۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

سازمان شیلات برای خرید شناورهای صیادی تسهیلات می دهد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران از برنامه این سازمان برای اعطای تسهیلات در زمینه خرید شناورهای صیادی خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۳۸۸
سازمان شیلات برای خرید شناورهای صیادی تسهیلات می دهددکتر حسن صالحی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مانا اظهار داشت: بیش از پنج دهه مطالعه توسط کارشناسان داخلی و خارجی منجر به هدایت صیادان به صید آبزی برداشت نشده ای به نام میکتوفیده از خانواده فانوس ماهیان شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران افزود: این گونه ماهیان دارای ذخائر عظیم و ارزشمندی است که در سراسر دریای عمان پراکنده هستند.
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه می توان این گونه ماهیان را توسط کشتی های صنعتی تا عمق 400 متر در آبهای دریای عمان صید کرد، اظهار داشت: اندازه این آبزیان 10 تا 60 میلیمتر و هر دو تا سه عدد از این آبزی دارای وزن یک گرم است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران ، عمر این آبزی حدود دو سال است که در صورت عدم برداشت مرده و به کف دریا می رود، بنابراین ضروری است که قبل از مرگ این گونه با ارزش آبزی بتوانیم حداکثر بهره برداری اقتصادی را از ذخایر آنها به دست آوریم.
دکتر صالحی با بیان اینکه امسال 78 کشتی مشغول فعالیت در زمینه صید فانوس ماهیان هستند، خاطرنشان ساخت: تمام این کشتی ها ایرانی هستند و برنامه داریم با اعطای تسهیلات در زمینه خرید شناورهای صیادی، به زودی تعداد این شناورها را افزایش دهیم.
رئیس سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: این تعداد کشتی فعال در امر صید فانوس ماهیان دریای عمان، موجب اشتغال بیش از هزار و 100 نفر به صورت مستقیم شده است که امید می رود با توسعه هر چه بیشتر صید فانوس ماهیان در آبهای دریای عمان تا پایان برنامه ششم توسعه شاهد افزایش چشمگیر اشتغال زایی در این بخش باشیم.
وی همچنین حجم سرمایه گذاری در بخش صید فانوس ماهیان را حدود پنج هزار و 40 میلیارد ریال عنوان کرد و بیان داشت: بخشی از این سرمایه گذاری از طریق جذب سرمایه گذار خارجی تامین شده است که این امر در توسعه هر چه بیشتر این بخش تاثیر بسزایی داشته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از زمان شروع این پروژه در سال 87 تا کنون 75 هزار و 354 تن از این ذخیره برداشت شده است، اضافه کرد: در شش ماهه نخست امسال حدود هفت هزار و 101 تن توسط 54 کشتی صید شده است.
به گفته دکتر صالحی، عمده ترین نوع مصرف، مصرف به صورت پودر ماهی جهت مزارع پرورش ماهی و میگو و همچنین در صنایع پرورش دام و طیور است که البته در صورت فرآوری در کارخانجات صنایع شیلاتی، امکان مصرف انسان نیز وجود دارد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود همچنین تاکید کرد: سازمان شیلات در زمینه کنترل و مدیریت شناورهای فعال در امر صید فانوس ماهیان اقدامات بسیار مهمی از جمله نظارت کامل بر صید و تخلیه هم از طریق نیروی انسانی مستقر روی شناور و اسکله های تخلیه و هم با استفاده از کنترهای ماهواره ای انجام داده است.
وی در ادامه سخنان خود اذعان داشت: در حال حاضر سازمان شیلات به منظور تکمیل تحقیقات در سایر نقاط شرق دریای عمان توسعه ناوگان را از دستور کار خود خارج کرده و به دنبال توسعه صید و افزایش تلاش صید توسط ناوگان موجود است.
دکتر صالحی با بیان اینکه با به دست آمدن نتایج تحقیقاتی درنقاط جدید مستعد صید در دریای عمان، توسعه ناوگان نیز در دستور کار قرار می گیرد، تصریح کرد: همچنین به دنبال بالا بردن ارزش افزوده این آبزی مانند جلوگیری از پودر کردن ساردین ماهیان و تشویق استفاده کارخانه های پودر از میکتوفیده به جای ساردین هستیم.
وی در ادامه گفته های خود در خصوص پرورش ماهیان گرمابی، اذعان داشت: پرورش ماهی در آب های شیرین، اصلی ترین منبع تولید در آبهای داخلی است.
رئیس سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: در این میان کپور ماهیان همواره از بیشترین سهم در تولید ماهیان پرورشی در آب شیرین برخوردار بوده اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار