۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
وزیر راه و شهرسازی در همایش ارگان های دریایی گفت:

خصوصی سازی واقعی صورت نگرفته است/ خصوصی سازی در بخش دریا مورد حمایت است

وزیر راه و شهرسازی گفت: نمی توان تحت عنوان بخش خصوصی هزینه را به دوش دولت انداخت، در این صورت خصوصی سازی واقعی صورت نگرفته است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۸۵۰۸
 خصوصی سازی واقعی صورت نگرفته است/ خصوصی سازی در بخش دریا مورد حمایت استبه گزارش خبرنگار مانا عباس آخوندی که در بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی سخن می‌گفت با بیان‌ اینکه در رابطه با خصوصی سازی حرف و صحبت زیاد می شود، تصریح کرد: این بحث بسیار پیچیده و ابعاد پنهان دارد که باید به صورت جدی به آن پرداخت.
وی با اعلام‌ اینکه  کشور در این زمینه دچار پریشانی معنا  گسترده  شده است، خاطر نشان کرد: از زمانی که بحث خصوصی سازی مطرح شد تا سال ۱۳۸۶ حدود یک میلیارد دلار انباشته صنعتی دولت، واگذار شده بود.
آخوندی یادآور شد: در اوایل دولت دهم حدود ۹۲ میلیارد دلار انباشت صنعتی دولت واگذار شده بود اما آنچه که انجام گرفت مفهوم خصوصی سازی نداشت.
وی دلیل این امر را واگذاری غیررقابتی و واگذاری دستگاه های غیر پاسخگو دانست.
وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که آیا می توان ازاین پریشانی معنا دفاع کرد، گفت: آنچه که در ایران به عنوان خصوصی سازی انجام گرفت، پریشانی معنای مطلق بود.
وی حال  را زمانی برای بازنگری در معنای خصوصی سازی دانست و تصریح کرد: دراین زمینه نیازمند یک فهم ملی از مفهوم خصوصی سازی هستیم.
آخوندی ‌با اشاره به اینکه  بدون تفکر بازرگانی درموضوع خصوصی سازی هیچ اتفاقی رخ نمی دهد، گفت: نمی توان تحت عنوان بخش خصوصی هزینه را به دوش دولت انداخت، در این صورت خصوصی سازی واقعی صورت نگرفته است.
وی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در خصوصی سازی فرآیندهای رقابتی شدن رعایت می شود یا خیر،اظهار داشت: خصوصی سازی از این جهت ارزشمند است که بتواند رقابت ایجاد کند و تولید کننده و مصرف کننده به رفاه و منافع بیشتری دسترسی پیدا کنند.
وزیر راه با اعلام اینکه از خصوصی سازی در بخش دریا حمایت می کنیم، ادامه داد: باید در واقع، تجاری سازی و رقابتی کردن فعالیت ها را مورد توجه قرار دهیم.
آخوندی افزود: باید برای توفیق در خصوصی سازی به این مهم بپردازیم که نهادهای اقتصادی کشور به گونه ای بازسازی شوند که بتوانند زمینه رشد را فراهم کنند.
وی تاکید کرد: آماده ایم هرگونه اقدام تبعیض آمیز و خلاف اصول بازرگانی و رقابتی را لغو کنیم چرا که  تمام مشکلات از این‌نقطه نشات می گیرد.
عضوهیئت دولت دوازدهم با اشاره به اینکه همواره گفته می شود ایران چهارراه جهان است، گفت: نمی توان چهارراه جهان را با انواع سیستم های تبعیض آمیز در حوزه حمل و نقل اداره کرد باید قانونمند ترین و روانترین شرایط را فراهم کنیم.
وی در آخر خصوصی سازی در بخش دریا را بین المللی کردن کلیه فعالیت های دریایی دانست و تصریح کرد: دریا یک اقتصاد جهانی به هم پیوسته است ما نیز باید بخشی از آن باشیم.
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار