۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

آلمان؛ مرکز توزیع خاویار ایران در اروپا

آلمان؛ مرکز توزیع خاویار ایران در اروپا
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: تمام خاویار صادر شده به اروپا وارد آلمان و از این کشور به سایر کشورهای اروپایی توزیع می شوند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۲۴۵
آلمان؛ مرکز توزیع خاویار ایران در اروپا
علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا درباره وضعیت پرورش خاویار و صادرات این محصول با ارزش شیلاتی، اظهار داشت: بر اساس آماراخذ شده در سال گذشته، دو تن خاویار پرورشی در کشور تولید و بخش قابل توجهی از آن صادر شده است.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران ادامه داد: امسال تاکنون از مجموع خاویارهای پرورشی استحصال شده، 400 کیلوگرم خاویار به بازارهای هدف صادر شده است که این میزان تا پایان سال جاری و افزایش تولید خاویار بیشتر خواهد شد.
خدایی در ادامه با بیان اینکه اصلی ترین بازارهای صادراتی خاویار برای ایران، کشورهای اروپایی هستند، بیان داشت: تمام خاویار صادر شده به اروپا وارد آلمان و ازاین کشور به سایر کشورهای اروپایی توزیع می شوند.
این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ایران با تاکید بر نقش مهم آلمان در فروش خاویار ایرانی به کشورهای اروپایی، تاکید کرد: فرانکفورت و هامبورگ دو شهر آلمان محسوب می شوند که خاویارایران از طریق این شهرها به کشورهای اروپایی توزیع می شود.
وی همچنین با اشاره به مرغوبیت خاویارایرانی و پرطرفدار بودن آن در دنیا یادآور شد: علاوه براروپا کشورهای عربی از جمله امارات، عمان و کشورهای شرق آسیا به ویژه کره جنوبی از دیگر بازارهای هدف صادرات خاویار ایرانی محسوب می شوند.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران خاطرنشان ساخت: هرچند صادرات و تجارت خاویارهمواره ازسوی  بخش خصوصی انجام می شود اما تغییر وضعیت در روابط سیاسی کشورها، به شدت در تجارت این محصول اثر گذار است.
این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ایران با بیان اینکه هم اکنون و طی سالهای اخیر قیمت جهانی خاویار کاهش یافته است، تاکید کرد: در حال حاضر قیمت هرکیلو خاویار در دنیا بین هزار تا هزار و 500 یورو بین کشورهای مختلف معامله می شود.
خدایی مهمترین دلیل کاهش قیمت جهانی خاویار را، افزایش تولید خاویار پرورشی از سوی کشورهای مختلف فعال در این صنعت عنوان کرد و گفت: همواره افزایش تولید با کاهش قیمت همراه است که این امر نیز برای صنعت خاویار اجتناب پذیر نخواهد بود.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در ادامه گفته های به وضعیت صادرات جهانی میگوی پرورشی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: میزان واردات میگو از سوی  کشورهای همسایه ایران در سال 2016 برابربا61 هزار و 485 تن بوده است.
وی ادامه داد: در این بین کشورروسیه  با واردات 23 هزار و 251 تن در مقام نخست واردکننده های میگو در بین کشورهای همسایه ایران بوده است.
به گفته خدایی، در بین این کشورها ایران با کشورترکیه دارای قرارداد تعرفه ترجیحی است که محصول میگوی منجمد نیز در فهرست این تخفیف تعرفه ای برای واردات به ترکیه وارد شده است.
این فعال بخش خصوصی در امر پرورش و صادرات آبزیان، اذعان داشت: میزان تعرفه واردات میگو به این کشوراز مبدا ایران حدود 30 درصد نسبت به سایر رقبا از تخفیف برخوردار است؛ هرچند تاکنون ازاین موقعیت چندان بهره برداری نشده است. 
وی خاطرنشان کرد: همچنین تعرفه واردات میگو به روسیه از مبدا ایران به شدت کاسته شده است که در این خصوص مذاکرات با طرف ارمنستانی به نمایندگی منطقه اقتصادی اوراسیا در جریان است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار