۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷

صادرات قزل آلا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به زودی

صادرات قزل آلا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به زودی
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه میزان تولید سالانه آبزیان در سال 1357، 32 هزار تن بوده است ، گفت: این رقم امسال پس از گذشته چند دهه از انقلاب اسلامی به یک میلیون و 190 هزار تن رسیده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۴۰۶

به گزارش خبرنگار مانا، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران صبح امروز در نشست خبری که به مناسب دهه فجر برگزار شده بود از کاهش واردات و افزایش صادرات آبزیان در سال جاری خبر داد.
دکتر حسن صالحی، با بیان اینکه در سالهای گذشته خاویار مهمترین اقلام صادراتی ایران در بخش آبزیان محسوب می شد، تصریح کرد: اما هم اکنون شاهد افزایش میزان صادرات میگو و سایر آبزیان هستیم.
به گفته وی، طی 9 ماهه نخست امسال، شاهد رشد 80 درصدی صادرات میگو و نیز رشد 20 درصدی در صادرات سایر گونه های آبزیان بوده ایم.
وی به تلاش شیلات در راستای توسعه پرورش ماهیان خاویاری اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون 85 مزرعه پرورش ماهی خاویاری در کشور فعالیت دارند.
رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه با بیان اینکه تولید خاویار امسال از مرز سه تن خواهد گذشت، عنوان کرد: سال گذشته شاهد تولید دو هزار و 100 تن گوشت خاویار بودیم که امسال این رقم افزایش چشمگیری خواهد یافت.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، بر اساس چشم انداز تعیین شده تا پایان برنامه ششم توسعه میزان تولید خاویار به سالانه 10 تن خواهد رسید.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، در ادامه گفته های خود به پرورش میگو به عنوان یکی از صنعت های مهم شیلات اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: نزدیک به سه دهه است که شاهد فعالیت های تکثیر و پرورش میگو در استانهای ساحلی کشور هستیم.
دکتر صالحی یادآور شد: طی این سه دهه هر ساله شاهد رشد 30 درصدی در تولید میگوی پرورشی بوده ایم به طوری که امسال میزان تولید میگوی پرورشی به 32 هزار تن رسید.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تولید میگوی پرورشی تا پایان برنامه ششم توسعه، سالانه به 60 هزار تن خواهد رسید.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: رشد 300 درصدی تولید میگوی پرورشی در میان رشد تولید سایر آبزیان کشور، بی نظیر محسوب می شود.
وی با بیان اینکه ایران از حیث پرورش میگو از جایگاه ویژه ای در خاورمیانه، آسیای جنوب غربی و شمال آفریقا برخوردار است، اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی های در حال انجام بتوانیم رتبه جهانی خود را در زمینه پرورش میگو ارتقا دهیم.
وی در ادامه به پرورش قزل آلا اشاره کرد و گفت: هم اکنون شاهد پرورش قزل آلا در قفس های دریایی در کنار پرورش این گونه ماهی در آب شیرین هستیم.
صالحی با بیان اینکه تا دو سال پیش قزل آلا فقط با هدف مصرف داخلی تولید می شد، اذعان داشت: هم اکنون شاهد صادرات قابل قبول این محصول شیلاتی به کشورهای جنوب شرق آسیا هستیم.
به گفته وی، تولید ماهیان قزال آلا در سال گذشته 162 هزار تن بوده است که تولید امسال بدون شک افزایش بیشتری خواهد یافت.
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه قزل آلای تولیدی به بازارهای هدف به ویژه روسیه، ویتنام و کشورهای حوزه خلیج فارس، صادر می شود، اذعان داشت: با رایزنی های صورت گرفته ، امسال شاهد صادرات قزل آلا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز خواهیم بود.
دکتر صالحی در ادامه گفته های خود به توقف واردات ماهیان تیلاپیا بنا به اعلام سازمان شیلات ایران خبر داد و افزود: بر این اساس از امسال تا سه سال دیگر واردات ماهیان تیلاپیا به کشور ممنوع شده است.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی ، این امر در راستای حمایت از پرورش دهندگان ماهیان قزل آلا صورت گرفته است تا بتوانند با عدم ورود ماهیان تیلاپیا بتوانند با بازاریابی و فروش محصولات خود، صنعت پرورش قزل آلا را در کشور بیش از پیش توسع دهند.
رئیس سازمان شیلات ایران، پرورش ماهیان تیلاپیا در کشور را مغایر با محیط زیست ندانست و گفت: با این وجود سازمان شیلات ایران،هیچ گونه اقدامی را در این زمینه بدون هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست انجام نخواهد داد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به پرورش کپورماهیان اشاره کرد و گفت: از دو سال پیش شاهد ورود نسل اول مولدین این گونه ماهیان به کشور بودیم که این امر تحول بزرگی در امر پرورش این گونه ماهیان گرمابی را به وجود آورد.
این مقام مسئول درسازمان شیلات ایران همچنین به وجود محدودیت منابع شیرین در دنیا اشاره کرد و گفت: این بحران که روز به روز بیشتر می شود باعث شده تا پرورش ماهیان در دریا به عنوان یکی از اصول اصلی آبزی پروری مد نظر قرار گیرد.
دکتر صالحی با بیان اینکه سال گذشته 10 هزار تن ماهی از طریق پرورش در قفس های دریایی، تولید شد، اذعان داشت: تاکنون برای بیش از 70 نفر بهره بردار، موافقت اصولی در زمینه پرورش آبزیان در قفس های دریایی صادر شده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه از نصب 470 قفس در دریاهای شمال و جنوب کشور خبر داد و بیان داشت: از این میزان 280 قفس تا کنون ماهی دار شده اند.
به گفته رئیس سازمان شیلات ایران در قفس های دریایی ماهی هایی با ارزش صادراتی بالا برای صادرات، پرورش داده می شوند.
وی همچنین در خصوص صید تن ماهیان در اقیانوس هند، تاکید کرد: ایران در میان 35 کشور بهره بردار از آبزیان اقیانوس هند از نظر میزان صید و شناور در رتبه دوم قرار دارد و در میان کشورهای خاورمیانه از رتبه نخست برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه صید ماهیان دریای خزر به دلیل اعمال مدیریت صیادان و کارشناسان شیلات به ثبات رسیده است، بیان داشت: به طور مثال صید کیلکا ماهیان طی سالهای اخیر به صید متوسط سالانه 25 هزار تن رسیده است
دکتر صالحی همچنین به ثبات صید در زمینه صید ماهیان استخوانی نیز اشاره کرد و گفت: رهاسازی سالانه 350 میلیون قطعه انواع بچه ماهی استخوانی به دریای خزر با بازسازی ذخایر این گونه ماهیان باعث ثبات صید ماهیان استخوانی طی چند سال اخیر شده است.
وی در ادامه گفته های خود در جمع خبرنگاران به صادرات آبزیان به صورت تازه و غیر منجمد اشاره کرد و گفت: هم اکنون شاهد صادرات قزل آلای تازه از طریق فرودگاه امام خمینی به کشورهای روسیه، قطر، امارات و مالزی هستیم.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، به زودی شاهد صادرات محصولات شیلاتی ه به صورت تازه از طریق فرودگاه پیام نیز خواهیم بود.
رئیس سازمان شیلات ایران به صادرات زنده لابستر از چابهار به ژاپن در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: این امر به دلیل کاهش ذخایر این گونه متوقف شد.
وی همچنین از برنامه سازمان شیلات ایران برای زنده فروشی میگوی پرورشی به هتل ها و رستورانهای شهر تهران خبر داد.
دکتر صالحی عنوان کرد: طی 9 ماهه نخست امسال از 56 هزار تن صادرات آبزیان انجام شده، 25 درصد این صادرات به صورت تازه و غیر منجمد صورت گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اظهار داشت: سال گذشته یک میلیون و 90 تن انواع آبزیان در کشور تولید شده بود که این رقم امسال به یک میلیون و 190 تن رسیده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، تولید یک میلیون و 190 تن آبزیان را در سال جاری در حالی دانست که میزان تولید آبزیان در سال 57 و پیش از انقلاب اسلامی 32 هزار تن بوده است.
وی گفت: این امر حاکی از رشد فزاینده صنعت شیلات ایران در بخش آبزی پروری طی سالهای پس از انقلاب اسلامی تا کنون بوده است.
دکتر صالحی همچنین در ادامه به برگزاری جشنواره طبح غذاهای دریایی و آبزیان در تاریخ های 21 تا 28 اسفند ماه در تهران خبر داد و اذعان داشت: این جشنواره در راستای افزایش سرانه مصرف آبزیان در میان عموم مردم، برگزار می شود.
رئیس سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته از سوی سازمان شیلات ایران، محصولات آبزی که به صورت بسته بندی در این جشنواره عرضه می شوند با حداقل 20 درصد تخفیف به فروش خواهند رسد.
دکتر صالحی تاکید کرد: هم اکنون سرانه مصرف آبزیان در کشور 11 کیلوگرم است که این رقم نسبت به سرانه مصرف جهانی که 20 کیلوگرم ماهی در سال است، رقم کمی محسوب می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار