۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

چالش های جدیدِ مالکان شناورهای VLCC در سال 2018

آغاز سال 2018 میلادی چالش های جدیدی را برای مالکان شناورهای VLCC به همراه دارد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۸۰۴۴
چالش های جدیدِ مالکان شناورهای VLCC در سال 2018به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از گزارش Fearnleys، رکود نرخ حمل و نقل در بازار تانکر و حجم ناکافی بار در کنار مسئله مازاد ظرفیت تناژ، علل اصلی چالش های پیش روی مالکان شناورهای VLCC است.
بر اساس این گزارش، بازار شناورهای سوئزماکس فعالیت کمتری را از خود نشان دادند و این وضعیت به ویژه در آفریقای غربی کاملا راکد و مشهود بود. لیست تناژ درغرب افزایش یافت و تعداد شناورها برای جابه جایی حجم بسیاری از بارها کافی نیست.
در سوی دیگر یعنی دریای شمال و بالتیک، نرخ حمل و نقل همزمان با ورود به سال جاری میلادی تغییری نکرد. نرخ چارترها نیز در همان WS سال 2017 میلادی ثابت ماند. اما باید دراین باره احتیاط کافی رعایت شود چرا که نرخ های ثابت نگرانی های بیشتری را به موجب نرخ مبادله ای محلی و تبدیل آن به ارز آمریکا به همراه می آورد. از این رو، انتظار می رود نرخ حمل و نقل در بازار بالتیک و در سومین دهه ماه ژانویه افزایش یابد.
این گزارش ضمن اشاره به نرخ های حمل و نقل در حوزه دریای سیاه و مدیترانه افزود: در این حوزه فعالیت شناورها با آغاز سال جاری میلادی متوقف شد و در مقایسه با مدت های مشابه قبل رشدی لحاظ نشد. در دریای سیاه، جابه جایی بار در دهه سوم ماه ژانویه پوشش داده می شوند و تاخیر تحویل بار به ترکیه حدوداً پنج تا هفت روز زمان می برد. افزون بر آن، تجارت شناورهای هندی سایز در مدیترانه از آغاز کریسمس تاکنون تغییر هیجان انگیزی نداشته است.
در شرق سوئز نیز بازار وضعیت چندان خوبی ندارد. نرخ ها در سطح پایینی قرار دارد و مالکان قادر به اعمال فشار بر چارترها با هدف ارتقا درآمد خود نیستند. در مقابل، غرب کانال سوئز وضعیت بهتری داشت و تجارت شناورهای MR در مسیر آمریکا توانست نرخ قابل قبولی را حفظ کند.
Fearnleys در پایان افزود: وضعیت مشابه شرق کانال سوئز در خاوردور نیزتکرار شد. نرخ حمل و نقل سفرهای رفتی شناورهای MR از کره جنوبی به ژاپن از 390 دلار به 260 دلار کاهش یافت. این درحالی است که سفر شناورهای MR از سنگاپور به ژاپن 140 WS ثبت شد.
برچسب ها: vlcc نرخ حمل و نقل 2018
ارسال نظرات
آخرین اخبار