۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
وزیر راه و شهرسازی:

سهم خود را از حمل و نقل دریایی جهان پس می گیریم

وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم از امروز سرفصل جدیدی در نرخ بهره‌برداری از بنادر ایران باز شود و حمل مستقیم از بنادر جهان به سمت بنادر شمال خلیج‌فارس ارتقاء یابد.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۸۴۷۵
سهم خود را از حمل و نقل دریایی جهان پس می گیریم
به گزارش مانا، عباس آخوندی در حاشیه بهره برداری از ۱۹ پروژه بندری استان هرمزگان، امروز را روز خجسته ای برای صنعت بندر و دریانوردی دانست و افزود: امروز بخش اول توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی به بهره برداری رسید که این پروژه برای کشور اهمیت بسزایی دارد لذا مابقی عملیات این فاز به زودی آغاز می‌شود.
وی با تاکید بر اهمیت فاز سوم بندر شهید رجایی گفت: مناقصه توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی در مرحله نهایی قرار دارد که در آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت می‌گیرد. منابع مورد نیاز برای توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تامین می شود.
آخوندی همچنین به ترمینال ۲ بندر شهید رجایی اشاره کرد و یادآور شد: تا پیش از این ترمینال ۲ احداث شده بود، اما از نظر تجهیزات کمبودهایی داشت لذا با نصب ۲۰ دستگاه جرثقیل ظرفیت بهره‌برداری آن تا یک و نیم برابر افزایش یافت.
وزیر راه و شهرسازی اشاره ای نیز به دستاوردهای برجام داشت و با بیان اینکه خرید تجهیزات بندری برای افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی یکی از آرزوها بود که پس از برجام محقق شد، خاطر نشان کرد: پس از توافق برجام، در بخش بندری ۱۰۴ میلیون یورو قرارداد منعقد شد تا ۱۲ دستگاه جرثقیل جدید بندری از آلمان وارد بندر شهید رجایی شود که دو دستگاه آن در حال حاضر نصب شده و دو دستگاه دیگر آن در حال نصب است.
عضوهیئت دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه امید است نرخ بهره‌وری در بندر شهید رجایی به ‌عنوان بندر کانتینری ایران افزایش پیدا کند، گفت: موفق شدیم ترمینال‌های شماره یک و دو بندر شهید رجایی را برای بهره‌وری بیشتر به مدت پنج سال در اختیار دو شرکت بخش خصوصی قرار دهیم که از آنها خواسته‌ ایم شرکای بین‌المللی بگیرند تا امکان بازاریابی خارجی داشته باشند و به طریق اولی نرخ بهره‌وری بندر افزایش پیدا کند.
وی در این باره تاکید کرد: امید است با این اتفاق سرفصل جدیدی در نرخ بهره‌برداری از بنادر ایران باز شود و حمل مستقیم از بنادر جهان به سمت بنادر شمال خلیج ‌فارس ارتقا یابد.
آخوندی همچنین افزود: اپراتورهای ترمینال‌های یک و دو باید  سهم فیدری را کاهش داده و  بهره‌وری مستقیم را افزایش دهند. بنابراین انتظار می رود سال آینده نرخ بهره‌وری کانتینری در بندر شهید رجایی با شاخص‌های روشنی بهبود پیدا کند.
وزیر راه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه سهم ایران را در حمل‌ و نقل دریایی جهان باز پس خواهیم گرفت، به تلاش برای تمرکززدایی از بنادر اشاره کرد و اظهار داشت: بندر جاسک اولویت بعدی سازمان بنادر و دریانوردی خواهد بود و بعد از آن باید سایر بنادر هرمزگان توسعه یابند تا از بنادر تمرکززدایی صورت گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار