۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵

شناورهای صید صنعتی تون ماهیان به 15 فروند افزایش می یابد

شناورهای صید صنعتی تون ماهیان به 15 فروند افزایش می یابد
معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش شناورهای صید صنعتی تون ماهیان به 15 فروند در راستای توسعه صید و افزایش اشتغالزایی خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۴۱۸
 
رئیس سازمان شیلات ایران در گفتگو با مانا درباره وضعیت صید تون ماهیان اقیانوس هند، اظهار داشت: با توجه به لزوم برنامه ریزی برای دستیابی به میزان بهینه صید هدف و به منظور ساماندهی و اعمال مقررات قانونی درخصوص حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی و رعایت آیین نامه های اجرایی آن جهت صید تون ماهیان در آبهای فراساحلی، اقدامات موثری از سوی سازمان شیلات ایران انجام شده است.
دکتر حسن صالحی اعلام کرد: تدوین آئین نامه مدیریت صید تون ماهیان که در آن ملاحظات اصلی IOTC گنجانده شده است از جمله مهمترین این اقدامات محسوب می شود.
دکتر صالحی در ادامه به پیگیری به روز رسانی سامانه مدیریت ماهیگیری در سایت سازمان شیلات و هماهنگی درتهیه چاپ لاگ بوک وفد به عنوان اقدام دیگری از سوی سازمان شیلات ایران در راستای ساماندهی صید تون ماهیان اقیانوس هند، اشاره کرد.
رئیس سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: از آنجا که ایران براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند است، لذا ظرفیت ارزشمندی برای حضور و بهره برداری از ذخایر تون ماهیان در صیدگاه های اقیانوس هندبرای صیادان ایرانی وجود دارد.
به گفته وی، هر ساله بیش از هزار فروند از شناورهای صیادی لنج با استفاده از تجهیزات ایمنی و دریانوردی و صیادی پیشرفته در صیدگاه های فراساحل در اقیانوس هند حضور یافته و اقدام به صید ذخایر سطح زی درشت می کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفته های خود در این خصوص بیان داشت: همچنین شناورهای صید صنعتی پرساینر فعال تون ماهیان در ایران به تعداد پنج فروند هستند که بنا به برنامه تدوین شده می توان آنها را تا سقف 15 فروند افزایش داد.
دکتر صالحی اعلام کرد: این شناورها علاوه بر صید در آب های ساحلی می توانند به صید در آبهای آزاد و بین المللی اقیانوس هند (آبهای فراساحلی ) با توجه به ضوابط و مقررات قانونی که IOTC وضع کرده است، مبادرت ورزند.

فعالیت 74 فروند شناور صیادی کیلکاگیر در دریای خزر 
وی همچنین به صید کیلکا ماهیان به عنوان ذخیره با ارزش دیگر دریای خزر اشاره کرد و اظهار داشت: در سال های گذشته در دریای خزر، هجوم گونه های مهاجم شانه دار به دریای خزر باعث کاهش شدید ذخایر ماهیان کیلکا شده بود.
رئیس سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: در حال حاضر با مدیریت صید مسئولانه و کاهش تلاش صیادی میزان صید این ماهیان دارای ثبات مطلوبی بوده به نحوی که با 74 فروند شناور صیادی در سال گذشته ، حدود 22 هزار و 500 تن کیلکا صید شد.
دکتر صالحی تاکید کرد: همچنین در مورد مصرف انسانی کیلکا ماهیان متاسفانه همچنان میزان مصرف انسانی آن زیر 10 درصد است که بایستی با پیگیری و اجرای راهکارهای مناسب از جمله فرآوری، بسته بندی، صادرات ... مصرف انسانی آن را افزایش دهیم.

ایجاد درآمد برای صیادان پره با پرورش ماهی در قفس و گردشگری
وی در ادامه گفته های خود در خصوص وضعیت صید ماهیان استخوانی در آبهای دریای خزر، خاطرنشان ساخت: صید این ماهیان دارای وضعیت نسبتا پایداری است.
دکتر صالحی با بیان اینکه سال گذشته حدود 11 هزار تن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر توسط شرکت های تعاونی پره صید شده بود، خاطرنشان ساخت: سازمان شیلات ایران برای حمایت از تعاونی های صیادی پره ایجاد درآمدهای جنبی و تکمیلی طرح پرورش ماهی در قفس و گردشگری را در دستور کار قرار داده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: در همین راستا در حال حاضر تعداد پنج تعاونی در امر گردشگری فعالیت دارند؛ همچنین دو تعاونی صیادی پره در استان های گیلان و مازندران به عنوان اجرای طرح پایلوت در امر پرورش ماهی در قفس مشارکت دارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار