۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
با نمایان شدن چند جزیره؛

کارون با بحران جدید زیست محیطی روبه رو شد

رودخانه کارون به تازگی با سربرآوردن چند جزیره در محدوده آن با بحران جدید زیست محیطی روبه رو شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۸۲۳۵
کارون با بحران جدید زیست محیطی روبه رو شد
به گزارش خبرنگار مانا، با کاهش شدید دبی(آورد آب) کارون در روزهای اخیر، بیش از 12 جزیره کوچک در بستر رودخانه کارون بالا آمده و متعاقب آن میزان شوری و آلودگی این رودخانه افزایش یافته است.
به گفته کارشناسان محیط زیست، شکل گیری جزایر در بستر کارون، عمق فاجعه را نشان می دهد. بسیاری از دوستداران محیط زیست نیز از بحران زیست محیطی رودخانه کارون بشدت ابراز نگرانی کردند.
دبی کارون که هر روز رو به کاهش می رود، ماهیگیران محلی را نیز با مشکلاتی مواجه کرده و تعداد پروندگان مهاجر نیز به حداقل رسانده است. در همین حال همزمان با کاهش آب رودخانه کارون، پمپ های کشاورزی در سواحل این رودخانه از مدارعملیات خارج شدند. استاندار خوزستان در جلسه مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اینکه وضعیت کارون بشدت بحرانی است گفت: دبی رودخانه کارون بیش از 40درصد کاهش یافته است. دکترغلامرضا شریعتی افزود: خشکسالی و کاهش بارندگی ها در مناطق بالادست که طی 47سال گذشته بی سابقه بوده، شرایط زیست محیطی ناهنجاری بر کارون تحمیل کرده است.
وی گفت: با این وضعیتی که کارون به خود گرفته، در تابستان سال 97 قطعا" با مشکلات زیست محیطی ناشی از کمبود آب و خشک شدن برخی رودخانه های استان و کاهش بیشتر آب کارون مواجه خواهیم شد.
معاون سازمان آب و برق خوزستان نیز به خبرنگار مانا گفت: به علت کاهش شدید بارندگی ها در پائیز و زمستان امسال 60درصد حجم مخزن سدهای رودخانه کارون خالی است.
هوشنگ حسونی زاده با اشاره به اینکه وضعیت کارون بدلیل خشکسالی بشدت بحرانی است خواستار اجرای الگوی صحیح مصرف آب شد. رودخانه کارون که به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است پس از عبور از مناطق مرکزی، درخرمشهر به اروندرود ملحق می شود و از آنجا راهی خلیج فارس می شود. رسوب گذاری، کاهش عمق، ورود انواع فاضلاب و شوری از مهمترین مشکلات زیست محیطی کارون در سال های اخیر است. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار