۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲

رشد 36 درصدی صید ماهی سفید در دریای خزر

از ابتدای فصل صید تا کنون، میزان صید ماهی سفید ۴۲۸ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶درصد رشد داشته است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۲۳۸
رشد 36 درصدی صید ماهی سفید در دریای خزر
مدیرکل شیلات استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه ماهیان خاویاری به عنوان با ارزش ترین ماهیان در دنیای آبزیان محسوب می شوند، اظهار داشت: 27 گونه از انواع ماهیان خاویاری در جهان وجود دارد که پنج گونه ممتاز آن در دریای مازندران زیست می کند.
دکتر حسینعلی رستمی با اشاره به اینکه امروزه صید غیرمجاز، از بین رفتن زیستگاه های طبیعی تخم ریزی ماهیان مولد و آلودگی منابع طبیعی سبب کاهش ذخایر ماهیان خاویاری شده است، بیان داشت: به موازات کاهش ذخایر طبیعی توسعه تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری از مهمترین راهکارهای موجود است.
این مقام مسئول در استان مازندران با بیان اینکه استان مازندران یکی از استان های پیشرو در صنعت تولید ماهیان خاویاری در سطح کشور است، گفت: یکی از سیاست های شیلات در کنار توسعه و حمایت های همه جانبه از تولیدکنندگان این بخش توجه به آموزش بهره برداران است.
به گفته وی، با توجه به ارزش این گونه ماهیان، آموزش و آشنایی با علم روز ازسوی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری نیز اهمیت خاصی پیدا می کند، تا به این ترتیب بتوانند با آگاهی از دانش نوین، بیشتر به امر تولید این گونه ماهیان بپردازند.
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران، خاطرنشان کرد: درهمین راستا و مطابق با تقویم آموزشی یک دوره آموزشی تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری، چندی پیش درسطح استان با حضور حداکثری تولیدکنندگان این بخش در اداره کل شیلات استان تشکیل شد.
وی اذعان داشت: در این دوره آموزشی مباحث مهمی در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری، پرورش بچه ماهی تا مرحله پرواری و مولدسازی به پرورش دهندگان ارائه شد.
مدیرکل شیلات مازندران در ادامه گفته های خود با اشاره به انجام صیدپره در استان مازندران از افزایش ۳۶ درصدی صید ماهی سفید در دریای خزر از ابتدای فصل صید تا کنون خبر داد.
به گفته این مقام مسئول در استان مازندران، با گذشت بیش از صد روز از آغاز صید ماهی‌های استخوانی در دریای مازندران، صید ماهی به یک‌هزار و ۸۶ تن رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد کاهش یافته است.
دکتر رستمی اذعان داشت: از ابتدای فصل صید تاکنون، میزان صید ماهی سفید ۴۲۸ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به کاهش سرانه صید هر شرکت ماهیگیری از ۲۱ به ۲۰ تن، ادامه داد: میزان صید ماهی کفال در سبد صید ماهیگیران مازندرانی ۶۲۳ تن بوده که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد کاهش یافته است.
مدیرکل شیلات مازندران صید ماهیان استخوانی در فصل صید امسال را مشابه سال قبل پیش بینی کرد و گفت: به ‌دلیل سرمای هوا در دهه پایانی دی ماه، ماهیان به اعماق دریا رفته و به‌اصطلاح ماهیگیران این ایام را زمان چله‌خشکی ماهیگیران می نامند که با توجه به این امر تعداد زیادی از صیادان میانکاله، نیز صید را تعطیل کردند.
به گفته وی، درفصل جاری 53 شرکت تعاونی صیادی پره از20مهرماه به مدت شش ماه با مجوز شیلات به صید ماهیان استخوانی می پردازند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار