۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰

نخستین روزهای بازار کشتیرانی 2018 چگونه می گذرد!

شرکت کارگزاری Banchero Costa در نخستین تحلیل هفتگی خود در سال 2018 میلادی، زوایای مختلف بازار فله بر، کانتینر و تانکر را به زیر ذره بین برد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۰۹۹
نخستین روزهای بازار کشتیرانی 2018 چگونه می گذرد!
به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری Banchero Costa وضعیت بازار فله بر، کانتینر و تانکر را در نخستین هفته سال نو میلادی رصد کرد و نوشت: پس از شیب نزولی ناشی از تعطیلات کریسمس، بازار فله بر کیپ سایز در مسیر بهبود قرار گرفت. نرخ کرایه حمل کیپ سایز در مسیر اصلی از استرالیای غربی به چین، پنج دلار برای هر متر تن در پایان ماه دسامبر سال 2017 فیکس شده بود که با یک رشد خوب به 6 دلار و 85 سنت برای هر متر تن افزایش پیدا کرد، نرخ بالای بانکرینگ را می توان از عوامل این رشد دانست.
نرخ کریه حمل این شناور در مسیر استاندارد از Tubarao به Qingdao حدود 17 دلار و 50 سنت برای هر متر تن فیکس شد که نسبت به پایان ماه دسامبر افزایش یک دلار برای هر متر تن را نشان می دهد. به طور کلی فعالیت بازار کیپ سایز همچنان پایین بود، اما تقاضا دوره ای برای اجاره شناور برای بازه زمانی حدود یکسال بیشتر بود.
 
 
بازار پاناماکس
به دلیل اینکه تاثیر تعطیلات سال نو میلادی همچنان بر بازار حس می شد، بازار پاناماکس با ریتم آرامی هفته گذشته را آغاز کرد. اما در اواسط هفته، فعالیت در بازار به راه افتاد و نرخ کرایه حمل بهبود را تجربه کرد.در منطقه آتلانتیک، نرخ کرایه حمل برای مسیر رفت به ویژه از خلیج آمریکا به دنبال افزایش تقاضا غلات، سطح خوبی را به نمایش گذاشت. برای یک فروند فله بر پاناماکس (ساخت سال 2010 با ظرفیت 82 هزارتن) حامل غلات از اروپا از طریق خلیج آمریکا و از Cape of Good Hope به آسیا، 19 هزار دلار در روز فیکس شد. تقاضا از ساحل شرقی آمریکای جنوبی نیز افزایش پیدا کرد و در نتیجه، نرخ کرایه حمل در حوزه آتلانتیک بهبود کمی را تجربه کرد.
اما از سوی دیگر، منطقه پاسیفیک بهبود مربوطه را نشان نداد و نرخ کرایه حمل به ویژه در بازار فوری، در سطح ضعیف تری باقی ماند. ناگفته نماند، نرخ کرایه حمل برای یک فروند فله بر کامسارماکس برای سفر دریایی رفت و برگشت پاسیفیک شمالی، 11 هزار و 500 دلار در روز گزارش شده است.
 
 
سوپراماکس / هندی سایز
تاثیر تعطیلات سال جدید بر فعالیت بازار منجر به کاهش قابل توجه نرخ کرایه حمل بازار سوپراماکس و هندی سایز در خلیج آمریکا و آمریکای جنوبی شد، با این وجود، افزایش قیمت بانکرینگ، نرخ کرایه حمل را در حدود یک 0.1 دلار برای هر متر تن به جلو کشید.
سوپراماکس های مدرن و کم سن برای مسیر خلیج آمریکا به مدیترانه/ اروپا در حدود 20 هزار دلار در روز فیکس شدند، در حالی که برای سفر از خاور دور به خاورمیانه 23 هزار و 500 دلار در روز گزارش شده است.
بازار تانکر نفت خام
در سال نو میلادی، بازار نفتکش های غول پیکر در خاورمیانه به همان شکلی که سال 2017 را به پایان رساند، سال نو میلادی را آغاز کرد. به طوری که تقاضا خیلی کم بود و نرخ کرایه حمل از خاورمیانه به شرق دور سطح پایین 40WS و از خاورمیانه به مقاصد اروپایی 20WS را نشان داد. شروع آرام در حوزه آتلانتیک نیز سبب افت نرخ کرایه حمل برای مسیر آفریقای غربی/ آسیا به 42 الی 46 WS شد و در منطقه کارایب/Spore در حدود سه میلیون و 400 هزار دلار بود.
تانکر سوئزماکس که با نرخ کرایه حمل ثابت در سال 2017 در بازار فعالیت می کرد، در ابتدای سال نو میلادی ریتم کند و آهسته ای را به نمایش گذاشت، عدم تقاضا در آفریقای غربی منجر شد نرخ کرایه حمل به مقصد اروپا به 60 الی 63 WS افت کند.داستان در منطقه مدیترانه نیز به همین شکل روایت شد، به گونه ای که نرخ کرایه حمل برای کارگوهای دریای سیاه/ مدیترانه به 70 الی 73 WS کاهش یافت.
از سوی دیگر، سه روز پایانی و نسبتا شلوغ در هفته گذشته، این اجازه را به مالکان تانکرهای افراماکس داد که از صف کوتاه افراماکس های آماده به بارگیری استفاده کرده و نرخ کرایه حمل را به حدود 100 WS افزایش دهند.
نرخ کرایه حمل تانکر اراماکس در مسیر دریای شمال سطح خیلی بالاتری را نسبت به هفته پایانی ماه دسامبر 2017، به نمایش گذاشت. در مسیر از اروپا به 100 WS  و در مسیر دریای بالتیک/ قاره انگلستان به 66 الی 69 WS افزایش یافت. بازار کند در دریای کارائیب جایی که میزان تقاضا پایین بود سبب افت نرخ کرایه حمل به حدود 105 WS رسید.
 
 
 
بازار کشتی کانتینری
نرخ کرایه حمل بازار کانتینری در مسیر آسیا- اروپا شاهد بهبود کمی بود، در حالی که نرخ کرایه حمل در منطقه محدود به اقیانوس آرام افزایش بیش از 20 درصدی را تجربه کرد. بر طبق آخرین شاخص کرایه حمل کانتینری شانگهای (SCFI) تلاش های خطوط کشتیرانی کانتینری برای عملی کردن افزایش کلی نرخ کرایه حمل در سال نو میلادی (GRIs) تا حدی موفقیت آمیز بود.
 
بازار سفارش ساخت
در بازار سفارش ساخت، در طول نخستین هفته سال 2018 میلادی، تعداد شش فروند حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC به همراه سه فروند انتخابی دیگر به کشتی سازی Qingdao Beihai چین از سوی شرکت ICBC Leasing هموطن داده شد. قیمت هر یک از شناورها 75 میلیون دلار گزارش شده است.
افزون بر این، سرمایه گذار نروژی Troim و شرکت حمل فله وی موسوم به 2020 Bulkers ساخت دو فروند فله بر نئوکاسل ماکس با ظرفیت 208 هزار DWT را به کشتی سازی NEW TIMES چین سفارش داد که قرار است در سال های 2019 الی 2020 تحویل داده شود، ارزش هر شناور 44 میلیون و 900 هزار دلار گزارش شده است. شرکت Foremost Group نیوجرسی آمریکا نیز ساخت دو فروند فله بر نئوکاسل ماکس را به کشتی سازی Shanghai Waigaoqiao چین سفارش داد. افزون بر این، شرکت کشتیرانی فله خشک Lavinia سفارش ساخت سه فروند فله بر کامسارماکس به همراه یک فروند انتخابی با ظرفیت 81 هزار و 500 DWT را به کشتی سازی Penglai Zhongbai Jinglu چین داد. ارزش این قرارداد 100 میلیون دلار گزارش شده است. در بخش تانکر، کشتیرانی کاسکوی چین سفارش ساخت دو فروند تانکر با ظرفیت 308 هزار DWT را به ارزش هر یک 80 میلیون دلار داد. زمان تحویل شناورها ماه مارس 2020 و ژانویه 2021 اعلام شده است.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار