۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳

کشف لاشه هفت فک خزری از ابتدای فصل صید پره

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده از کشف هفت قلاده فک خزری در سواحل استان های شمالی کشور از ابتدای فصل صید پره تا کنون خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۰۶۲
کشف لاشه هفت فک خزری از ابتدای فصل صید پرهمسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: از ابتدای فصل صید از مهرماه تاکنون، کشف لاشه هفت قلاده فوک خزری در مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری آشوراده به ثبت رسیده است.                                                  
دکتر صیاد شیرازی ادامه داد: از این تعداد دو لاشه در استان مازندران و پنج لاشه نیز در استان گیلان مشاهده شده است.
وی بیان داشت: همچنین از ابتدای فصل صید تاکنون شاهد رهاسازی پنج فک خزری پس از تیمار کردن در آبهای دریای خزر بوده ایم.
به گفته این فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست دریایی، ازاین تعداد سه قلاده در آبهای استان گلستان و دو قلاده دیگر در میانکاله مازندران رهاسازی شده اند.
وی ادامه داد: مرگ و میر فک ها در آبهای ساحلی ایران در حالی است که طی سالهای اخیر از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده، کلاس های آموزشی ویژه صیادان برگزار شده است.                                                                                                                       
این فعال محیط زیست، بیان داشت: علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی، جوایزی نیز برای صیادان در ازای در اختیار قرار دادن فک به دام افتاده در تور نیز در نظر گرفته شده است.                                                                                                      
دکتر صیادی شیرازی عنوان کرد: همچنین خسارت تور صیادی که به دلیل به دام افتادن فک دچار آسیب شده باشد نیزاز سوی  مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری تامین می شود.
وی اظهار داشت: با وجود این اقدامات حفاظتی از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، همچنان شاهد تلفات فک ها در آبهای ساحلی کشور هستیم.
این فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست دریای خزر اظهار کرد: طبق سرشماری که دو سال پیش با همکاری مشترک انگلستان و روسیه انجام گرفت، مشخص شد تعداد فک های خزری از 100 هزار فک به 70 هزار فک تقلیل یافته است.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری با بیان اینکه صید غیرقانونی فک خزری در کشورهای روسیه و قزاقستان به صورت گسترده انجام می شود گفت: این در حالی است که دولت های این کشورها نیز مجوز صید قانونی را برای صید بیش از ده هزار قلاده فک در سال های گذشته صادر می کردند.
به گفته دکتر شیرازی، صید قانونی و غیرقانونی در این کشورها که دارای بیشترین جمعیت فک خزری هستند به عنوان یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت این پستاندار دریای خزر محسوب می شود.                                                        
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده بیان داشت: هر ساله در فصل زمستان فصل جفت گیری و زادآوری فک های خزری در شمال دریای خزر آغاز می شود.
وی ادامه داد: لذا شاهد مهاجرت فک های خزری برای زادآوری به شمال دریای خزر هستیم که در میان این مهاجرت تعدادی از فک ها در تور صیادان به دام می افتند که برخی آنها مرده و برخی دیگر آسیب های جدی می بینند.
دکتر صیاد شیرازی خاطرنشان ساخت: به منظور حافظت از فک های خزری از سوی صیادان فعال در آبهای خزر، هر ساله با همکاری مشترک موسسه فک خزری هلند و مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده، کلاس های آموزشی برای صیادان و جوامع محلی ساحل نشین برگزار می شود.
این فعال محیط زیست دریایی در شمال کشور با بیان اینکه این کلاس های آموزشی به طور رایگان برگزار می شود، اذعان داشت: برگزاری این کلاس ها ویژه صیادان و سایر داوطلبین از اهمیت ویژه ای در حفاظت از فک خزری برخوردار است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار