۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

بازار هفته قبل کشتیرانی جهان رو به سردی گرایید

شرکت کارگزاری Banchero Costa، وضعیت بازار فله بر، کانتینر و تانکر را در هفته های نخستین سال جاری میلادی رصد کرد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۲۳۰
بازار هفته قبل کشتیرانی جهان رو به سردی گرایید
به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری Banchero Costa، نوسانات بازار فله بر، کانتینر و تانکر را در هفته های نخستین سال جاری میلادی مورد تحلیل قرار داد و نوشت: طی هفته گذشته، بازار فله بر کیپ سایز برای دومین هفته متوالی به سمت منفی پیکان جهت گیری کرد و نرخ کرایه حمل در مسیر همیشگی از استرالیای غربی به Qingdao، روند نزولی را به نمایش گذاشت. در حوزه پاسیفیک، نرخ کرایه حمل در مسیر استاندارد C5 به زیر شش هزار دلار برای هر متر تن کاهش یافت، افزون بر این، نرخ اجاره زمانی در این منطقه به ده هزار دلار در روز افت کرد.
افزون بر این، در اقیانوس آتلانتیک، بازار کیپ سایز فعالیت خیلی کندی را به نمایش گذاشت، نرخ کرایه حمل از مسیر Bolívar به روتردام در حدود 11 هزار و 50 دلار برای هر متر تن فیکس شد.
ناگفته نماند،علیرغم بی رونقی بازار و افت نرخ کرایه حمل، بازار اجاره دوره ای شناور بهتر ظاهر شد، به گونه ای که شناورها در منطقه اقیانوس آتلانتیک، بسته به مشخصات شناورها در حدود 17 هزار و 400 الی 71 هزار و 600 و 20 هزار دلار در روز برای بازه زمانی یکسال فیکس شدند.
 
بازار پاناماکس
طی هفته گذشته، نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس در همه مناطق شیب نزولی را پیمود، از یک سو، چارترها به دنبال فرصت جویی از تمایل منفی بازار بودند، از سوی دیگر، مالکان ترجیح دادند تنها تک سفرها را فیکس کنند و به انتظار بنشینند تا تحرکات بعدی بازار را رصد کنند. بازار در منطقه پاسیفیک نیز در طول هفته خیلی ضعیف عمل کرد.
 
بازار سوپراماکس/ هندی سایز
طی هفته گذشته، به دنبال تقاضای قوی واردات غلات از خلیج آمریکا به چین و نبود موقتی شناور، بازار در این منطقه شاهد یک افزایش چشم گیر نرخ کرایه حمل بود.
نفتکش غول پیکر
بازار نفتکش غول پیکر هفته نسبتا شلوغی را در خاورمیانه به نمایش گذاشت. علیرغم فیکس تعدادی شناور، تاثیر چشم گیری بر روی نرخ کرایه حمل دیده نشد. سفرها به مقصد آسیا در حدود 50 WS بسته شدند، در حالی که به مقاصد غربی 23 WS الی 26 WS فیکس شدند. در بازار آفریقای غربی، بدون تغییری، نرخ کرایه حمل بین 52 الی 55 WS پایدار باقی ماند.
به دنبال صف طولانی سوئزماکس های آماده به بارگیری، بازار تانکر سوئزماکس قوی ظاهر نشد، این روند سبب فشار منفی بر روی نرخ کرایه حمل و افت آن به 54 الی 57 WS شد.
از سوی دیگر، بازار در منطقه مدیترانه برای تانکرهای افراماکس، آرام و آهسته سپری شد، به دنبال طولانی تر شدن صف تانکرهای افراماکس آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل به حدود 90 WS کاهش یافت. در نیمه دوم هفته، مالکان در دریای شمال، روزهای خوبی را تجربه کردند و موفق به افزایش نرخ کرایه حمل به 76 الی 79 WS در منطقه بالتیک و  حدود 100 WS برای سراسر اروپا شدند. افزون بر این، در دریای کارائیب، فعالیت خیلی کم بود و نرخ کرایه حمل به سرعت به 120 WS افت پیدا کرد.
 
بازار کشتی کانتینری
طی هفته گذشته، خطوط کانتینری شاهد ثبات نرخ کرایه حمل بودند. شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI نشان داد که میانگین قیمت شانگهای-اروپای شمالی با تنها سه درصد کاهش به 864 دلار برای هر TEU رسید، در حالی که میانگین نرخ کرایه حمل در مسیر مدیترانه- شانگهای، دقیقا مانند هفته گذشته 738 دلار برای هر TEU تثبیت شد. در منطقه پاسیفیک، میانگین نرخ کرایه حمل با افت چهار درصدی به یک هزار و 456 دلار برای هر TEU افت کرد. افزون بر این، نرخ کرایه حمل برای مسیر شانگهای- ساحل شرقی آمریکا USEC به دو هزار و 425 دلار برای هر TEU افزایش یافت.
 
سفارش ساخت شناور
بازار سفارش ساخت شناور یک هفته کاملا پایداری را به نمایش گذاشت و سفارش تعداد محدودی شناور جدید به ثبت رسید.
در بازار تانکر، شرکت Chios Navigation یونان سفارش ساخت یک فروند تانکر شیمیایی با ظرفیت 50 هزار DWT را به یارد هیوندایی میپو داد که قرار است در نیمه نخست سال 2019 به قیمتی فاش نشده تحویل داده شوند.
شرکت حمل و نقل انرژی کاسکوی چین CSET سفارش ساخت دو فروند نفت کش غول پیکر با ظرفیت 308 هزار DWT را به شرکت مهندسی کشتی KHI کاسکو دالیان (DACKS) داد که قرار است در سال های 2020 و 2021 و به ارزش هر یک 80 میلیون دلار، تحویل داده شوند.
DACKS هم چنین سفارش ساخت دو فروند فله بر آلتراماکس با ظرفیت 61 هزار DWT را پذیرفت، شناورها در سال های 2019 و 2020 و به قیمت هریک 26 میلیون دلار تحویل داده خواهند شد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار