۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
90درصد ناوگان کانتینری دنیا در دست هفت شرکت قرار می گیرد!

امپراتوری ادغام!

کشتیرانی کانتینری یک صنعت رقابتی باقی خواهد ماند، علیرغم اینکه موجی از ادغام در آن به راه افتاده است.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۱۸۰
امپراتوری ادغام!
به گزارش گروه بین الملل مانا نتایج یک تحقیق انجام شده از سوی موسسه Drewry نشان می دهد، علیرغم فراگیر شدن پدیده ادغام در صنعت کشتیرانی و حتی پس از تکمیل جدیدترین دور از ادغام و اکتساب خطوط کشتیرانی، فضای رقابتی بودن در این بخش همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
این گزارش ادامه داد: به دنبال تکمیل قراردادهای باقیمانده و پس از آنکه کشتیرانی OOCL هنگ کنگ بخشی از کشتیرانی کاسکوی چین شود وهم چنین سه خطوط کشتیرانی برتر ژاپن با ادغام فعالیت کانتینری خود یک شرکت مشترک موسوم به Ocean Network Express را تشکیل دهند، تعداد خطوط ادغام شده پیشگام به هفت خواهد رسید که تقریبا کنترل 90 درصدی از ناوگان فعال کشتیرانی کانتینری دنیا را در دست خواهند گرفت.
اما نکته قابل توجه اینکه، علیرغم این تمرکز و جمع شدگی، رقابت پذیری بالا در بخش کانتینری همچنان وجود دارد.
این گزارش ادامه داد: با استفاده از روش شاخص Herfindahl-Hirschman برای تعیین رقابت پذیری، موسسه Drewry به این نتیجه رسید که صنعت کشتیرانی کانتینری همچنان به عنوان یک بازار رقابتی فعالیت می کند.
علیرغم اینکه تصویر کلی حکایت از این دارد که خطوط کشتیرانی هیچ ترسی نسبت به ادغام ندارند، اما سطوح رقابت به طور چشم گیری در مسیر تجاری متفاوت است.
در ادامه این گزارش آمده است: صنعت کشتیرانی کانتینری به سمت سناریویی پیش می رود که تعداد انگشت شماری از خطوط کشتیرانی غالب، مطلب را دیکته می کنند، اما از سوی دیگر رقابت سالمی در اکثر مسیرهای تجاری نیز وجود دارد. ناگفته نماند، خطوط کشتیرانی باید نسبت به قرادادهایی که بر ترافیک مسیرهای اصلی آنها تاثیر می گذارد، هوشیار و گوش به زنگ باشند.
Drewry در پایان با اشاره به موج اخیر ادغام  و اینکه اکثر معاملات یا منعقد شده اند و یا اینکه در شرف تکمیل شدن هستند، نوشت: حتی اگر جدیدترین قراردادها نیز نهایی شوند، اما این خطوط به تنهایی از آنچنان وزن کافی برخوردار نیستند که بتوانند صنعت کشتیرانی را به سمت انحصار چند قطبی بکشانند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار