۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
بر اساس راهبرد توسعه سواحل کشور انجام می شود:

تامین 30 درصد آب شرب کشور با نمک زدایی دریاها

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بر اساس راهبردهای تعیین شده در توسعه سواحل ، 30 درصد از آب شرب کشور باید با استفاده از سیستم های نمک زدایی از طریق آب دریا ها تامین شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۴۲۱
تامین 30 درصد آب شرب کشور با نمک زدایی دریاها شهرام فداکار در گفتگو با خبرنگار مانا با تاکید بر اهمیت سواحل و جزایر کشور و ضرورت حفاظت از محیط زیست آنها، بیان داشت: اسکان حدود 22.5 درصد از جمعیت کشور در هفت استان نوار ساحلی ، مهمترین دلیل اهمیت سواحل و جزایر کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه از میزان مذکور 10 درصد در استان های شمالی و 12.5 درصد در استان های جنوی ساکن هستند، اظهار کرد: 0.2 درصد از جمعیت کشور در جزایر ایرانی خلیج فارس با جمعیت حدود 175 هزار نفر زندگی و امرار معاش می کنند.                                                                              
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه از اسکان جمعیتی در حدود 600 هزار نفر در بندر عباس به عنوان بزر گترین شهر ساحلی کشور خبر داد.
وی اذعان داشت: این آمار در حالی است که تنها پنج درصد نواحی ساحلی خلیج فارس به محدوده های شهری و روستایی و تأسیسات دریایی و نظامی فعلی کشور، اختصاص یافته است.                                                                                                                                                                               
فداکار با بیان اینکه ایران چهلمین کشور دارای طول خط ساحل در دنیاست به وجود بیش از50 جزیره ایرانی بزرگ و کوچک در خلیج فارس نیز اشاره کرد.
وی همچنین از وجود 19 منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست با مساحت 922 هزار هکتار در سواحل شمالی و جنوبی کشور خبر داد.وی در ادامه گفته های خود به راهبردهای کلی توسعه سواحل کشور اشاره کرد و گفت: توسعه فعالیت‎های اقتصادی سازگار با ظرفیت‎های زیست‎محیطی مناطق ساحلی و ایجاد هماهنگی و همسویی و شفاف‌سازی در قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت‎ در سواحل از جمله این راهبردها محسوب می شود.                                       
مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد محدودیت در استفاده‎های اختصاصی از حریم سواحل و تأمین دسترسی همگانی به آن و نیز ایجاد زمینه مشارکت همگانی در ساماندهی مناطق ساحلی خبر داد.                                                                                    
وی با اشاره به حفاظت و احیای زیست‎بوم‎های ساحلی و دریایی به عنوان یکی از راهبردهای کلی توسعه سواحل کشور، خاطرنشان ساخت: جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط‎ زیست مناطق ساحلی، ارتقای ظرفیت‎های مقابله با مخاطرات محیطی و حوادث غیرمترقبه نیز در این سیاست قرار داده شده اند.
فداکار به قانونمند کردن شیوه بهره‎برداری، استقرار فعالیت‎ها و ساخت و سازها در مناطق ساحلی همراه با ایجاد بسترهای حقوقی لازم اشاره کرد و از تأمین امنیت جوامع و فعالیت‎های مستقر در مناطق ساحلی و برقراری نظام‎های حقوقی و مالی ویژه در مناطق ساحلی برای هدایت فعالیت‎های توسعه به عنوان دیگر موارد ذکر شده در راهبرد کلی توسعه سواحل کشور نام برد.                                                                                                                              
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرد: ارتقای نقش مؤثر کشور در همکاری‎های منطقه‎ای و بین‎المللی براساس منافع ملی و فرهنگ‎سازی استفاده مناسب از سواحل و دریا نیز جز راهبردهای کلی توسعه سواحل کشور محسوب می شود.
مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس راهبردهای تعیین شده در توسعه سواحل، تامین 30 درصد از آب شرب کشور با استفاده از سیستم های نمک زدایی از طریق آب دریا باید انجام شود، تاکید کرد: پایش و ارزیابی مستمر فعالیت‎ها و اقدامات در مناطق ساحلی نیز از دیگر ضروریات قید شده در راهبردهای کلی توسعه سواحل کشور است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار