۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

آیمو، الزامات کشتی ها در استفاده از سوخت کم سولفور را اعلام کرد

سازمان بین المللی دریانوردی( آیمو) می گوید: از یکم ماه ژانویه سال 2020، اجرای قانون استفاده از سوخت سولفور کمتر از نیم درصد لازم الاجرا خواهد شد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۴۱۳
آیمو، الزامات کشتی ها در استفاده از سوخت کم سولفور را اعلام کرد
به گزارش گروه بین الملل مانا، سازمان بین المللی دریانوردی( آیمو) می گوید: از یکم ماه ژانویه سال 2020 اجرای قانون محدودیت سوخت سولفور کمتر از نیم درصد لازم الاجرا خواهد شد به طوریکه این مسئله به میزان چشمگیری میزان اکسیدهای سولفور SOx منتشر شده از کشتی ها را کاهش خواهد داد و منافع محیطی و سلامتی عمده ای را برای جهان به ویژه برای کسانی که در نزدیک بنادر و یا سواحل زندگی می کنند، به ارمغان خواهد آورد. این سازمان به سوالاتی که به طور مکرر پرسیده می شود، پاسخ داده است که در ذیل بخشی از آن را می خوانید.
 
*محدودیت انتشارات اکسیدهای سولفور SOx از کشتی ها تاثیر خیلی مثبتی بر روی سلامت انسان خواهد داشت، در این مورد توضیح می دهید؟
محدودیت انتشارات و آلودگی های اکسیدهای سولفور SOx از کشتی ها آلودگی هوا را کاهش و منجر به محیط پاکیزه تر خواهد شد. کاهش اکسیدهای سولفور SOx همچنین سبب کاهش ذرات جامد خواهد شد، ذرات جامد همان ذرات ریز مضری هستند که وقتی سوخت می سوزند، آلودگی تولید می شود.
بر اساس مطالعه ای که از سوی فنلاند انجام گرفت و نتایج آن به کمیته حفاظت محیط دریایی آیمو MEPC ارائه شد، بدون اعمال محدودیت SOx برای کشتی ها از سال 2020، آلودگی هوا ناشی از کشتی ها به مرگ زودرس بیش از 570 هزار نفر دیگر در سراسر جهان بین سال های 2020 الی 2025 منجر خواهد شد.
 
 *چرا کشتی ها کم ضرر تر از شکل های دیگر حمل و نقل هستند؟
کشتی ها آلودگی ها و یا انتشارات مضر دیگر را انتشار می دهند. آنها همچنین حجم بزرگی از کالاهای حیاتی را در سراسر اقیانوس های جهان حمل و نقل می کنند. به گفته کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل آنکتاد، در سال 2016، برای نخستین بار، کشتی ها بیش از ده میلیارد تن بار را حمل کردند. از این نکته نباید غافل ماند که تجارت دریابرد به روند افزایشی خود ادامه می دهد.
بنابراین، کشتی ها همیشه پایدارترین روش برای حمل کالاها هستند. افزون بر این، کشتی ها به طور فزاینده در حال کارآمدتر شدن هستند. قوانین سازمان بین المللی آیمو برای کارآمدی انرژی از تقاضا برای کشتیرانی سبزتر و پاک تر حمایت می کند. کشتی که از نظر انرژی کارآمدتر است، سوخت کمتری را می سوزاند، بنابراین آلودگی کمتری را منتشر می کند.
مطالعات نشان می دهد: کشتی ها کارآمد ترین نوع حمل و نقل از نظرانرژی در مقایسه با انواع دیگر حمل و نقل مانند هواپیمایی، جاده ای و حتی راه آهن است.
این نکته را نیز باید به یاد داشت که کشتیرانی به تقاضاهای تجارت جهانی پاسخ می دهد. همانطور که تجارت افزایش پیدا می کند، نیاز به وجود ظرفیت کشتی بیشتری احساس می شود.
 
*چگونه کشتی ها می توانند میزان زیادی کارگو را به صورت کارآمدتر حمل کنند؟
کشتی ها بزرگترین دستگاه بر روی این سیاره هستند و بزرگترین موتورهای دیزلی را می توان بر روی کشتی های کارگو پیدا کرد. بزرگترین موتورهای دیزل دریایی بیش از 100 هزار واحد اسب بخار قدرت دارند .( در مقایسه با یک خودرو سایز متوسط که 300 واحد اسب بخار قدرت دارد)  بزرگترین کشتی های کانتینری بیش از 20 هزار کانتینر را حمل می کنند و بزرگترین کشتی فله بر بیش از 300 هزار تن کالا را مانند سنگ آهن حمل می کند.
به موتورهای خیلی قوی برای رانش یک کشتی از طریق دریا نیاز است. اینکه چه قدر انرژی برای حمل هر تن کارگو در هر کیلومتر مورد استفاده قرار می گیرد، نکته مهمی است که باید در نظر گرفته شود. وقتی به کارآمدی نسبی انرژی اشکال مختلف حمل و نقل نگاهی بیندازیم، به این واقعیت پی خواهیم برد که کشتی ها کارآمد ترین وسیله حمل و نقل از نظر انرژی محسوب می شوند.
 
*قوانین اخیر در مورد اکسیدهای سولفور در انتشارات کشتی تا چه حدی بهبود خواهند یافت؟
برای کشتی ها که در خارج از مناطق کنترل انتشارات تعیین شده( ECAS ) در حال فعالیت هستند، محدودیت اخیر برای محتوی سولفور کشتی ها 3.50 درصد است.  از سوی دیگر، محدودیت جدید سوخت سولفور کم تر از نیم درصد است که از یکم ماه ژانویه سال 2020 اعمال خواهد شد. 
افزون بر این، حتی محدودیت سختگیرانه تر 0.10 درصد نیز در حال حاضر در مناطق کنترل آلودگی ECAS که از سوی سازمان بین المللی دریانوردی(آیمو) ایجاد شده اند، در حال اجرا است.
محدودیت 0.10 درصد سوخت سولفور در چهار ECAS ایجاد شده، شامل منطقه دریای بالتیک، منطقه دریای شمال، منطقه آمریکای شمالی( حیطه های ساحلی تعیین شده آمریکا و کانادا) و منطقه دریای کارائیب آمریکا( در اطراف Puerto و ویرجین آمریکا) است.
در حال حاضر، فراهم کنندگان گازوئیل، گازوئیل با سوخت سولفور 0.10 درصد را برای کشتی هایی که نیازمند به استفاده از این سوخت درECAS هستند، تامین می کنند.
 
کشتی ها برای مطابقت با قوانین جدید آیمو، چه باید انجام دهند؟
قوانین جدید آیمو محتوی سولفور در گازوئیل را محدود می کند. بنابراین کشتی ها به منظور پاسخگویی به قوانین جدید، نیاز به استفاده از گازوئیلی که به طور طبیعی سولفور آن به اندازه کافی پایین است، دارند. 
برخی از کشتی ها از طریق نصب سیستم های پاک کننده گاز خروجی، آلودگی ها هوا را محدود می کنند که به عنوان اسکرابرها شناخته می شوند.
کشتی ها می توانند موتورهای که از سوخت های مختلف استفاده می کنند را داشته باشند، به طوری که محتوی سولفور پایین یا صفر خواهد بود. 
 
*آیا محدودیت تولید سولفور در حد نیم درصد می تواند به تاخیر بیافتد؟
خیر. هیچ گونه تاخیری در مورد زمان لازم الاجرا شدن این قانون وجود نخواهد داشت.
 
*آیا نیاز به سوخت های جدید جایگزین وجود دارد؟ آیا آنها کافی هستند؟
ترکیبات جدید گازوئیل برای کشتی ها توسعه خواهند یافت. برای مثال، یک گازوئیل با محتوی سولفور خیلی پایین می تواند با گازوئیل سنگین مخلوط شود تا محتوی سولفور آن را پایین آورد.در ابتدا، این ترکیبات جدید هزینه بیشتری نسبت به سوخت بانکرینگ گازوئیل سنگین که از سوی بسیاری از کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرد، در برخواهند داشت. کشتی ها می توانند به سمت استفاده از یک سوخت متفاوت متمایل شوند. یا اینکه آنها می توانند گازوئیل سنگین را خریداری کنند، اما به منظور کاهش اکسیدهای سولفور و پاسخگویی به قوانین جدید آیمو، اسکرابرها را وصل کنند.
در حال حاضر، برخی از کشتی ها در عین فعالیت در مناطق کنترل انتشارات ECAS از گازوئیل با سولفور پایین به منظور پاسخگویی به محدودیت های حتی سختگیرانه تر 0.10 درصد استفاده می کنند. بنابراین، ترکیبات گازوئیلی که برای این گونه مناطق مناسب هستند می توانند پاسخگوی محدودیت سولفور نیم درصد در سال 2020 نیز باشند. اما تمایز هزینه ای وجود دارد، به گونه ای که این ترکیبات خیلی گران تر از گازوئیل سنگین هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار