۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
آدام کوربت سردبیر سوانح و حوادث کشتیرانی تریدویندز لندن:

ابعاد عظیم حادثه امداد رسانی را مختل کرد/ امکان دخالت شناور سوم در این حادثه وجود دارد

کوربت: بلافاصله پس از رخ دادن حادثه سیگنال به تمام کشتی های منطقه ارسال شده است تا برای کمک به دو شناور حرکت کنند اما متاسفانه انفجار بسیار عظیم بود به حدی که شناور های امداد و نجات و آتش خوار نمی توانستند به نفتکش نزدیک شوند
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۷۸۱۶۳
ابعاد عظیم حادثه امداد رسانی را مختل کرد/ امکان دخالت شناور سوم در این حادثه وجود دارد
به گزارش مانا، روز شنبه 16 دی ماه سال جاری نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران حامل 136 هزار تن میعانات گازی در 150 مایلی آبهای چین با کشتی فله بر کریستال متعلق به چین برخورد کرد و براساس این حادثه، نفتکش سانچی پس از 9 روز سوختن در آتش همراه با تمام خدمه خود غرق شد، بر همین اساس و برای مشخص شدن ابعاد حادثه بی بی سی گفتگویی با آدام کوربت سردبیر سوانح و حوادث کشتیرانی وب سایت تریدویندز لندن ترتیب داد که در ادامه آن را می خوانید :
 
*به عنوان اولین سوال نظر کلی شما درباره حادثه رخ داده برای نفتکش سانچی چیست؟
باید گفت، حادثه به شدت غم انگیزی است، محموله کشتی سانچی به شدت اشتعال زا بود و وقتی کشتی کریستال با آن برخورد کرد انفجار بزرگی حادث شد و می توان احتمال داد تمام کارکنان (خدمه) این کشتی در همان انفجار اول فوت کرده باشند .
تلاش های زیادی برای خاموش کردن کشتی و نجات سرنشینان صورت گرفت اما ابعاد حادثه بزرگتر از چیزی بود که همه تصور می کردند .
 
*روزنامه وال استریت ژورنال مدعی است که هر دو شناور سه ساعت قبل از حادثه رادار خود را خاموش کرده بودند نظر شما در این باره چیست؟
فکر نمی کنم چنین اتفاقی رخ داده باشد. همه کشتی ها موظف هستند موقعیت خود را در هر حالتی چه از طریق آنتن زمینی و چه به صورت ماهواره ای مشخص کنند، گاهی سینگنال ماهواره ای مختل می شود که امکان دارد در این حادثه نیز چنین اتفاقی رخ داده باشد و درست قبل از تصادم ،سیگنال ماهواره ای هر دو شناور مختل شده باشد ولی تصور می کنم علت اصلی را باید در ترافیک این آبراه جستجو کرد، دست کم آنچیزی که به من منتقل شده این موضوع است .
البته یاد آور می شوم که مسیر کشتی بر روی جعبه سیاه ثبت می شود و در ماه های آینده مشخص خواهد شد که چه اتفاقی رخ داده است.
 
*با توجه به آنکه حادثه در 150 مایلی آبهای چین رخ داده است آیا امکان استفاده از کمک های بین المللی مانند استفاده از امکانات کشور هایی چون ژاپن وجود نداشت؟
این منطقه (منطقه حادثه) یک منطقه دریایی بزرگ با یک ترافیک عظیم دریایی است و بلافاصله پس از رخ دادن حادثه سیگنال به تمام کشتی های منطقه ارسال شده است تا برای کمک به دو شناور حرکت کنند اما متاسفانه انفجار بسیار عظیم بود به حدی که شناور های امداد و نجات و آتش خوار نمی توانستند به نفتکش نزدیک شوند لذا باید تکرار کنم که ابعاد حادثه مشکل اساسی بود که اجازه کمک رسانی را فراهم نمی کرد.
 
*خانواده های دریانوردان کشته شده و رسانه های ایران معتقدند شاید عملیات امداد و نجات به قصد نجات سرنشینان می توانست بهتر مدیریت و اجرا شود تا خدمه کشتی زنده بمانند تحلیل شما چیست؟
به شخصه چنین تصوری ندارم و معتقدم ابعاد حادثه آنقدر وسیع بود که امکان عملیات نجات فراهم نبود و به نظرم تاخیری صورت نگرفت البته باید توجه کرد حادثه در یک منطقه بزرگ دریایی رخ داده است و بر همین اساس تا رسیدن شناور های امداد رسان زمان زیادی طول می کشد لذا چنین اعتقادی ندارم .
 
*جعبه سیاه به پاناما تحویل داده شده و یک نگرانی در بین مسئولان ایرانی وجود دارد که اطلاعات به صورت دقیق به آنها ارائه نشود قوانین بین المللی در این باره چه می گوید؟
نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران است اما در پاناما ثبت شده بود بر همین اساس کشوری که شناور در آن به ثبت رسیده برای دریافت جعبه سیاه در اولویت قرار دارد برای همین جعبه سیاه به مقامات پانامایی تحویل داده خواهد شد و آنها تحقیقات اولیه را شروع می کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار