۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

افزایش چشمگیر صید میگوی خلیج فارس در سال جاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان کل صید سالانه آبزیان را در پایان برنامه ششم توسعه 120 هزار تن اعلام کرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۳۸۹
افزایش چشمگیر صید میگوی خلیج فارس در سال جاری
حسن صالحی در گفتگو با خبرنگار مانا، صیدسالانه آبزیان در پایان برنامه ششم توسعه را 120 هزار تن اعلام کرد و بیان داشت: از میزان 60 درصد صید به مقدار 72 هزارتن به صید میکتوفیده و35 درصد صید به مقدار 42 هزار تن به صید یال اسبیان اختصاص خواهد یافت. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، با اشاره به اینکه پنج درصد مابقی صید به صید ماهیان خوراکی اختصاص خواهد داشت، یادآور شد: این پنج درصد به معنای صید سالانه شش هزار تن است.
وی میزان تولید پودر از هر پنج کیلوگرم ماهی را یک کیلوگرم عنوان کرد و گفت: میزان پودر ماهی تولیدی در پایان برنامه ششم توسعه به 14 هزار و 400 تن خواهد رسید. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی پودرماهی مورد نیاز برای هر کیلوگرم غذای آبزیان را 250 گرم اعلام کرد و بیان داشت: غذای تولیدی حاصل از 14 هزار و 400 تن پودر ماهی 57 هزار و 600 تن خواهد بود. 
 
صادرات 12 هزار تن ماهیان گرمابی در سال گذشته 
به گفته صالحی میزان تولید ماهیان گرمابی 264 هزار و 488 تن است که میزان 201 هزار و97 تن متعلق به پرورش کپور ماهیان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: میزان رشد تولید نسبت به سال گذشته بالغ بر 10 درصد و اشتغال زایی این بخش بالغ بر31 هزار نفر است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، میزان صادرات ماهیان گرمابی به کشورهای همسایه را در سال 1395 حدود 12هزار تن اعلام کرد.
 
صادرات هفت هزار تن ماهی قزل آلا در سال گذشته 
وی در ادامه همچنین درباره پرورش ماهیان سردآبی عنوان کرد: درسال گذشته در مجموع میزان 165 هزار و 787 تن ماهی سردآبی تولید شده است که نسبت تولید سال 1395 به سال 1394 معادل 17.9 درصد افزایش داشته است.
صالحی با تاکید بر اینکه درسال 1395 به ازای هرنفر شاغل 7.6 تن ماهی تولید شده است، میزان صادرات ماهیان سردابی (قزل آلا) در سال 1395 را بیش از هفت هزار تن اعلام کرد.
 
افزایش چشمگیر صید میگوی خلیج فارس در سال جاری 
رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود به صید میگو دریایی درخلیج فارس اشاره کرد و اظهار داشت: میگوی دریایی به عنوان یک ذخیره با ارزش همواره برای بهره برداران و صیادان استان های جنوبی کشور به ویژه خوزستان، هرمزگان و بوشهر از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
صالحی ادامه داد: شیلات ایران نیز با استناد به نتایج گشت های دریایی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و به طور خاص مراکز تحقیقاتی در استان ها و برگزاری جلسات مشترک با ادارات کل شیلات استان های ساحلی جنوب ضمن برآورد زی توده قابل برداشت میگو نسبت به برنامه ریزی فصل صید درمحدوده آبهای ساحلی خلیج فارس در سه استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان در سال های اخیر اقدام کرده است.
به گفته وی، مدت زمان دقیق فصل صید حداکثر 45 روز برای هر استان است که این امر با توجه به ملاحظات تخصصی وضعیت و میانگین صید بر واحد تلاش و ملاحظات اجتماعی تعیین و نسبت به صدور مجوز برای شناورهای دارای مجوز صید میگو اقدام می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با توجه به سالنامه آماری سازمان شیلات ایران، میزان کل میگو صید شده در خلیج فارس در سال گذشته در حدود مقدار هشت هزار و 77 تن اعلام شده است.
وی تصریح کرد: لذا سازمان شیلات ایران همیشه سعی دارد، ضمن اعمال مدیریت بهینه در بهره برداری از گونه های ساحلی حساسیت خاصی را دنبال کند که در همین راستا نسبت به اجرای طرح دریا بست (ممنوعیت عمومی صید همه گونه های آبزی) در سال 1394 برای اولین بار اقدام کرده است.
صالحی ادامه داد: همچنین در سال جاری نیز با رایزنی های به عمل آمده با تمامی بخش های وابسته با مشارکت جامعه صیادی در هر سه استان بوشهر، خوزستان، هرمزگان در قبل از شروع فصل صید میگو به مرحله اجرا درآمد که خود نتایج مفیدی را به دنبال داشت.
به گفته وی، با اجرای این طرح نه تنها از فعالیت و دریاروی شناورهای غیرمجاز جلوگیری شد بلکه برای تمامی صیادان مجاز صید میگو نیز فرصت لازم فراهم شد تا با آرامش خیال نسبت به آماده سازی شناور و ادوات صیادی برای شروع فصل میگو اقدام کنند.
رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود اذعان داشت: در همین راستا با مقایسه میزان کل صید میگو دریایی سال جاری نسبت به سال گذشته در استان بوشهر و خوزستان به ترتیب 33 درصد و 23 درصد افزایش را نشان داد.
وی اعلام کرد: همچنین در فصل صید میگوی استان هرمزگان در سال جاری مقدار صید میگو با افزایش نسبی قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده که این امر بازخورد مثبت اجرای طرح دریابست و بازسازی ذخایر این گونه آبزیان با ارزش خلیج فارس است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار