۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

تولید17میلیون مگاوات در نیروگاه متمرکز پارس جنوبی

مدیرعملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس از تولید 17 میلیون و 700 هزار مگاوات ساعت برق در نیروگاه متمرگز پارس جنوبی خبر داد.
نویسنده: امین رجب زاده
کد خبر: ۷۸۱۱۰
تولید17میلیون مگاوات در نیروگاه متمرکز پارس جنوبی
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، علیرضا عبادی با اعلام اینکه در شرایط فعلی، نیروگاه متمرکز پارس جنوبی تنها منبع تامین کننده انرژی در تعداد زیادی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی است اظهار داشت: این نیروگاه با ثبت 76 هزار نفر ساعت کار بدون حادثه، به عنوان زیر مجموعه معاونت عملیات و پشتیبانی، از سال 88 تاکنون در حال بهره برداری است.
مدیرعملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس درباره مشخصات و موقعیت نیروگاه متمرکز گفت: این نیروگاه مشتمل بر 6 واحد گازی مدل V94.2 مجموعا به ظرفیت نامی 1000 مگاوات به همراه سیستم های جانبی شامل دیزل خانه، ایستگاه تقلیل فشار گاز، کمپرسور خانه، پمپ خانه و ایستگاه آتش نشانی، دو پست 132 و یک پست 400 کیلو ولت در زمینی به مساحت 28 هکتار در شمال شرقی فازهای 15 و 16 واقع شده است.
عبادی به تشریح جزئیات تولید برق در نیروگاه متمرکز پرداخت و گفت: از ابتدای بهره برداری ازاین نیروگاه، بیش از17 میلیون و 700هزار مگاوات برق تولیده شده که از این مقدار برق تولیدی، هفت میلیون و 700 هزار مگاوات ساعت برق به فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی و مابقی نیز به شبکه سراسری اختصاص داده شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: مأموریت نیروگاه متمرکز پارس جنوبی، تأمین برق ایمن و پایدار فازهای پالایشگاهی پارس یک (فازهای 10-9، 16-15، 18-17، 21-20)، فازهای پالایشگاهی پارس دو (فازهای 12، 13، 19، 24-22) و نیز پشتیبان برق فازهای یک تا هشت، تاسیسات میعانات گازی، آبگیرها، مصارف منطقه ویژه انرژی و صنایع پایین دستی است، ضمن آنکه به عنوان یک منبع مطمئن درتأمین برق شبکه سراسری درمواقع کمبود انرژی مثمر ثمر بوده است.
وی برق رسانی ایمن، پایدار و مستمر به فازهای پالایشگاهی مناطق پارس یک و دو را ماموریت بسیار مهم نیروگاه متمرکزعنوان کرد و گفت: برهمین اساس و به منظورافزایش پایداری تولید، این نیروگاه در قالب پروژه ای با احداث پست و خطوط 400 کیلو ولت، مهرماه امسال به شبکه سراسری برق متصل شد.
به گفته عبادی با احداث این پست برق، دریافت انرژی از شبکه سراسری امکان پذیر شده و ضمن پایداری واحدهای نیروگاه و تامین انرژی فازهای پالایشگاهی در شرایط ایمن و مستمر، در صورت بروز نارسائی در تولید توان نیروگاه، تأمین انرژی الکتریکی فازهای پالایشگاهی تا حد بسیار زیادی بواسطه اتصال به شبکه سراسری از دو نقطه (132 و 400 کیلوولت) تضمین خواهدشد.
مدیرعملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس به طرح احداث شبکه رینگ پارس یک به منظور پشتیبانی و تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز فازهای پالایشگاهی یک تا هشت اشاره کرد و افزود: با تلاش و حمایت های صورت گرفته، این اقدام مهم برای پالایشگاه های چهار وپنج به پایان رسیده و برای پشتیبانی و تأمین انرژی فازهای پالایشگاهی یک تا سه نیز بزودی محقق خواهد شد.
عبادی با بیان اینکه شرکت نفت و گاز پارس با هدف حمایت از محیط زیست، کاهش آلاینده های زیست محیطی و گازهای گلخانه ای را یکی از اهداف مهم خود دانسته و در این مسیر گام های موثری برداشته است، افزود: برای نیل به این منظور، تبدیل نیروگاه گازی پارس جنوبی به نیروگاه سیکل ترکیبی در دستور کار مجری طرح های نیروگاهی این شرکت قرار دارد.
مدیرعملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس خاطر نشان کرد: در این نوع نیروگاه با استفاده از بویلرهای بازیافت حرارتی، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین های گاز برای تولید بخار و سپس، راه اندازی توربوژنراتورهای بخاری استفاده و متعاقب آن برق تولید می شود.
به گفته عبادی با این عمل علاوه بر کاهش آثار مخرب زیست محیطی، راندمان 25 تا 40 درصدی نیروگاه گازی ، به حدود 60 درصد افزایش خواهد یافت.
برچسب ها: پارس جنوبی تولید
ارسال نظرات
آخرین اخبار