۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
رئیس سازمان شیلات ایران به مانا خبر داد:

تولید سالانه 10 تن خاویار در کشور تا سال 1400

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون تعداد 90 مزرعه فعال و دارای مجوز در کشور احداث شده که مجموعا ظرفیت تولید بیش از چهار هزار تن گوشت و 71 تن خاویار را دارند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۳۷۱
تولید سالانه 10 تن خاویار در کشور تا سال 1400رئیس سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا درباره وضعیت پرورش ماهیان خاویاری اظهار داشت: پرورش ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت وخاویار حدود دو دهه در کشورمان آغاز شده و همراه روند توسعه جهانی در حال گسترش است.
حسن صالحی ادامه داد: این امرعلاوه برتولید پروتئین و ارز آوری برای کشور به دلیل کاهش فشار وارده به ذخایر طبیعی به امر بازسازی ذخایر کمک خواهد کرد به گونه ایی که در آینده ای نه چندان دور شاهد کسب موفقیت های چشمگیر در این زمینه خواهیم بود.
وی اذعان داشت: وجود اقلیم مناسب برای پرورش ماهیان، پایین بودن هزینه های تاسیساتی و نیروی انسانی در مقایسه با کشورهای اروپایی، دانش فنی، تجربه بالا و همچنین آوازه کشورمان به عنوان تولید کننده بهترین خاویار جهان سبب شده تا این فعالیت ارزش اقتصادی فوق العاده ای داشته باشد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود اظهار داشت: البته کشورهای چین، روسیه، آمریکا، آلمان و فرانسه دراین زمینه در جهان پیشرو بوده و به سرعت درحال توسعه این صنعت هستند.
به گفته وی، علیرغم رقبای جدید در بازارهای جهانی همچون امارات متحده عربی و ویتنام و...  با تمهیدات صورت گرفته و مزارع احداث شده در آینده نزدیک شاهد رشد صعودی تولید خواهیم بود تا باری دیگر به جایگاه نخستین خود برسیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر حمایت سازمان شیلات ایران از سرمایه گذاران بخش خصوصی که قصد ورود به صنعت پرورش ماهیان خاویاری را دارند، عنوان کرد: تاکنون تعداد 90 مزرعه فعال و دارای مجوز در کشور احداث شده که مجموعا ظرفیت تولید چهارهزار و916 تن گوشت و 71 تن خاویار را دارند.
رئیس سازمان شیلات ایران بیان داشت: علاوه بر این تعداد 86 فقره موافقت اصولی با ظرفیت 10 هزار و 343 تن گوشت و 270 تن خاویار، تعداد 47 فقره پروانه تاسیس با ظرفیت سه هزار و 346 تن گوشت و 33 تن خاویار صادر شده است.
دکتر صالحی در ادامه گفته های خود درباره پرورش ماهیان خاویاری تصریح کرد: برنامه توسعه پرورش ماهیان خاویاری در افق 1400 حدود10 هزار تن گوشت و ده تن خاویار است که تحقق آن وضعیت صنعت شیلات کشور را بدون شک متحول خواهد کرد.
وی استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ورود به صنعت پرورش ماهیان خاویاری را در تحقق اهداف تعیین شده بسیار قابل قبول اعلام کرد.
وی همچنین درباره وضعیت صید ماهیان خاویاری گفت: درحال حاضر ذخایر ماهیان خاویاری در وضعیت حساس و تحت مدیریت قرار دارد و با توجه به توافق سران پنج کشور حاشیه دریای خزر صید تجاری این گونه ماهیان ممنوع بوده و صید تنها با اهداف تحقیقاتی و حفظ ذخیره و بازسازی ذخایر انجام می گیرد به نحوی که در سال 1395 میزان صید گوشت و خاویار به ترتیب 23 و 1.3 تن بوده است.
 
امسال؛ تولید بیش از 20 هزار تن ماهیان پرورش یافته در قفس
رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود به تشریح برنامه های شیلات دربار پرورش ماهیان در قفس پرداخت و اظهار کرد: پرورش ماهی درقفس براساس برنامه می بایست بین 40 تا 50 هزار تن ظرفیت تولید (قفس دریایی) ایجاد شود.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، برآورد تولید ماهیان پرورش یافته در قفس در سال جاری بیش از 20 هزار تن است که همانطور که پیش از این نیز اعلام شد در سالهای آینده شاهد رشد چشمگیری درتولید این گونه ماهیان پرورشی خواهیم بود.
وی خاطرنشان ساخت: گونه های مناسب برای آب های شمال کشور، قزل آلا، ماهی آزاد، خاویاری، سوف و کپور دریایی و همچنین گونه های مناسب برای آب های جنوب کشور شانک، سوف دریایی، سرخو، صبیتی، هامور و سوکلا است.
دکتر صالحی عنوان کرد: در حال حاضر در ایران حدود 650 هزار تن آبزیان در سال صید می شود اما ظرفیت اولیه تولید ماهی در قفس های دریایی بیش از یک میلیون تن است که مقایسه این ارقام می تواند حاکی از اهمیت پرروش ماهیان در قفس باشد.
 
افق 1404؛ تولید سالانه 400 هزار تن ماهیان پرورشی در قفس
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت پرورش ماهیان در قفس های دریایی در توسعه صنعت شیلات و در نهایت اقتصاد کشوراعلام کرد: عدد تولید ماهیان پرورش یافته در قفس درسال پایانی برنامه ششم توسعه 200 هزار تن و برای افق 1404 به میزان 400 هزار تن خواهد بود.
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه صنعت پرورش ماهیان در قفس نقش مهمی در توسعه و اشتغالزایی شهرستان های ساحلی و جزایر جنوبی داشته است، میزان اشتغال زایی در بخش پرورش ماهیان در قفس را در آبهای شمالی و جنوبی کشور تاکنون حدود دو هزار و 200 نفر دانست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار