۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
برای حمایت از گونه های درحال انقراض انجام می شود؛

تردد شناورهای کشتیرانی دریای خزر با نماد فوک خزری

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از این پس تمام شناورهایکشتیرانی دریای خزر به تصویر فک خزری مزین خواهند شد و در مرحله بعدی تصویر گونه های در حال انقراض روی کشتی‌ها قرار دمی گیرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۲۵۷
تردد شناورهای کشتیرانی دریای خزر با نماد فوک خزری پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، موسسه رده بندی ایرانیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تصویر فک خزری به عنوان نماد کشتیرانی در دریای خزر روی شناورها نصب خواهد شد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بنابراین از این پس تمام شناورهای فعال در دریای خزر به تصویر فک خزری به عنوان تنها پستانداردریای خزر مزین خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه این اقدام نقش بسیار مهمی در حفاظت از این گونه با ارزش دریای خزر خواهد داشت، گفت: تردد شناورهای ایرانی مزین به فک خزری در آبهای بین المللی می تواند پیام ضرورت حفاظت از این تنها پستاندار دریای خزر را به سایر کشورهای حاشیه دریای خزر بدهد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امید است این اقدام باعث شود تا سایر کشورهای حاشیه دریای خزرنیز نسبت به انجام چنین اقدام مشابهی تشویق شوند.
فرشچی تاکید کرد: این موضوع در حوزه منطقه‌ای بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و نشان‌دهنده اهمیت فوک خزری برای دولت جمهوری اسلامی ایران و توجه به مقوله محیط زیست است.
وی یادآور شد: درمرحله بعدی قصد داریم در جنوب کشور تصویر گونه‌های در حال انقراض را روی کشتی‌ها قرار دهیم که البته این تصاویر به یک پیام محیط زیستی نیز مزین خواهند شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این موضوع که فک خزری جزاصلی چرخه غذایی دریای خزر است، تصریح کرد: این یک تهدید بزرگ و هشدار مهم برای منطقه است که طی سه دهه 900 هزار فک خزری از بین رفته است. زیرا این گونه تنها پستاندار دریای خزر و گونه بومی این منطقه است.
وی یادآور شد: در دهه 90 میلادی جمعیت این گونه حدود یک میلیون بود که متاسفانه اخیرا با سرشماری های هوایی صورت گرفته مشخص شد با نگاه مثبت می توان گفت حدود 100 هزار فک خزری باقی مانده است.
به گفته فرشچی، شیوع نوعی بیماری ویروسی است که از سگ‌سانان به فک منتقل می شود در سال های 2002، 2005 و2007 منجر به مرگ دسته جمعی فک ها شد و یکی از دلایل کاهش این گونه به شمار می رود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از دلایل مرگ و میر گونه فک را آلودگی های دریایی همچون آلودگی های نفتی و آلودگی های ناشی از سم و کود کشاورزی دانست و افزود: به دلیل کاهش شدید جمعیت فک خزری در سال 1387 تلاش شد تا این گونه در لیست گونه های در خطر انقراض ثبت شود که در آن زمان به دلیل عدم  آمار دقیق تعداد فک در کشورهای مختلف حاشیه خزر، موفق به انجام این کار نشدیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود به حضور این سازمان در جلسه اخیر کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون گونه های مهاجر اشاره کرد و گفت: یکی ازمصوبات دوازدهمین جلسه کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون گونه های مهاجر، قرار گرفتن فک خزری در لیست گونه های در حال انقراض بود.
وی خاطرنشان ساخت: قرار گرفتن این گونه ارزشمند در لیست گونه های در حال انقراض زمینه ساز حفاظت از این گونه ارزشمند خواهد بود.
فرشچی با اشاره به اینکه این موضوع که کشورهای حاشیه خزر به جز ایران برای صید و شکار فک خزری به منظور بهره برداری از پوست، گوشت و یا حتی روغن این گونه حیوانی، سهمیه مشخص تعیین می کردند، افزود: قرار گرفتن این گونه در لیست  گونه های  در معرض خطر انقراض منجر به ممنوعیت صدور مجوز شکار و صید می شود و از این پس کشورها اجازه ندارند سهمیه ای برای شکار یا صید گونه فک خزری تعیین کنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از سوی دیگر اضافه شدن گونه فک خزری به ضمیمه کنوانسیون گونه های مهاجر منجر به افزایش همکاری های منطقه ای و بین المللی برای حفاظت از تنها گونه پستاندار دریای خزر خواهد شد.
به گفته وی، در حال حاضر چندین مرکز بین المللی برای حفاظت از گونه های مختلف فک از جمله فک خزری وجود دارد که مرکز هلند به مدیریت لنی هارت نیز یکی از آن ها است.
این مقام مسئول ادامه داد: هارت علاقه و حساسیت زیادی به گونه فک خزری دارد و از این رو برای حفاظت از آن کمک های زیادی داشته است و حتی به مرکز نجات فک خزری در استان گلستان تحت مدیریت صیاد شیرازی نیز کمک می کند.
فرشچی مهم ترین تهدید برای گونه فک خزری در کشور را حس رقیب پنداری ماهیگیران با این گونه به دلیل تغذیه فک خزری از ماهیان خاویاری دانست و افزود: ماهیگیران فکر می کنند کاهش صید ماهی آن ها به دلیل وجود گونه فک خزری است و به همین دلیل اگر فکی در تور ماهیگیری آن ها گرفتار شود، به آن آسیب می زنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر با اجرای برنامه های آگاهی رسانی مختلف در استان ها و شهرستان ها که از سوی محیط زیست و شیلات برگزار شد، آسیب به گونه ارزشمند فک خزری در ایران بسیار کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: یکی دیگر از اقدام های خوب صورت گرفته برای حفظ این گونه ارزشمند در ایران، تخصیص و اهدا جایزه از سوی مرکز ملی نجات فک خزر به ماهیگیرانی بود که اقدام به نجات و حفظ فک خزری می کنند که البته با توجه به بودجه کم، محدودیت هایی در این حوزه است.
فرشچی خاطرنشان ساخت: یکی از اقدام های مهم برای حفظ و نجات فک خزری، افزایش اعتبار مالی و تجهیزات مرکز نجات فک خزر در گلستان است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار