۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲

ابعاد گسترده مخالفت ها با انتقال آب از سرشاخه های کارون

نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، اعضاء شورای اسلامی اهواز، احزاب و تشکل های مختلف سیاسی استان خوزستان و ... در نامه ای رسمی به رئیس جمهور مخالفت خود را با ادامه طرح های انتقال از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران اعلام کردند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۸۲۰۰
 ابعاد گسترده مخالفت ها با انتقال آب از سرشاخه های کارون
 به گزارش خبرنگارمانا، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، اعضاء شورای اسلامی کلانشهراهواز، احزاب ، تشکل های مختلف سیاسی استان خوزستان و بیش از 50 نفر از اساتید دانشگاه های استان در نامه ای رسمی به دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با ادامه طرح های انتقال از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران اعلام کردند.
امضاء کنندگان این نامه با موضع دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره صدور مجوز انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون مخالفت کردند.
در این نامه خطاب به دکتر روحانی آمده است همان گونه که استحضار دارید کشور از لحاظ منابع آب در شرایط بحرانی بسر می برد، با این حال، با کمال تاسف تصمیماتی که برای رفع مشکل کمبود آب اتخاذ شده اند خود در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگتر شده است و آن ایجاد اختلاف و درگیری میان مردم مناطق درگیر کمبود آب است.
براین اساس تصمیم گیری و برنامه ریزی درباره این موضوع باید با توجه دقیق به جوانب علمی، اجتماعی و سیاسی امر صورت گیرد.
جناب آقای دکتر روحانی! اکنون آحاد جامعه نسبت به ابعاد خسارت های عظیم زیست محیطی سیاست گذاری های نادرست مدیران در حوزه آب آگاه هستند. مردم می دانند که زیاده روی در مصرف آبهای شیرین قابل استحصال نهایتاً به خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم و بسیاری دیگر از منابع آبهای جاری و تالابی کشور منجر خواهد شد. رفتار ناسنجیده با طبیعت منجر به خسارت های عظیمی خواهد شد که حتی صرف هزینه های سنگین نیز نتواند صدمات وارده را جبران کند.
جناب آقای دکتر روحانی! قطعاً مطلع هستید که مردم استان خوزستان سال هاست آثار سوء مدیریت منابع آب جاری در استان را با خشک شدن تالاب ها و شور شدن آب شرب شهرها، روستاها و خشک شدن نخیلات و استشمام گرد و غبار لمس کرده اند و از ابتدای استقرار دولت جنابعالی با وعده های داده شده و هزینه های انجام شده، چشم امید به حل این مشکلات را داشته و دارند. دراین نامه آمده است" انتقال آب بین حوضه ای آب از سرشاخه های کارون و دز که در طول سالیان گذشته بارها صورت گرفته و تاکنون سالیانه 1.3 میلیارد متر مکعب از آب کارون و دز را به نقاط مختلف کشور منتقل می کنند، از این به بعد، براساس آمار و اطلاعات و مشاهدات روزمره مردم خوزستان و نظر کارشناسان، قابل تحمل نیست.
همچنین تجویز و پیگیری و توجیه انتقال های جدید به هیچوجه کارشناسانه و منطقی نیست. اصرار بر ادامه روندهایی که به نابودنی محیط زیست و زندگی و معیشت مردم خوزستان و حتی چهار محال و بختیاری می انجامد در سال های اخیر سبب بروز مشکلات اجتماعی بین استان های هم جوار گشته است.
در چنین شرایط بغرنجی نامه آبان ماه آقای دکتر کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره اعلام وجود آب مازاد در حوضه کارون و تجویز انتقال بین حوضه ای در رسانه ها منتشر شد. فارغ از هدف اصلی نامه که جای بحث و بررسی دارد از اینکه برای اولین بار مبانی توجیه انتقال آب در آن ذکر شده فرصتی را ایجاد کرد تا اساتید و کارشناسان فن و مسئولین مرتبط با موضوع بتوانند نقدهای خود را بر بند بند نامه آقای دکتر کلانتری وارد کنند. ملاحظه نقدهای وارده و در نظر گرفتن وضعیت فعلی کارون و مقایسه مقدار صرفه جویی درسال با 2.5 میلیارد مترمکعب نیازهای معطل مانده در حوضه کارون همه دلالت برعدم آب مازاد و صحیح نبودن توجیهات انتقال آب از سرشاخه های کارون، دز و بحرانی بودن وضعیت رودخانه کارون بزرگ را دارند. عدم توجه به مشکلات این حوضه پی آمدهای نامطلوب اختلال جدی دراجرای طرح 550 هزارهکتاری،‌ مهاجرت روستاییان به مناطق حاشیه نشین شهرها، خشک شدن تالابها، گسترش کانون های ریزگرد و ایجاد نارضایتی های گسترده مردمی را در پی خواهد داشت. از طرف دیگر باید توجه داشت که در تمام نقاط کشور آب به اندازه شرب و بهداشت وجود دارد و آنچه منتقل می شود عملاً در اختیار کشاورزی و صنعت قرار خواهد گرفت و در حالی که به گفته مسئولین ذیربط قیمت تمام شده هر متر مکعب آب انتقالی (با احتساب منافع از دست رفتن تولید انرژی برقآبی به ازاء هر مترمکعب آب انتقالی) بدون احتساب منافع از دست رفته در مناطق مبداء، حداقل 10000 ریال خواهد بود، درآمد دولت از محل فروش هرمترمکعب آب در بخش کشاورزی حداکثر 200 ریال و در بخش صنعت 4000 ریال است. لذا از نظر اقتصادی نیز کشور متحمل ضرر و زیان فراوان خواهد شد.
بر این اساس از جنابعالی استدعا داریم ضمن توجه به مفاد نامه پیوست و در نظر گرفتن مشکلات رودخانه کارون و حساسیت های اجتماعی موجود دستور اکید فرمایید تا پروژه های انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز متوقف و این پرونده برای همیشه بسته شود.
به گزارش خبرنگار مانا ، تاکنون مردم شهرهای استان خوزستان با تشکیل زنجیره انسانی در سواحل کارون، مخالفت خود را با اجرای طرح های انتقال آب به فلات مرکزی ایران اعلام کردند. 
برچسب ها: کارون رئیس جمهور
ارسال نظرات
آخرین اخبار