۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶

کلارکسونز پرونده بازار کشتیرانی ژانویه 2018 را بست

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن آخرین تحلیل هفتگی خود در نخستین ماه سال جدید میلادی از بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را ارائه داد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۳۴۷
کلارکسونز پرونده بازار کشتیرانی ژانویه 2018 را بست
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن با رصد دقیق بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید، هفته پایانی کشتیرانی ژانویه 2018 را به دایره توصیف کشاند و نوشت: طی هفته گذشته، به دنبال سطح پایین تقاضا و فعالیت، بازار نفتکش های غول پیکر VLCC شاهد روند کاهشی بیشتر درآمد بود. علیرغم اینکه مالکان شناورهای مدرن کمی از خود مقاومت نشان دادند، اما تلاش ها برای افزایش نرخ کرایه حمل و تغییر فضای منفی حاکم بر بازار افاقه نکرد. در آفریقای غربی نیز بازار آرام و ساکت بود، از سوی دیگر در خاورمیانه میزان کمی کارگو روانه بازار شد که به سرعت از سوی شناورهای مازاد در صف انتظار جذب شد. با این وجود، بازار دریای کارائیب کمی بهبود را به نمایش گذاشت، به طوریکه از یک سو به دنبال تقاضا و از سوی دیگر تاخیر تردد شناورها در خلیج آمریکا، صف نفتکش های غول پیکر آماده به بارگیری کوتاه شد.
 
سوئزماکس
علیرغم یک هفته شلوغ، نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس شیب نزولی را پیمود. نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از آفریقای غربی با افت هفته به هفته همراه بود، اگر چه تقاضا در بازار بود، اما ظرفیت مازاد شناور تکاپوی بازار را خنثی کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه بر روی عقربه 60 WS ایستاد.
 
افراماکس
بازار تانکرهای افراماکس در خاورمیانه، هفته شلوغی را پشت سر گذاشت و تعداد زیادی معامله در بازار به ثبت رسید. نرخ کرایه حمل در مسیرهای خاورمیانه/ دریای سیاه- مدیترانه به 110 WS افزایش یافت. افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیر حوزه بالتیک- قاره انگلستان با طی روند نزولی هفته به هفته به 87.5 WS کاهش یافت.
 
 
فله بر ها
کیپ سایز
در منطقه پاسفیک، بازار هفته گذشته فله بر کیپ سایز مثبت ترعمل کرد و نرخ کرایه حمل روند افزایشی را به نمایش گذاشت. در منطقه آتلانتیک، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از برزیل نسبتا پایدار باقی ماند، در حالیکه در بازار آتلانتیک شمالی، بازارعمدتا ثابت و بدون تغییر بود.
 
پاناماکس
به دنبال ورود کارگوهای معدنی از آسیای جنوب شرقی، بازار فله برهای پاناماکس در منطقه پاسیفیک، هفته نسبتا مثبتی را پشت سر گذاشت، البته ناگفته نماند نزدیک به پایان هفته، از میزان فعالیت بازار نیز کاسته شد. از سوی دیگر، بازار آتلانتیک در روزهای نخست هفته فعال بود، اما با این وجود، نرخ کرایه حمل به طور کلی روند نسبتا پایدار هفتگی را در پیش گرفت و افزایشی را نشان نداد.
 
هندی
بازار فله برهای سوپراماکس در خلیج آمریکا کمی افت کرد و نرخ کرایه حمل این فله بر از اروپا شیب نزولی را پیمود. در منطقه پاسیفیک، چشم انداز بازار مثبت تر شد و به دنبال ورود کارگوهای فولاد چینی، برخی از علایم بهبود در آسیای شمالی نیز ظاهر شد.

بازار کانتینری
در بازار چارتر کشتی کانتینری، نرخ کرایه حمل قوی برای چارتر کشتی کانتینری مدرن با ظرفیت شش هزار و 500 TEU ثبت شد. افزون بر این، با توجه به کاهش عرضه شناور در این سایز، ممکن است شاهد افزایش بیشتر نرخ کرایه حمل نیز باشیم. کشتی های قدیمی پاناماکس نیز در بازار چارتری خوب عمل کردند و به دلیل عرضه محدود، فرصت عرضه اندام برای مالکان به وجود آمد. از سوی دیگر، طی هفته های گذشته، دریای کارائیب شاهد کم شدن فعالیت چارترینگ بود، تلاش برای ایجاد توازن عرضه و تقاضا نسبتا ناامید کننده بود و تعداد کمی معامله نیز دراین منطقه به ثبت رسید. با این وجود، در هفته گذشته بازار کمی جان گرفت و نرخ کرایه حمل روند صعودی را به نمایش گذاشت.
بر طبق شاخص کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI، نرخ کرایه حمل در مسیر شرق دور- ساحل غربی آمریکا با رسیدن به یک هزار و 467 دلار برای هر TEU به 1.5 درصد افزایش یافت. در حالیکه، نرخ کرایه حمل در مسیر شرق دور- ساحل شرقی آمریکا با رسیدن به دو هزار و 761 دلار برای هر TEU روند کاهش یک درصدی هفته به هفته را پیمود.
 
سفارش ساخت شناور
در بخش تانکر، شرکت تانکر Kyoei ژاپن یک فروند نفتکش غول پیکر با ظرفیت 310 هزار و 300 DWT را در کشتی سازی Namura هموطن سفارش داد، شناور قرار است در نیمه دوم سال 2020 تحویل داده شود. کشتی سازی Fujian Mawei SB چین نیز سفارش ساخت شش فروند تانکر حمل محصولات با ظرفیت 23 هزار و 500 DWT را به همراه چهار فروند انتخابی دیگر از شرکت Ocean Tankers سنگاپور دریافت کرد. شناورها در سال 2020 تحویل داده خواهد شد.
در بخش فله بر، Pan Ocean مالک کره جنوبی قرارداد شش فروند کشتی غول پیکر حمل سنگ آهن (VLOC) با ظرفیت 325 هزار DWT را با کشتی سازی New Times SB منعقد کرد. شناورها قرار است در سال 2019 میلادی تحویل داده شوند. Wisdom Marineشرکت فله خشک یونانی خبر از سفارش ساخت دو فروند فله بر هندی سایز با ظرفیت 37 هزار و 800 DWT را در کشتی سازی Imabari ژاپن داد که در سال 2020 تحویل داده می شود.
در بخش های دیگر، کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی سفارش ساخت سه فروند کشتی حمل کننده غول پیکر گاز با ظرفیت 84 هزار cu.m را از شرکت نفت Kuwait Oil Tanker کویت دریافت کرد، زمان تحویل شناورها سال 2019 اعلام شده است. شرکت کروز P&O لندن نیز قرارداد با کشتی سازی Meyer Werft را برای یک فروند کشتی کروز با ظرفیت 184 هزار تناژ خالص امضا کرد. این کشتی کروز خواهر خوانده شناوری است که در ماه فوریه سال گذشته سفارش داده شد و قادر به پذیرش پنج هزار و 200 مسافر خواهد بود.
 
 بازار فله
صادرات زغال سنگ از اندونزی ( شامل لیگنیت) با رسیدن به 34 میلیون تن در ماه نوامبر سال 2017، رشد یک درصد سال به سال را تجربه کرد. صادرات کلی زغال سنگ اندونزی با رسیدن به 352 میلیون تن در ماه های ژانویه الی نوامبر، رشد چهار درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت. در سال گذشته، صادرات زغال سنگ اندونزی به کره جنوبی با رسیدن به 36 میلیون تن روند افزایشی 16 درصدی سال به سال را به همراه داشت، از سوی دیگر، محمولات به ویتنام با رسیدن به شش میلیون تن، رشد دوبرابری را تجربه کرد.
انباشته های سنگ آهن در بنادر چینی با رسیدن به 154 میلیون تن در اواسط ماه ژانویه، رکورد بالایی را به ثبت رساند و در مقایسه با ماه گذشته، رشد هشت درصد را به همراه داشت. ناگفته نماند، در مقایسه با ژانویه سال 2017 میلادی، انباشته های سنگ آهن در ماه جاری 35 درصد رشد را نشان داد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار