۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

تکنولوژی بلاک چین صنعت کشتیرانی را متحول می کند

کشتیرانی مرسک دانمارک و شرکت IBM در نظر دارند یک شرکت سرمایه گذاری مشترک را با هدف فراهم کردن روش های کارآمدتر و امن تر برای هدایت تجاری جهانی از طریق تکنولوژی بلاک چین، راه اندازی کنند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۲۰۲
تکنولوژی بلاک چین صنعت کشتیرانی را متحول می کند
به گزارش گروه بین الملل مانا بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری دنیا ـ کشتیرانی مرسک دانمارک - و شرکت پیشگام مشاوره ای IT و تکنولوژی کامپیوتر چند ملیتی مستقر در نیویورک آمریکا (IBM ) با همکاری یکدیگر قصد تشکیل یک شرکت سرمایه گذاری مشترک برای توسعه محصولات و خدمات سرویس دهی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین را دارند، به عبارت دیگر، تسهیل تجارت از طریق تکنولوژی بلاک چین هدف این سرمایه گذاری مشترک شناخته می شود.
 اگرچه نزدیک به دوسال است که بلاک چین بر سر زبان ها افتاده است، اما تعداد کمی از مردم نسبت به این تکنولوژی شناخت دارند.
این گزارش ادامه داد: هدف ازاین شرکت مشترک، ارائه یک پلتفرم تجارت جهانی توسعه یافته مشترک است. این پلتفروم باید مباحث شفافیت و سادگی را در جابه جایی کالا در سراسر مرزها مورد خطاب قرار دهد.
ناگفته نماند، کشتیرانی مرسک و IBM یکسالی است که کار کردن بر روی روش هایی برای استفاده از بلاک چین در زنجیره عرضه را آغاز کرده اند.
در مرحله عملی، مرسک و IBM، پای چندین خطوط کشتیرانی مهم، مالکان کارگو ذینفع و سازمانهای دولتی را به این عرصه باز کرده اند. همه طرفین به دنبال روش هایی برای تسهیل، سرعت بخشی و ارزان تر کردن جریانات تجاری هستند.
بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری دنیا می گوید، براساس این تکنولوژی، هزینه ارائه اسناد و مدارک تجاری مورد نیاز و هدایت کارگو درعمل می تواند به یک پنجم هزینه های حمل و نقل فیزیکی کاهش یابد.
درهم اندیشی اقتصادی جهانی نیز براین مسئله تاکید شد که از طریق کاهش موانع در درون زنجیره عرضه بین المللی، تجارت جهانی می تواند تقریبا افزایش 15 درصدی را تجربه کند.
لازم به ذکر است: بلاک چین از پتانسیل کاهش و رفع بخشی اعظمی از اصطکاک در تجارت جهانی شامل: بارنامه ها، ترخیص گمرکی و فزونی مدارک که اغلب موانع جریانات تجاری سیال هستند، برخوردار است. تمامی موارد مذکور می تواند در یک زنجیره قابل اعتماد و امن معاملات به شکل دیجیتالی عمل کنند.
در ادامه این گزارش آمده است: مرسک دانمارک تنها کشتیرانی نیست که نسبت به بلاک چین از خود علاقه نشان داده است، بلکه کشتیرانی های دیگر مانندCMA CGM فرانسه، مرچنت هیوندایی و SM کره جنوبی نیز این تکنولوژی را به صورت آزمایشی پیاده کرده اند. 
کشتیرانی فرانسه یک انکوباتور دیجیتال را در مارسی برای تقویت شرکت های جدید برای کار بر روی رویه های کشتیرانی دیجیتالی راه اندازی کرده است. ناگفته نماند، اقدام جدید مرسک و IBM می تواند تهدیدی برای برخی از ابتکارات دیگر شرکت ها باشد.
این گزارش در پایان با اشاره به اینکه طرح های مرسک و IBM نسبتا کلی و تا حدی مبهم هستند، نوشت: آنچه مسلم و روشن است، شراکت مشترک این دو شرکت که هر یک غول های صنعت خود به شمار می آیند، به همراه یک پایگاه مشتری که شامل برخی از بزرگترین خطوط و مالکان کارگو ذینفع است، تکنولوژی بلاک چین را به صورت کاملا جدی وارد صنعت کشتیرانی خواهد کرد.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

مهدی رستگاری Iran (Islamic Republic of) ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۷
0
0
با تشکر از ارائه این مطلب خوب.. استفاده از تکنولوژی بلاک چین بدون شک می تواند بر شفافیت و سرعت اجرای تراکنش های مالی بیفزاید. اما دو موضوع در این میان همچنان می تواند مسئله ساز باشد:
اول- رشد حباب گونه ارزهای رمزنگاری شده (Cryptocurrencies) (مثلا بیت کوین) که دورنمای بهره برداری جهانی از آن را با ابهام مواجه می کند.
دوم- گروه های توسعه دهنده این گونه ارزها و مقاصد ایشان که اغلب متوجه اشاعه آنارشی و تمرکززدایی از توزیع قدرت و سرمایه در جهان است.
این دو موضوع دقیقا انتروپی مثبت به سیستم تجارت بین المللی و حمل و نقل وارد می کنند. جالب است در آینده ببینیم این پدیده ها چگونه در نظام موجود بین المللی جای خود را باز می کنند.
آخرین اخبار