۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰

ادامه کاوشهای زیرآب خلیج گرگان از سال 2020 میلادی

سرپرست هیئت کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان گفت: سال 2020 میلادی، کاوش های زیرآب در خلیج گرگان از سر گرفته شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۲۴۹
ادامه کاوشهای زیرآب خلیج گرگان از سال 2020 میلادیحمید عمرانی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: از آنجا که کاوش های زیرآب در خلیج گرگان با همکاری مشترک بریتانیا صورت می گیرد؛ طبق آخرین برنامه ریزیها با گروه باستان شناسان زیرآب بریتانیا مقرر شد، سال 2020 میلادی، کاوش های زیرآب در خلیج گرگان از سر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان تا کنون در قالب هشت فصل انجام شده ا ست، اذعان داشت: قصد داریم نهمین فصل کاوشهای این دیوار را نیز تا قبل از سال جاری انجام دهیم.
سرپرست هیئت کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان، خاطرنشان ساخت: میزان اعتبارلازم برای انجام نهمین فصل کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان، 200میلیون ریال است که در صورت تامین این اعتبار، بلافاصله پروژه آغاز خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، اعتبارات کاوشهای دیوار گرگان از محل اعتبارات ملی در پژوهشگاه میراث فرهنگی تامین می شود.
وی درباره انجام کاوشهای زیرآب در خلیج گرگان گفت: کاوش های باستان شناسی زیرآب خلیج گرگان به عنوان بخشی از کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان طی سالهای اخیرانجام شده است.
عمرانی با بیان اینکه این کاوش ها با همراهی هیئت بریتانیایی که اعضای آن شامل کشورهای مختلفی از جمله روسیه، آلمان، پرتغال، گرجستان، ایتالیا و فرانسه هستند، انجام شد، عنوان کرد: بخشی از اعتبارات کاوش های زیرآب خلیج گرگان نیز از سوی گروه بریتانیایی و پژوهشکده باستان شناسی تامین شده است.
به گفته سرپرست هیئت کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان، طی هفتمین فصل از کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان بررسی های ژئوفیزیک دریا در خلیج گرگان، یک و نیم کیلومتر دیگر از ادامه دیوار تمیشه را شناسایی کرد.
عمرانی اذعان داشت: بررسی های زیرآب در خلیج گرگان با استفاده از دستگاه های مخصوص و با کمک غواصان باستان شناس و متخصص صورت گرفته است.
به گفته این باستان شناس، کشف ارتباط واقعی دیوار گرگان و دیوار تمیشه از اهمیت بسیار زیادی در حوزه کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان برخوردار است.
سرپرست هیئت کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان بر ضرورت تداوم کاوشهای باستان شناسی در خلیج گرگان تاکید کرد و گفت: در این صورت بررسی ها به منظور شناسایی ادامه دیوار گرگان در دریای خزر تکمیل خواهد شد.
وی اذعان داشت: این بررسی های باستان شناسی به این سوال که دیوار گرگان و دیوار تمیشه به هم متصل بوده اند یا خیر، نیز پاسخ خواهد داد.
به گفته مدیر پایگاه دیوار تاریخی گرگان، در بررسی های باستان شناسی زیرآب صورت گرفته طی سال های گذشته، بقایای بخشی از قلعه تاریخی یا لنگرگاه متعلق به دوره ساسانی در بخشی از دیوار تمیشه واقع در خلیج گرگان، شناسایی شده است.
عمرانی یادآور شد: باستان شناسان ایرانی و بریتانیایی به دنبال بررسی های زیرآب به دنبال کسب نتایج بهتری درباره موقعیت دیوار گرگان در دریای خزربا استفاده از بررسی های ژئوفیزیک دریایی در فصل های بعدی کاوش هستند.
مدیر پایگاه دیوار تاریخی گرگان تاکید کرد: با تداوم کاوش های باستان شناسی در نوار ساحلی دریای خزر و نیز داخل دریا، می توان درآینده اطلاعات با ارزشی درباره دیوار گرگان به دست آورد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کاوش های دیوار گرگان از تا قبل از سال جاری از سرگرفته می شود، خاطرنشان ساخت: در نهمین فصل کاوشهای دیوارگرگان، برنامه ریزی برای انجام کاوشهای زیرآب در خلیج گرگان انجام نشده است.
به گفته وی، از آنجا که کاوشهای زیرآب در خلیج گرگان با همکاری مشترک بریتانیا صورت می گیرد؛ طبق آخرین برنامه ریزیها با گروه باستان شناسان زیرآب بریتانیا، مقرر شد، سال 2020 میلادی، کاوشهای زیرآب در خلیج گرگان از سر گرفته شود.
دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در متون قدیمی مار سرخ نامیده می شد، نخستین بار در سال 1316 از سوی اریک اشمیت خلبان آمریکایی شناسایی شد و عکس های هوایی او سندی برای تحقیقات باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفت.
قدمت این دیوار به دوره ساسانی باز می گردد که برای مقابله با قوم هون و سایر اقوام شمالی ایران ساخته شد.
این دیوار به طول 200 کیلومتر، پس از دیوار چین بزرگترین دیوار دفاعی جهان است که در 29 تیرماه سال 1387 به ثبت ملی رسید.
برچسب ها: خلیج گرگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار