۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

ابعاد جدید آغشته شدن رودخانه کارون به مواد شیمیایی و سمی

بخشی از مواد شیمیایی و پساب های سمی یکی از واحدهای تولیدکننده غیر مجاز فرآورده های نفتی در رودخانه کارون رها شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۸۳۲۶
ابعاد جدید آغشته شدن رودخانه کارون به مواد شیمیایی و سمی
به گزارش خبرنگارمانا، رهاسازی بخشی از مواد شیمیایی و پساب های سمی یکی از واحدهای تولیدکننده غیرمجاز فراورده های نفتی به رودخانه کارون در 26کیلومتری جنوب اهواز دوستداران محیط زیست را در بهت و حیرت فروبرد.
این پساب سمی خطرناک که بسرعت خود را به خرمشهر رساند مشکلاتی زیادی برای کشاورزان و ساکنان اطراف رودخانه کارون بوجود آورد و کشاورزان منطقه مجبور شدند برداشت آب از کارون را به صورت موقت متوقف کنند.
ماموران محیط زیست خوزستان پس از دریافت گزارش هایی مردمی از ساکنان اطراف رودخانه کارون و پدیدار شدن لکه های سیاه رنگ بر روی آب، جستجوی گسترده ای برای یافتن منبع آلودگی رودخانه شروع کردند و موفق شدند واحد تولیدکننده غیرمجاز فرآورده های نفتی در جوار ساحل کارون که منبع آلودگی شناخته شد را شناسایی و پلمب کنند.
عبدالله سامری نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مانا، ورود پساب های شیمیایی و سمی به رودخانه کارون با توجه به کاهش شدید دبی آن، یک فاجعه زیست محیطی توصیف کرد و خواستار برخورد قانونی وفوری با عوامل آلاینده کارون شد.
وی افزود: کشاورزان، آبزی پروران و صیادان محلی شدیدا از آلودگی رودخانه کارون آسیب دیده اند لذا ضرورت دارد تمامی دستگاههای اجرایی و مسئول برای مهار و کنترل این آلودگی زیست محیطی بسیج شوند.
این نماینده مجلس در ادامه افزود: در صورت مهار نشدن این آلودگی، احتمال دارد این پساب سمی بسرعت آبهای رودخانه بهمنشیر را آلوده کند. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با تایید تخلیه پسماند شیمیایی و سمی به رودخانه کارون از سوی یک واحد تولیدکننده غیرمجاز قیر گفت: این واحد به صورت کاملا غیرقانونی و خودسرانه اقدام به این کار کرده که برخورد قضایی با مسئوولان این واحد خواهد شد.
احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفتگو با خبرنگارمانا با بیان اینکه یک محموله شامل مواد نفتی، پسماندهای شیمیایی به رودخانه کارون ریخته شده است، تصریح کرد: کارشناسان در حال بررسی ابعاد آلودگی زیست محیطی کارون هستند.
وی با بیان اینکه پسماند تخلیه شده در کارون بسیار خطرناک است،اظهار داشت: اقدام های لازم برای جلوگیری از ورود مواد شیمیایی منابع آب آشامیدنی و کنترل پیشروی آلودگی با بسیج امکانات در دست انجام است. رودخانه کارون که در سال آبی جاری با بحران کم آبی و شوری دست و پنجه نرم می کند هم اکنون در بدترین وضعیت زیست محیطی قرار دارد. در دو دهه اخیر کارون با بحران های زیست محیطی از جمله تشدید آلودگی ناشی از ورود انواع پساب های صنعتی، کشاورزی و خانگی، شوری، رسوب گذاری و کاهش عمق و پیشروی آب دریا به عمق آن مواجه بوده است. کارون که به منزله شاهرگ حیاتی خوزستان به شمار می رود پس از عبور از مناطق مرکزی استان، در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود و از آنجا راهی خلیج فارس می شود. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار