۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

خدمه کشتی سانچی شهید محسوب خواهند شد/خسارت معنوی حادثه سانچی تا ابد جبران ناپذیر است/ 70 درصد بیمه کشتی را شرکت لویدز بر عهده دارد/حرفه دریانوردی از سوی تامین اجتماعی جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی می شود

نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۸۱۹۴
خدمه کشتی سانچی شهید محسوب خواهند شد/خسارت معنوی حادثه سانچی تا ابد جبران ناپذیر است/ 70 درصد بیمه کشتی را شرکت لویدز بر عهده دارد/حرفه دریانوردی از سوی تامین اجتماعی جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی می شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری نفتکش سانچی گفت: خسارت معنوی حادثه سانچی تا ابد جبران ناپذیر خواهد بود. همچنین بیمه های معتبر جهانی تمام خسارات وارد شده بر کشتی سانچی چه از بعد انسانی و چه از بعد فنی پوشش داده خواهد شد و محموله کشتی نیز از سوی بیمه گری از کره جنوبی تحت پوشش است. 
به گزارش خبرنگار مانا نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به سانحه سانچی با حضورعلی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، محمد مهدی برومندی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و برازنده مدیرکل شرق آسیای وزارت خارجه در نهاد ریاست جمهوری آغاز شد.
علی ربیعی در این نشست گفت: به زودی گزارش جامعی را در زمینه سانحه سانچی تهیه و منتشر خواهیم کرد که تمام ابعاد و زوایای پنهان این حادثه مشخص شود.
وی با بیان این مطلب که ما همه تلاش‌های که متصور می شود را انجام داده ایم، افزود : برخی ازابهامات با انگیزه های غیر روشنگرانه بیان می شود و تلاشی برای خدشه بر سلامت اطلاع رسانی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان این مطلب که کمیته پیگیری نفتکش سانچی از ساعت 19:30 روز حادثه در تهران تشکیل شد اظهار داشت: طی این نشست از کشورهای همجوار حادثه و سازمان های بین المللی درخواست رسمی کمک شد.
وی گفت: کمیته پیگیری نفتکش سانچی با حضور نمایندگان سازمان بنادر، شرکت ملی نفتکش و پس از آن نماینده وزارتخانه های نفت، راه و شهر سازی و وزارت امور خارجه تشکیل شد واز روز یک شنبه نیروهای امدادرسان از سوی این کمیته به چین اعزام شدند و پس از آن کارشناسان سازمان بنادر و شرکت ملی نفتکش در شانگهای نخستین ستاد فرماندهی عملیات سانحه تشکیل شد.
 
ربیعی : اصابت موشک آمریکایی به نفتکش، داستان سرایی ژول ورنی است 
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی با بیان اینکه گفته می شود محموله به مقصد کره شمالی بوده و حادثه انفجار طی شلیک موشک آمریکایی رخ داده است ضمن تکذیب این قضیه افزود: طرح این گونه مسائل بیشتر شبیه  یک داستان سرایی ژول ورنی است و کسانی که این مسئله را مطرح می کنند هیچ اطلاعی از مسائل دریایی و بین الملل ندارند.
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی با بیان این مطلب که بارنامه محموله به سمت کره جنوبی هم اکنون در دست من است (بارنامه را به خبرنگاران نشان داد) افزود : آیا مقصد چنین محموله و کشتی غول پیکری قابل پنهان کردن است؟
وی ادامه داد: هر کسی با کمترین آگاهی سیاسی می تواند بفهمد برخی شبهه افکنی ها چقدر نادرست است.
ربیعی محل حادثه نفتکش سانچی را بسیار شلوغ و پرترافیک دانست و اظهار داشت: همین چند ماه پیش در همین منطقه یک ناو آمریکایی با یک کشتی حامل مواد پتروشیمی برخورد کرد که در آن حادثه هم تعدادی از دریانوردان جان باختند.
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی از مطالب عنوان شده نتیجه گرفت که مسئله شلیک موشک یا هر گونه شبهه افکنی به این صورت دروغ های بسیار واضحی هستند.
 
برازنده:فاصله مکانی حادثه  زمان رسیدن امداد گران را با تاخیر مواجه کرد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که گفته می شود بحث های زیست محیطی برای چینی ها از نجات جان خدمه مهم تر بوده گفت: بنده می توانم شهادت دهم که برای چینی ها فقط مسائل زیست محیطی مهم نبود و هیچ شواهدی را هم به عینه مشاهده نکردم که در آن بتوان به این نتیجه نائل آمد که جان انسان ها و خدمه سانچی برای چینی ها مهم نیست.
در ادامه این نشست برازنده مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه در پاسخ به این پرسش که چرا عملیات نجات فردای روز سانحه انجام شد، اظهار داشت: فاصله محل حادثه تا بندر شانگهای 300 کیلومتر است بنابراین شناورهای نجات با توجه به سرعتی که دارند به 10 تا 15 ساعت زمان برای رسیدن به محل حادثه نیاز داشتند.
معاون وزیر امورخارجه  نیز با رد این مسئله که  برای چین فقط مسائل زیست محیطی اهمیت داشته است ادامه داد : چینی ها در زمانی که به محل حادثه رسیدند لکه بزرگ نفتی را به شعاع 10 مایل مربع که کشتی در مرکز آن قرار داشت مشاهده کردند و به این برآیند رسیدند که امکان حیات خدمه در این شرایط وجود ندارد اما آنچه که میسر بود از سوی نجاتگران چینی ، کره ای و ژاپنی تحت نظارت کمیته بحران سانچی و آقای ربیعی انجام شد. 
در ادامه این نشست محمد مهدی برومندی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این مطلب که چینی ها هیج ممانعتی برای کمک رسانی بین المللی به کشتی سانچی ایجاد نکردند، گفت: اختلاف نظر فنی وجود داشت اما هیچ ممانعتی در کار نبود.
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی درادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا خدمه کشتی سانچی شهید محسوب خواهند شد یا خیراظهار داشت: طی نامه ای که به رئیس محترم جمهور نوشتم ایشان با شهید محسوب شدن خدمه سانچی موافقت کردند و قرار شد از طریق بنیاد شهید این مسئله پیگیری شود و خدمه عزیز کشتی سانچی به عنوان شهدای خدمت محسوب خواهند شد.
 
راستاد: بازخوانی جعبه سیاه کشتی سه ماه زمان نیاز دارد 
علی ربیعی ادامه داد: اگر سه پیکر کشف شده در محل حادثه از اهالی شهر  تهران باشند پس از شناسایی از طریق DNA در قطعه شهدای خدمت دفن خواهند شد .
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازخوانی جعبه سیاه از چه زمانی آغاز می شود اظهار داشت: یک سازمان بین المللی و چند کشور در این مسئله ذی نفع هستند با این حال بازخوانی جعبه سیاه قطعا در چین انجام خواهد شد.
در ادامه این نشست محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادراظهار داشت : پیش بینی می کنیم کل مراحل رسیدگی برای بازخوانی جعبه سیاه کشتی سه ماه زمان ببرد.
علی ربیعی رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات بانکی که با بانکهای خارجی وجود دارد آیا در پرداخت خسارتها با مشکل رو به رو نخواهیم شد، گفت: واقعیت آن  است که خسارت معنوی حادثه سانچی تا ابد جبران ناپذیر خواهد بود با این حال مسائل حقوقی در این زمینه باید پیگیری شود.
وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: خوشبختانه از بیمه های معتبر جهانی تمام خسارات وارد شده بر کشتی سانچی چه از بعد انسانی و چه از بعد فنی پوشش داده خواهد شد و محموله کشتی نیز از سوی بیمه گری از کره جنوبی تحت پوشش است.
 
کیان ارثی: محموله،کشتی و خدمه تماما تحت پوشش بیمه بین المللی هستند 
در ادامه این نشست سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان این مطلب که 70 درصد بیمه کشتی را شرکت لویدز بر عهده دارد و 30 درصد آن نیز از سوی بیمه های داخلی البرز و ملت با مدیریت بیمه ملت انجام شده است اظهار داشت: بیمه شخص ثالث نیز شامل صدمات جانی و آلودگی محیط زیست با حداکثر پوشش بیمه ای از سوی شرکت Steam ship انجام می شود.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با نحوه همکاری چینی ها در امدادرسانی به خدمه کشتی سانچی و انتقاداتی که در این باره مطرح شده است گفت: ما عقد اخوت با چینی ها نبسته ایم که بخواهیم از آنها دفاع کنیم اما مستقیما شاهد آن بودیم که امدادگران این کشوربا  تمام امکانات لازم وارد عمل شده و در فرایند عملیات امداد رسانی به کار بردند.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ادامه داد: امکانات و تجهیزات آنها بسیار خوب بود به گونه ای که ما نیز باید تلاش کنیم همین امکانات را در بنادر کشور فراهم آوریم .
 در ادامه این نشست محسن بهرامی عضو کمیته بحران نفتکش سانچی درپاسخ به اینکه گفته می شود خدمه کشتی سانچی در زمان حادثه خواب بوده اند، گفت: این مسئله کلا خلاف واقع است زیرا بر طبق استانداردهایی که وجود دارد در تاریکی شب افسر دوم و سوم در پل فرماندهی کشتی حضور دارند و با توجه به اینکه چهار نفر دانشجو در بین خدمه بوده اند احتمال زیاد یکی از این دانشجویان نیز در کنار افسر حضور داشته است بنابراین مسئله خواب بودن خدمه در زمان حادثه منتفی است.
کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز در ادامه با بیان آن که مسیر حرکت سانچی مسافتی است که ماهانه چهار فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران با همین ظرفیت به سمت کره جنوبی تردد می کنند.
وی افزود: لازم به توضیح است، نیم ساعت قبل از حادثه فرماندهی کشتی زمان بازگشت خود  به عسلویه را  به مرکز فرماندهی در تهران اعلام کرده بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در ادامه بار دیگر در رابطه با چگونگی همکاری چینی ها در سانحه سانچی اظهار داشت: زمانی که با آقای ربیعی وارد چین شدیم قرار ما بر این بود که اگر ذره ایی نقص در عملیات امداد رسانی از سوی چینی ها مشاهده کردیم به ژاپن برویم و با کمک ژاپنی ها عملیات را ادامه دهیم اما وقتی که مشاهده شد که چینی ها عملیات را به درستی و با تمام امکانات انجام می دهند در همان چین عملیات را ادامه دادیم .
 
حرفه دریانوردی از سوی تامین اجتماعی جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی می شود 
محسن بهرامی عضو کمیته بحران نفتکش سانچی در پاسخ به پرسش خبرنگار مانا مبنی بر اینکه دریانوردان شرکت ملی نفتکش در میان شغل های سخت و زیان آور تعریف نشده اند آیا خدمه  کشتی سانچی باتوجه به سانحه دلخراشی که اتفاق افتاده در رده شغل های سخت و زیان آور تعریف می شوند یا خیر گفت: تا پیش از خصوصی سازی شرکت ملی نفتکش ایران فعالیت کارکنان این شرکت در رده شغل های سخت و زیان آور قرار نداشت چرا که آنها تحت پوشش صندوق بازشنستگی شرکت ملی نفت بودند که در قواعد این شرکت شغل های سخت و زیان آور تعریف نشده است اما از آغاز دهه هشتاد به این سو تمام استخدام های جدید در شرکت ملی نفتکش ایران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند که به عنوان شغل های سخت و زیان آور تعریف شده و از این بابت مشکلی وجود ندارد.
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار