۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱
رئیس جمهور:

باید چرایی وقوع حادثه نفتکش سانچی مشخص شود

رئیس جمهوری در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم درباره حادثه نفتکش سانچی سخن گفت.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۸۲۸۷
باید چرایی وقوع حادثه نفتکش سانچی مشخص شود
به گزارش خبرنگار مانا حجت الاسلام والمسلمین روحانی در گفت وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم در دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه امیدوارم در این گفت وگو سوالاتی مطرح شود که به ابهامات و پرسش های مردم پاسخ داده شود در واکنش به پرسشی در زمینه علت وقوع سانحه نفتکش سانچی اظهار کرد: این حادثه بسیار تلخ بود و منجر شد که ما 32 عزیز متخصص مان را از دست بدهیم و این برای ما بسیار تاسف برانگیز بود.
وی ادامه داد: من ساعاتی بعد از وقوع حادثه از آن مطلع شدم که نفتکش سانچی با یک کشتی چینی برخورد کرده است، بلافاصله با مسئولان صحبت کردم و فردای روز حادثه کمیته ای متشکل از وزارء خارجه، نفت، راه و شهرسازی و وزارت کار به دلیل خاصی مسئولیت این امر را به عهده گرفت.
دکتر روحانی افزود: وزارت خارجه مسئولیت برقراری ارتباط با مسئولان چینی و کشورهای اطراف را داشت تا کار امدادی انجام شود ، همه امید ما این بود که آن عزیزان را نجات دهیم اما با وقوع انفجارهایی در نفتکش این امید ما کاسته شد اما علی رغم امید کمی که داشتیم، تمام تلاشمان را برای آنها انجام دادیم و حتی قبل از اینکه تیمی از وزارت کار به چین برود، دو تیم از شرکت ملی نفتکش و سازمان بنادر به چین رفتند و ما حتی از نیروی دریایی ارتش هم تیمی را برای امدادرسانی به آن منطقه بردیم، اما علی رغم تمام این تلاش ها ما آن عزیزان را از دست دادیم و تاسف بسیاری برای این موضوع به وجود آمد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید چرایی وقوع حادثه سانچی و پیگیری های حقوقی آن در کنار رسیدگی به خواسته های خانواده های داغدار این حادثه انجام شود، اظهار کرد: باید به این نکته اشاره کنم که دلیل به عهده گرفتن مسئولیت این حادثه در سطحی از سوی وزارت کار این بود که متاسفانه در دولت های نهم و دهم به دلیل اینکه این دولت ها به برخی سازمان های عمومی و تامین اجتماعی بدهی داشتند، در ازای آن بدهکاری اموالی را به این سازمان ها واگذار کردند که یکی از این اموال شرکت ملی نفتکش است که در اختیار سازمان تامین اجتماعی است و من از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم دستور اکید دادم که بنگاه های اقتصادی دستگاه های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود و این دستگاه ها اگر می خواهند سهامی در بورس داشته باشند، مدیریت بنگاه های اقتصادی را واگذار کنند که به جد این کار را در دولت پیگیری کردیم.
روحانی در پاسخ به پرسشی در زمینه اینکه اعلام عزای عمومی برای حادثه سانچی، شعاری به نظر می رسد، اظهار کرد: من شعاری بودن این کار را قبول ندارم. وقتی دولت به صورت رسمی روزی را عزای عمومی اعلام می کند، نشان دهنده اهمیت مسئله است و نیز تشفی خاطری برای قلوب کسانی می شود که در این حادثه داغدار شده اند.
رئیس جمهور ادامه داد: من بعد از وقوع این حادثه نماینده ای را اعزام کردم تا با خانواده های داغدار به صحبت بنشیند و دغدغه ها و خواسته های آنان را دریافت کنند. بنابراین باز هم تاکید می کنم که این دو موضوع که روزی به عنوان عزای عمومی اعلام شود و جانباختگان این حادثه شهید خدمت نامیده شوند، به هیچ وجه موضوع شعاری نیست.
وی درپایان با بیان این مطلب که ابعاد حادثه همچنان مکشوف نیست، گفت: باید منتظر ماند تا برطبق قوانین بین المللی جعبه سیاه هر دو شناور بازخوانی شده تا نتیجه قطعی مشخص شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار