۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱

بندرگز به قطب تولید ماهیان خاویاری تبدیل شود

شهرستان بندر گز با وجود ساحل بسیار مناسب و شرایط بکر موجود می تواند به قطب پرورش ماهیان خاویاری در استان و کشور تبدیل شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۲۴۳
بندرگز به قطب تولید ماهیان خاویاری تبدیل شود
مدیر کل شیلات استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: شیلات گلستان چهار طرح را در زمینه اقتصاد مقاومتی مورد نظر قرار داده است.
جواد قدس علوی ادامه داد: با توجه به شرایط بکراستان نسبت به دیگر استان های شمالی امید است توفیقات لازم در این زمینه را هر چه سریع تر کسب کند.
وی افزود: در زمینه ایجاد اشتغال باید تمامی دستگاه های اجرایی همکاری لازم را داشته باشند و در عین حال باید در مسیر توسعه زیر ساخت های مورد نیاز تولید نیز بصورت مستمر آماده شود.
وی با اشاره به وجود بیش از 100 کیلومتر ساحل در استان، یادآور شد: آبزی پروری با محوریت دریا و با رعایت مسائل محیط زیست مسئله ای است که مورد توجه مسئولان استانی قرار دارد.                                                                  
این مقام مسئول دراستان گلستان بیان داشت: بندرگز یکی از شهرستان هایی است که نه تنها در استان بلکه در سطح کشور نیز می تواند به عنوان قطب پرورش ماهیان خاویاری تبدیل شود و افتخارات سالیان گذشته استان را احیاء کند.                                                               
مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به تفاهم نامه های صورت گرفته با بانک سینا، خاطر نشان کرد: خوشبختانه اعتبارات این بانک آماده ارائه به متقاضیان است و پیش بینی می شود 500 تن ماهی در قفس و پن پرورش یابد که در این مسیر از حضور سرمایه گذاران استقبال می شود.
قدس علوی یکی از طرح های اشتغال زا در بندر گز و روستاهای اطراف آن را طرح بهره برداری دو منظوره از آب چاه های کشاورزی برای پرورش ماهی دانست و گفت: اجرای این طرح در زمین های دارای چاه های آب کشاورزی علاوه برکمک به پرورش غذای سالم می تواند زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم چند نفر را فراهم آورد و درآمدی پایدار را ایجاد کند.
به گفته وی، اراضی ساحلی بندر گز فرصت مناسبی در زمینه پرورش آبزیان است و امیدواریم دستگاه هایی همچون محیط زیست، منابع طبیعی و امور آب همکاری لازم را در راستای توسعه این صنعت و در نتیجه اشتغال جوانان داشته باشند.
وی یادآور شد: بسیاری از جوانان بندرگز در زمینه های مرتبط با شیلات و پرورش آبزیان تحصیل کرده اند و امروز می توانند در این مسیرگام بردارند که به حمایت دستگاه های اجرایی و بانک ها در ارائه تسهیلات نیازدارند و باید حمایت لازم صورت گیرد.
مدیر کل شیلات استان گلستان در ادامه گفته های خود به موضوع پرورش میگو در گلستان به عنوان یکی از مهمترین طرح های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.
این مقام مسئول دراستان گلستان بیان داشت: به زودی حدود هزارهکتار مزرعه پرورشی دیگردر مجتمع پرورش میگو گمیشان به بهره برداری خواهد رسید.
قدس علوی با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین دغدغه های ما تامین بچه میگو است، اظهار کرد: سال 97 نیازبه 200 میلیون قطعه بچه میگو است
که امیدواریم با برنامه ریزی های انجام گرفته کمبود بچه میگو برای سال آینده وجود نداشته باشد.
وی افزود: شرکت محک برای راه اندازی مرکز تکثیر بچه میگو وارد عمل شده است که باید دراین باره طرح نقشه مشخصات آبگیری از کانال MC را ارائه کند.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان اذعان داشت: با اعلام جدول زمان بندی افتتاحیه و تولیدات تجاری، قرارداد مشارکت در مرکز فن آوری نوین گمیشان امضا خواهد شد.
به گفته قدس علوی، برای ساخت و ساز مرکزتکثیر بچه میگو، تاکنون یک میلیارد تومان از محل آورده شرکت محک هزینه شده و پیش بینی می شود تا زمان بهره برداری کامل قریب به 700 میلیون تومان دیگر نیز از سوی این شرکت هزینه شود.
وی خاطرنشان ساخت: مرکز تکثیر و پرورش بچه میگوی گمیشان دارای پنج سالن تولید است که امیدواریم در دهه فجر این مرکز به بهره برداری برسد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار