۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱

رشد اقتصاد جهانی سایبانی بر سر بازار تانکر و کانتینر

تحلیل گران در شرکت کلارکسونز پلاتو (Clarksons Platou) معتقدند: در پی انتشار گزارش جدید صندوق بین المللی پول IMF و تصویر چشم انداز مثبت تر برای اقتصاد جهانی، بازارهای تانکر و کانتینری در مقایسه با بخش های دیگر مانند فله خشک منفعت بیشتری خواهد برد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۲۹۸
رشد اقتصاد جهانی سایبانی بر سر بازار تانکر و کانتینر
به گزارش گروه بین الملل مانا صندوق بین المللی پول IMF در جدیدترین پیش بینی خود که در روز دوشنبه هفته جاری منتشر شد، پیش بینی کرد رشد سالانه اقتصادی جهان در سال جاری میلادی 3.9 درصد خواهد بود که نسبت به 3.7 درصد پیش بینی شده در ماه اکتبر سال گذشته، افزایش سه درصدی را به همراه دارد. به گفته تحلیلگران کلارکسونز پلاتو، منفعت بیشتری از این چشم انداز مثبت تر بازار، نصیب بازارهای تانکر و کانتینری در خواهد شد.
IMF در ادامه گفت: در حالیکه قیمت های فزاینده کالا به نفع کشورهای صادر کنننده کالا است، اما تجارت جهانی بار دیگر با سرعت بیشتری نسبت به درآمد رشد می کند، دلیل این مسئله روند افزایشی سرمایه گذاری ها است.
لازم به ذکر است: بر اساس یک تصور کلی، چشم انداز مثبت تر برای اقتصاد جهانی به مزاج تمامی بخش های کشتیرانی خوش خواهد آمد، اما در این میان، کام بازارهای تانکر و کانتینر شیرین تر خواهد گشت. ناگفته نماند، تقویت بخش کشتیرانی فله خشک که شدیدا وابسته به تقاضای چینی است، می تواند نسبتا کم باشد.
کلارکسونز پلاتو با اشاره به اینکه کشتیرانی در مرحله اولیه از بهبود چند سالانه قرار دارد، معتقد است: رشد اقتصادی قویتر هم زمان با تعداد کمتری شناور که قرار است از یاردها تحویل گرفته شوند، می تواند سبب حمایت از بهبود چرخه ای مستمر در نرخ کرایه حمل و هم چنین ارزش های دارایی در سراسر بخش ها باشد.
 
تانکرها پیشگام خواهند بود
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: به دنبال بهبود فاندمنتال های عرضه-تقاضا، بخش تانکر بهترین پیشنهاد برای سرمایه گذاران خواهد بود. سایه انبارهای انباشته بر سر بازار نفت کوتاه و قیمت بالای نفت بدان معنی است که تولید این محصول و تجارت آن افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه براین، شاهد رشد تولید نفت شیل آمریکا و و پایان کاهش عرضه کشورهای عضو اوپک نیز خواهیم بود.
نکته قابل توجه اینکه، میزان پایین سفارش به معنی کشیدن ترمز رشد ناوگان است.
 
گسترش تجارت کانتینری
در مورد بخش کانتینری، کلارکسونز پلاتو پیش بینی می کند که حجم رشد تجارت دریابرد به 6.2 درصد در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت، در حالیکه در سال گذشته رقم مذکور 5.4 درصد بوده است.
این گزارش در پایان نوشت: با فرض رشد بدون تغییر ناوگان، بهره گیری از ظرفیت کلی ناوگان کشتی کانتینری به 80 درصد افزایش خواهد یافت، نرخ چارتر کشتی های پاناماکس با ظرفیت چهار هزار و 400 TEU برای بازه زمانی یک ساله با افزایش یک هزار دلار به بالای ده هزار دلار در روز خواهد رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار