۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷

همایش ارگان های دریایی با صدور قطعنامه به کار خود پایان داد

بیست و پنجمین همایش ارگان های دریایی با صدور قطعنامه به کار خود پایان داد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۸۵۱۳
همایش ارگان های دریایی با صدور قطعنامه به کار خود پایان دادبه گزارش خبرنگار مانا در متن بیست و پنجمین همایش ارگان های دریایی که از سوی علی اکبر مرزبان رئیس دبیرخانه دائم همایش هماهنگی ارگان های دریایی قرائت شد آمده است:

نتایج حاصله از مباحث مطروحه در همایش، به شرح ذیل مورد تایید و تصویب حاضرین قرار گرفت:

۱-در دی ماه سال جاری شاهد سانحه کشتی نفتکش سانچی در نزدیکی سواحل کشور چین بودیم. در این حادثه دردناک متأسفانه ۳۰ دریانورد غیور کشورمان به همراه دو نفر دریانورد بنگلادشی، به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. شرکت کنندگان در این همایش، ضمن ابراز تأثر عمیق خود به خاطر این حادثه جان گداز، از تلاش های شبانه روزی صورت گرفته توسط مسئولین و کارشناسان نهادها و ارگان های کشوری و لشگری به ویژه شرکت ملی نفتکش ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور خارجه، نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی قدردانی می کند. حاضرین در همایش، ضمن آرزوی علو درجات الهی برای شهدای خدمت حادثه کشتی سانچی و تسلی خاطر خانواده ها و بستگان داغدار این عزیزان، انتظار دارند:

الف) شرکت ملی نفتکش ایران جهت استیفای کلیه حقوق خانواده های شهدا پیگیری و اقدام جدی به عمل آورد.

ب) سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهای پاناما، چین و هنگ کنگ علل سانحه کشتی های سانچی و کریستال را بررسی کنند و تمام تلاش دیپلماتیک و فنی خود را برای کشف واقعیات و درس های آموختنی ، برای اجتناب از تکرار چنین حوادث دردناک بکار گیرند.

۲-از شورای عالی صنایع دریایی درخواست می شود، در جهت بهره گیری حداکثری از قانون استفاده از حداکثر توان فنی و مهندسی داخلی کشتی سازی ها مصوب مجلس شورای اسلامی، زیر ساخت های لازم را برای تولید شناورهای جایگزین ناوگان سنتی فراهم کند. همچنین مقرر شد، سازمان بنادر و دریانوردی به منظور اجرای طرح نوسازی ناوگان سنتی، اقدام لازم را برای انعقاد تفاهم نامه همکاری با اتحادیه تعاونی های بار و مسافر سراسر کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت بعمل آورد. در همین راستا و در اجرای مصوبه شماره ۱۰۴۰۲ یکصد و هفتادمین جلسه مورخ ۱۳/۲/۱۳۹۶ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده ۱۸ آیین نامه کالاهای ملوانی ضروری است، اعتبار لازم برای اجرای طرح ساماندهی و نوسازی ناوگان سنتی به میزان حداکثر ۲۰ درصد سالانه تخصیص یابد.

۳-با عنایت به تهدیدهای روز افزون امنیت سایبری در محیط مدیریت کشتیرانی و ناوبری و لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای مواجهه با این تهدیدات، استقرار استانداردهای ISO ۲۷۰۰۱ در ارگان ها و شرکت های فعال در حوزه دریایی ضروری است. فلذا از این نهادها و شرکت ها درخواست می شود، ضمن توسعه آموزش های امنیت سایبری، نسبت به استقرار استاندارد فوق الذکر اقدام کنند.

۴-با درک ضرورت وجود سندی جامع برای نیل به منویات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم در رابطه با توسعه دریا محور و بهره مندی حداکثری از ظرفیت ها و منابع خدادادی دریا و ساحل، از شورای انقلاب فرهنگی درخواست می شود، نسبت به تصویب و ابلاغ "سند جامع توسعه دریایی کشور" اقدام عاجل بعمل آورد و در راستای بهره برداری پایدار از سواحل، دریاها و جزایر، نسبت به تدوین برنامه اجرایی این سند اقدام لازم معمول دارد.

۵-با توجه به لازم الاجرا شدن کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها از تاریخ هجدهم شهریور ماه ۱۳۹۶، ضمن تقدیر از فعالیت های صورت گرفته برای تهیه مقدمات اجرای این کنوانسیون، از ارگان های دریایی و سایر مراجع ذیصلاح درخواست می شود، با سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور کمال همکاری را به منظور اجرای کامل کنوانسیون بعمل آورند.

۶-با هدف کاهش گازهای گلخانه ای و در اجرای قانون هوای پاک و به منظور توسعه صنعت سوخت رسانی و کاهش وابستگی ناوگان دریایی کشور به تامین سوخت از سایر کشورها:

الف) با عنایت به الزام کشتی ها به استفاده از سوخت با سولفور کم از سال ۲۰۲۰ بر اساس مفاد ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل، ارگان های دریایی از وزارت نفت درخواست می نمایند، نسبت به تولید سوخت با سولفور کم توسط پالایشگاه های کشور اقدام کند.

ب) با توجه به اهمیت موضوع بهینه سازی سوخت در کشتی ها (EEDI) از مراکز دانشگاهی، صنایع کشتی سازی و شرکت های کشتیرانی درخواست می شود، تحقیقات، مطالعات و تمهیدات لازم را جهت تحقق این امر بعمل آورند.

۷-حاضرین در همایش از کلیه نهادها، ارگان ها و شرکت های فعال در حوزه دریایی و بندری بخاطر ایفای نقش در تعهد به مسئولیت اجتماعی خود تقدیر می کنند. معهذا با هدف نظام مند کردن ایفای نقش مسئولیت اجتماعی با ویژگی زیست محیطی، از سازمان محیط زیست کشور تقاضا می شود، نسبت به تشکیل و مدیریت کارگروه ویژه ای در این خصوص اقدام کند. از نهادهای دولتی و غیر دولتی و شرکت ها درخواست می شود، با محوریت سازمان محیط زیست کشور و در قالب کارگروه متشکله اقدامات و همکاری لازم را مبذول دارند.

۸-گردشگری دریایی در شکوفایی اقتصاد دریا محور، از نقش و اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری مؤکداً درخواست می شود، نسبت به تصویب و ابلاغ سند ملی گردشگری دریایی، با همکاری نهادهای مرتبط دولتی و غیر دولتی اقدام کند.

۹-بازیافت ایمن و سازگار با محیط زیست کشتی های از رده خارج از اهمیت بالایی برخوردار است:
الف) از سازمان محیط زیست کشور درخواست می شود، نسبت به تدوین دستورالعمل ها و عندالزوم تهیه لایحه قانون فرایند بازیافت شناورها اقدام کند و تا تصویب و ابلاغ، آن را مورد پیگیری قرار دهد.

ب) از سازمان بنادر و دریانوردی تقاضا می شود، امکان عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون هنگ کنگ راجع به بازیافت ایمن و سازگار با محیط زیست کشتی ها مصوب ۲۰۰۹ میلادی را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهد و نتیجه آن را به اجلاس بعدی همایش ارگان های دریایی گزارش کند.

۱۰-با توجه به سوابق و مصوبات همایش های قبلی و ضرورت کاربرد فناوری اطلاعات در بنادر با رویکرد بنادر هوشمند و با هدف دستیابی به حداکثر کارایی در عملیات اجرایی، کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست، از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست می شود، با هماهنگی ارگان های ذیربط نسبت به برنامه ریزی اجرایی و پیاده سازی سامانه یکپارچه مدیریت عملیات بندری و پایش مستمر فرصت‏ ها و تهدیدهای فناوری در بندر شهید رجایی به عنوان بندر نمونه، طی سال ۹۷ اقدام کند.

۱۱-اجرای مفاد بیانیه های پایانی همایش ها از مطالبات جامعه دریایی و بندری است. حاضرین در این همایش، ضمن تقدیر و تشکر از دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی مستقر در سازمان بنادر و دریانوردی به خاطر پیگیری های مستمر اجرای مفاد بیانیه ها، از کلیه اعضای دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور درخواست می نماید، اهتمام ویژه برای اجرایی نمودن بندهای مربوط به حوزه فعالیت خود مبذول دارند و گزارش اقدامات و نتایج حاصله را به دبیرخانه هماهنگی ارائه کنند. برای این منظور، از شورای عالی مدیران ارشد ارگان های دریایی تقاضا می شود، در اولین جلسه خود "شیوه نامه پیگیری، اجراء و گزارش دهی" مفاد بیانیه را به تصویب رساند و جهت اجراء ابلاغ کند.

۱۲-حاضرین در همایش با عنایت به بند ۴ صورتجلسه مورخ ۷/۲/۱۳۹۵ شورای عالی مدیران ارشد ارگان های دریایی و دستور العمل برگزاری "نمایشگاه بین المللی دریایی" تحت نظر دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی، بر استمرار برگزاری قوی آن با مشارکت همه نهادها و ارگان های دریایی دولتی و غیر دولتی و نیز شرکت های فعال در حوزه دریایی و بندری تأکید ورزیدند. در همین راستا و با هدف افزایش کیفیت، برخورداری از زمان کافی برای هماهنگی و برنامه ریزی، مشارکت حداکثری مخاطبین داخلی و خارجی و تخصیص بودجه مکفی برای غرفه داران و در نهایت تبدیل نمایشگاه به یک برند منطقه ای و بین المللی، از شورای مدیران ارشد ارگان های دریایی درخواست می شود، همانند بسیاری از کشورهایی مطرح دریایی، موضوع برگزاری نمایشگاه بصورت دو سالانه و ترجیحاً در فصل اول سال را مورد بررسی و تصمیم گیری قرار دهد.
شایان ذکر است بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی با حضور مقامات کشوری و لشگری و شرکت ها و فعالان بخش خصوصی و دولتی دریایی و بندری در روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه به صورت یک روزه در تهران برگزار شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار