۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

سودآوری صنعت فله همزمان با رشد تقاضا

تقاضای جهانی نسبت به عرضه بر اساس مشاهدات بیمکو در سال 2018 پیشی میگیرد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۸۴۳۵
سودآوری صنعت فله همزمان با رشد تقاضا
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از بیمکو، همانطور که انتظار می رود ناوگان فله خشک که به کندی در حال بهبودی است  برای پاسخ به رشد تقاضای پیش بینی شده در سال 2019 میلادی ، باید بر قوانین دریایی در این بخش متمرکز شود.
واردات چین به ویژه ذغال سنگ و سنگ آهن در سال 2017  به شدت رشد کرد و نیمه دوم سال گذشته میلادی برای مالکان و اپراتورهای فله سودآور بود. اگر در سال جاری میلادی نیز رشد تقاضا بیش از پنج درصد افزایش یابد، صنعت فله برای کل سال  تجارتی جاری سودآور خواهد بود.
تحلیلگر ارشد کشتیرانی بیمکو در این باره گفت: باید به خاطر داشت که سال 2018  به قدرتمندی سال گذشته  نیست و کسب سود ، بدون مدیریت درست ؛ تا سال 2019 امکان پذیر نخواهد بود .
وی ادامه داد: این صنعت شاهد افت فعالیت اوراق شناورهاست و ناوگان فله خشک رو به رشد است که این امر می تواند سرعت بهبود بازار را با کندی روبه رو سازد. همانطور که انتظار می رود رشد اسمی ناوگان در سال جاری میلادی حدود یک درصد باشد لذا تمرکز بر کندی سرعت رشد معطوف است و درصورتیکه میانگین سرعت افزایش شناورها به ناوگان فزونی یابد، سرعت بهبود کند خواهد بود و بالعکس.

تغییرات حاکم بر ایجاد تعادلِ  قوانین دریایی

برهمین اساس در حمل و نقل فله خشک، حجم کالاهای جابه جا شده یک چرخه فصلی را دنبال می کند به گونه ای که حجم جابه جا شده در سه ماه نخست پایین ترین و در سه ماهه پایانی بالاترین میزان را به خود اختصاص می دهد.
برای سه ماهه نخست سال جاری میلادی، حجم بار جابه جا شده کمتر از حجم کالاهای ثبت شده در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی است. از این رو، احتمال دارد حجم بار جابه جا شده در سه ماه پایانی سال 2017 میلادی از حجمی که در سه ماه سوم سال 2018 میلادی ثبت خواهد شد، کمتر باشد.
در همین راستا، تحلیلگر ارشد بیمکو گفت: صنعت فله خشک باید فعالیت خود را کاهش دهد تا از افت شدید در میزان نرخ حمل و نقل بار در نیمه نخست سال جاری میلادی جلوگیری کند چراکه میزان جابه جایی بار و حجم آنها به طور فصلی در سال 2018 کاهش خواهد یافت بنابراین، تمرکز باید بر سرعت افزایش شناورها به ناوگان باشد.
وی ضمن اشاره به خطری که در این باره وجود دارد، افزود: خطر موجود آن است که نمی توان در برابر اشتهای چین نسبت به کالاهای فله خشک اقدامی انجام داد. رشد اقتصادی چین تنها عامل کلیدی در بازار حمل و نقل فله است.
 
چین مسئول رشد در سال 2017 میلادی
توسعه غیرمنتظره بازار در سال 2017 میلادی به موجب حاکمیت چین در بخش فله خشک به وقوع پیوست. چین میزان واردات خود را با حاشیه ای قوی افزایش داد به گونه ای که واردات سنگ آهن و ذغال سنگ هر کدام به ترتیب تا پایان سال گذشتۀ میلادی رشد 6.5 و 19 درصدی را تجربه کردند.
رشد تقاضا در سال 2017 میلادی یک سورپرایز مثبت بود و از حد انتظارات اولیه بالاتر رفت و طی سه سال اخیر با پنج درصد رکورد زد. علت این رشد قابل ملاحظه جایگزینی سریع سنگ آهن کیفیت پایین چین به سمت واردات دریابرد با کیفیت بالا بود. رشد تقاضا علی رغم تعطیلی 276 روزه کاری به دنبال برنامه اصلاحات برای کاهش تعداد معادن گران قیمت و متوقف کردن عرضه به دلیل اشباع شدن پر قدرت ادامه داشت.
از سوی دیگر در آغاز سال جاری میلادی بازار واردات چین شاهد افزایش تقاضای سنگ آهن بود و آن را مثبت گزارش داد اما میزان واردات ذغال سنگ تاکنون و پس از گذشت یک ماه از سال جاری میلادی تغییری نکرده و ثابت باقی مانده است.
تحلیلگر بیمکو ضمن اشاره به رشد تقاضا گفت: درحالیکه رشد تقاضا شرایط  قوانین دریایی را بهبود بخشیده، افزایش رشد ناوگان هنوز نتوانسته سود اقتصادی را با نرخ بالای رشد تقاضا همراه داشته باشد.

تاثیر رشد ناوگان بر توسعه در سال 2017 میلادی
صنعت فله خشک در مسیر بهبود قرار گرفته و حفظ این شرایط چالش اصلی است. این رخداد زمانی حاصل می شود که سوددهی از طریق ایجاد تعادل در قوانین دریایی ارتقا یابد و راه حل آن اوراق شناورها هر چند برای بازه ای کوتاه مدت و ورود محتاطانه شناورهای جدید به ناوگان در دراز مدت است.
طی سه ماه سوم سال 2017 میلادی، نرخ های حمل و نقل برای  سایزهای مختلف در شناورهای فله سودده بود. این بدان معنی است که شناورهای بکارگرفته شده در بازار فوری برای پوشش سفرهای عملیاتی ثبت شده اند و هزینه های تامین مالی شامل پرداخت مجدد بدهی را به همراه دارد. این موضوع از سال 2012 میلادی تاکنون نخستین بار است که در سطح میانگین صنعت بدان پرداخته می شود.
بنابراین، صنعت فله خشک به موجب بهبود نرخ حمل و نقل به کسب سود در سال جاری میلادی خوش بین است و احتمال افزایش روزافزون آن می رود. در آغاز سال گذشته میلادی، بازار تنها توسعه 0.2 درصدی را درحالی تجربه کرد که رشد 2.2 درصدی تقاضا در بازار ثبت شده بود و از نرخ رشد ناوگان با افزایش دو درصدی پیشی گرفته بود.
بیمکو در پایان این تحلیل نوشت: رشد تقاضا و ناوگان در سال 2017 میلادی به ترتیب شاهد افزایش 53 درصدی بود و توانست تعادل بازار قوانین دریایی را دو درصد ارتقا دهد.
شایان ذکر است تعادل بازارقوانین دریایی در مقایسه با سال 2014میلادی که رشد تقاضا 10.5 و رشد عرضه 6.8 درصد افزایش داشت، توانست رشد 3.7 درصدی را تجربه کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار