۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

شناور سازی یک فروند مغروقه از آبراه استراتژیک خور موسی

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: مغروقه جامی ۲ از مجموعه شناورهای مغروقه برجای مانده از دوران جنگ تحمیلی به طور کامل خارج سازی و به ساحل منتقل شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۸۴۶۱
شناور سازی یک فروند مغروقه از آبراه استراتژیک خور موسی
به گزارش خبرنگار مانا، محمد علی اعلایی با اشاره به خارج سازی مغروقه جامی ۲ از مجموعه شناورهای مغروقه برجای مانده از دوران جنگ تحمیلی با وزنی بالغ بر ۶ هزار تن از آبراه استراتژیک خورموسی، اظهار داشت: با اتمام آخرین مراحل خارج سازی و ارسال گزارش فنی و تأیید ساید اسکن سونار(تصویر برداری زیر آب) این مغروقه به ساحل منتقل شده است.
وی افزود: فرآیند خارج سازی مغروقه طی مدت ۳۰ روز عملیاتی با رعایت همه اصول ایمنی و زیست محیطی همراه با ۱۲ هزار تن محموله آن، انجام  شد که در نوع خود از جمله سریع ترین عملیات سالویج مغروقه ها با طول ۱۶۶ متر، عرض ۲۳ متر و ارتفاع ۱۳ متر به شمار می رود.
 معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر ودریانوردی خوزستان با اشاره به ریسک بالای مغروقه های مذکور برای ایمنی دریانوردی و محیط زیست؛ حذف کانون خطر، ارتقاء ایمنی تردد کشتی های تجاری در آبراه استراتژیک خور موسی و کاهش هزینه های حمل را از دیگراهداف مهم این عملیات برشمرد.
اعلایی همچنین، انتقال و تخلیه لاشه و ضایعات شناور مغروقه را از دیگر مراحل جانبی این پروژه اعلام کردو اظهار داشت: تمامی مراحل این پروژه با رعایت اصول ایمنی و بهره گیری از نیروهای مجرب و خدمات دریایی ۱۵ فروند شناور صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: با تداوم روند پروژه خارج سازی، هفت فروند شناور مغروقه به ارزش یک هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است و طی مدت دوسال در نقاط مختلف کانال دسترسی بندرامام خمینی(ره) (خورموسی) به آب های آزاد، خارج سازی و جمع آوری خواهند شد.
شایان ذکر است بندرامام خمینی (ره) که از طریق خورموسی به خلیج فارس و آبهای بین المللی متصل می شود، دومین بندر بزرگ عملیاتی جمهوری اسلامی ایران پس از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان است. تاکنون دهها فروند شناور مغروقه در خورموسی شناورسازی شده است. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار