۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰

مقامات ساحلی موظف به اعلام شناگاه های آلوده هستند

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نصب علائم مناسب در محل شناگاه های آلوده و بسیار آلوده از سوی ادارت محیط زیست استان های ساحلی برای اطلاع گردشگران از وضعیت این شناگاه ها ضروری است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۳۹۱
مقامات ساحلی موظف به اعلام شناگاه های آلوده هستند
پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های ساحلی موظف هستند، مستقیم و نیزازطریق کمیته های تخصصی دستگاه های اجرایی استان، نسبت به اعلام عمومی شناگاه های آلوده و بسیارآلوده اقدام کنند.
وی با بیان اینکه نصب علائم مناسب در محل شناگاه های آلوده وبسیارآلوده از سوی ادارت محیط زیست استان های ساحلی برای اطلاع گردشگران از وضعیت این شناگاه ها ضروری است به دسته بندی شناگاه ها و طرح های سالم سازی دریا بر مبنای میزان آلودگی میکروبی به سه گروه، شناگاه های بسیار آلوده، شناگاه های آلوده و شناگاه های سالم در استان های ساحلی کشور اشاره کرد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود تصریح کرد: شناگاهی که در حالت قابل استفاده برای شنا و تفریح های آبی در شرایط دریای آرام و بدون بارندگی از یک هفته قبل از نمونه برداری، بارآلودگی میکروبی در آن همواره در محدوده استاندار بوده، تمامی موازین بهداشتی برای تامین سلامت استفاده کنندگان در آن رعایت شود و عوامل احتمالی آلاینده در محل وجود نداشته باشد، در زمره شناگاه های سالم قرار می گیرد.
وی خاطرنشان ساخت: شناگاهی که در حالت قابل استفاده برای شنا و تفریحات آبی در شرایط دریای آرام و بدون بارندگی از یک هفته قبل از نمونه برداری، بار آلودگی میکروبی در آن به طور نسبی و در مواقع قابل توجهی از سال خارج محدوده استاندار بوده و از حد مجاز تجاوز کند و نیز موازین بهداشتی برای تامین سلامت استفاده کنندگان در آن به طور نسبی رعایت نشود، شناگاه آلوده تلقی می شود.
فرشچی به فعالیت شناگاهایی اشاره کرد که منابع احتمالی آلاینده در محل وجود نداشته باشد یا از بین بردن این منابع آلودگی دشوار نبوده و با هزینه کم امکان پذیر باشد و اذعان داشت: این شناگاه ها باید تا برطرف شدن منابع آلاینده و تایید پاکسازی محیط بر اساس نتایج آزمایشگاهی تعطیل شوند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود به وجود شناگاه های بسیار آلوده در برخی از سواحل کشور اشاره کرد و گفت: این شناگاه ها در حالت قابل استفاده برای شنا و تفریحات آبی، بارآلودگی میکروبی در آن بسیار بالا است.
وی بیان داشت: این شناگاه ها در مواقع قابل توجهی از سال، بیش از 70 درصد موارد نمونه برداری، خارج محدوده استاندارد قرار گرفته و از حد مجاز تجاوز می کند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: همچنین در شناگاه های بسیار آلوده، موازین بهداشتی برای تامین سلامت استفاده کنندگان در آن به طور نسبی رعایت نمی شود.
به گفته وی، در شناگاه های بسیار آلوده، منابع قطعی آلاینده در محل وجود داشته به طوری که از بین بردن این منابع آلودگی دشوار بوده و با صرف هزینه های معمول امکان پذیر نیست.
فرشچی با تاکید بر اینکه، تعطیلی فوری شناگاه های بسیار آلوده تا رفع مشکل و ارائه طرح تفصیلی برای سالم سازی محل  از سوی مدیریت شهری به سازمان حفاظت محیط زیست، ضروری است، خاطرنشان ساخت: همچنین اجرای طرح سالم سازی و تایید پاکسازی از سوی کارشناسان و نتایج آزمایشگاهی برای فعالیت مجدد این شناگاه ها الزامی است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های ساحلی موظف هستند، مستقیم و نیز از طریق کمیته های تخصصی دستگاههای اجرایی استان، نسبت به اعلام عمومی شناگاه های آلوده وبسیارآلوده اقدام کنند.
وی عنوان کرد: همچنین نصب علائم مناسب در محل شناگاه های آلوده و بسیارآلوده از سوی ادارت محیط زیست استان های ساحلی برای اطلاع گردشگران از وضعیت این شناگاه ها ضروری است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: همچنین تبصره، نظارت، پایش و کنترل دائمی وضعیت زیست محیطی و آلودگی میکروبی شناگاه ها و طرح های سالم سازی دریا بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استانهای ساحلی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار