیز در مورد برداشتن ممنوعیت وارد کردن تانکردر پاکستان به گوش می رسید. اما تا زمانی که اعلام رسمی نشود، هیچ چیز مشخص نخواهد بود. شایان ذکر است، اگر این ممنوعیت برداشته شود، شاهد هیچ اتفاق و تغییری به صورت فوری نخواهیم بود،چرا که بازیگردانان بازار به زمان برای تطبیق پیدا کردن با قوانین جدید اعمال شده از سوی مقامات محلی، دارند.
 
بازار فله 
کل واردات سنگ آهن چین با رسیدن به 100 میلیون تن در ماه ژانویه سال جاری میلادی، روند افزایشی نه درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت. افزون بر این، کل واردات ذغال سنگ چین با رسیدن به 28 میلیون تن، شیب صعودی 12 درصدی سال به سال را به همراه داشت.
 
برچسب ها: کشتیرانی 2018
ارسال نظرات
آخرین اخبار