۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

کارون بی رمق

خشکسالی و کاهش شدید نزولات جوی که گفته می شود در نیم قرن بی سابقه بوده، بزرگترین رودخانه دائمی ایران را با بحران زیستی مواجه کرده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۸۴۸۰
 کارون بی رمق
به گزارش خبرنگارمانا، کاهش شدید آب رودخانه کارون علاوه بر نگرانی کشاورزان و صیادان محلی، دوستداران محیط زیست را بشدت بیمناک کرده است.
کاهش سطح آب کارون در ماههای اخیر سبب سربرآوردن دست کم 22 جزیره کوچک در مسیر این رودخانه شده و هزاران پرنده مهاجر با فرود در این جزایر در تکاپوی غذا برای زنده ماندن هستند.
کاهش دبی آب و افزایش شوری این رودخانه نگرانی صدها آبزی پرور که در کنار این رودخانه مشغول فعالیت هستند شده است و آب مورد نیاز آنان سهمیه بندی شده است.
معضلات زیست محیطی کارون به اینجا ختم نمی شود، روزانه هزاران مترمکعب فاضلاب در این رودخانه به صورت خام وارد می شود و به علت کاهش قدرت خودپالاینگی رودخانه، میزان آلودگی آن بشدت افزایش یافته است.
احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محط زیست خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا با ابراز نگرانی از وضعیت زیست محیطی کارون در ماههای اخیر گفت: تمام شاخص های زیست محیطی کارون در مقایسه با سال گذشته منفی است و این بدین معنی است که کارون حال و روز خوشی ندارد.
وی گفت: بارندگی های مناطق بالادست کارون بشدت کاهش یافته و ظرفیت مخازن سدهای مسیر کارون کمتر از 20 درصد است. ل
اهیجان زاده با اشاره به اینکه هیچگاه سابقه نداشته کارون بدین شکل خودنمایی کند،تصریح کرد: در کارگروه ساماندهی کارون، از همه گزینه های برای بهبود زیست محیطی و علاج بخشی آن با توجه کاهش شدید آورد آن مورد توجه قرار خواهد گرفت تا وضعیت آن از بدتر نشود.
معاون سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا نیز گفت: هم اکنون دبی کارون در مقطع اهواز کمتر از 50مترمکعب در ثانیه رسیده است اما این وضعیت با توجه به برداشت آب در مناطق بالادست پایدار نیست و هرروز شاهد روند کاهش دبی رودخانه کارون هستیم.
هوشنگ حسنونی زاده با اشاره به اینکه کاهش دبی رودخانه کارون در این موقع از سال تقریبا" بی سابقه است بر لزوم مدیریت آب رودخانه و ممنوعیت کشت های پرآب در بهار و تابستان 97تاکید کرد.
وی افزود: چنانچه بارندگی ها در باقیمانده فصل زمستان در مناطق بالادست رخ ندهد در تامین آب آشامیدنی مردم خوزستان با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
در همین حال بسیاری از شهروندان خوزستانی در شبکه های اجتماعی مخالفت صریح خود را با ادامه اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون بیان کردند.
درسال جاری چندین زنجیره انسانی در مخالفت با طرح های انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران در سواحل کارون برپا شده است.
کارون که به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است پس از عبور از مناطق مرکزی استان در خرمشهر به اروندرود می پیوندند واز آنجا راهی خلیج همیشه فارس می شود.
در دو دهه اخیر کارون با مشکلات زیست محیطی، شوری آب، کاهش عمق، عدم لایروبی و ورود فاضلاب های خانگی، صنعتی و کشاورزی و به خطر افتادن معیشت صدها صیاد محلی شده است. 
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار