۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

نخستین روایت بازار کشتیرانی 2018

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در نخستین تحلیل خود در سال 2018 میلادی، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۰۰۹
نخستین روایت بازار کشتیرانی 2018
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن درنخستین تحلیل خود با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: علیرغم فعالیت خیلی زیاد بازار نفت کش های غول پیکر، اما صف بسیار طولانی شناورهای آماده به بارگیری، مالکان به ویژه آنهایی که شناورهایی با سن بالاتر از 15 سال را در اختیار داشتند، مجبور به تسلیم شدن کرد و در نتیجه نرخ کرایه حمل شیب نزولی را پیمود.
 
سوئزماکس
بازار تانکرهای سوئزماکس شروع آرامی را در ابتدای سال نو میلادی تجربه کرد، نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- مدیترانه بر روی 62.5 WS قرار گرفت. در دریای سیاه/ مدیترانه، لیست تانکرهای سوئزماکس آماده به بارگیری طولانی بود. در آسیا، فعالیت بیشتری از بازار این شناور دیده شد، اما ناگفته نماند که تاثیر افزایش تقاضا و صف کوتاه سوئزماکس های آماده به بارگیری بر روی افزایش نرخ کرایه حمل هنوز دیده نشده است.

افراماکس
در آغاز سال نو میلادی، ریتم بازار تانکرهای افراماکس در دریای سیاه /مدیترانه کند و آرام بود، اگر چه نرخ کرایه حمل در  دو روز پرکار بازار، بهبود را تجربه کرد. افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیرهای مدیترانه، بر روی عقربه 92.5 WS قرار گرفت. در دریای شمال/ بالتیک، بازار این شناور نسبتا آرام بود.

فله بر
کیپ سایز
نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در طول هفته کمی افزایش پیدا کرد. در پایان هفته، نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao بر روی شش هزار و 90 دلار برای هر تن رسید. افزون بر این، میزان تقاضا و فعالیت بازار فله بر کیپ سایز در مسیر برزیل-چین روند افزایشی را به نمایش گذاشت.
پاناماکس
پس از یک شروع آرام در حوزه آتلانتیک و پاسیفیک، نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس به طور کلی روند ثابت و پایداری را نشان داد. از یک سو تعدادی کارگوی تازه از اندونزی و خلیج آمریکا روانه بازار شد و از سوی دیگر افزایش اندکی در تناژ شناورهای آماده به بارگیری در هر دو حوزه دیده شد.
هندی سایز
در منطقه پاسیفیک، به دنبال یک جریان پایدار از کارگوها از آسیای جنوب شرقی، نرخ کرایه حمل قوی به نمایش گذاشته شد، از سوی دیگر، در منطقه آتلانتیک، ظرفیت مازاد شناور سبب افت نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از مدیترانه شد.
بازار کانتینری
در طول سال 2017، نرخ های چارتر کشتی کانتینری روند افزایشی را تجربه کردند. در پایان ماه دسامبر سال گذشته، نرخ چارتر یک فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دو هزار و 750 TEU برای بازه زمانی یک ساله، نه هزار و 350 دلار در روز فیکس شد که در مقایسه با نرخ اجاره چارتر در پایان سال 2016، رشد 55 درصدی را نشان می دهد. افزون بر این، نرخ چارتر برای یک فروند کشتی کانتینری با ظرفیت یک هزار و 700 TEU، هشت هزار و 500 دلار در روز تعیین شد که رشد 37 درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت.
بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل شانکهای SCFI، در پایان سال 2017 میلادی، نرخ کرایه حمل در مسیرهای تجاری شرق دور- اروپا و آمریکای شمالی ، بین 20 الی 30 درصد پایین تر از سطوح 2016 قرار گرفت. اما ناگفته نماند،علیرغم افت مذکور، در کل سال 2017، میانگین نرخ کرایه حمل در این مسیرها بالاتر از سطوح 2016 بود.
سفارش ساخت شناور
در بخش فله بر، کشتی سازی Huangpu Wenchong چین سفارش ساخت دو فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت 82 هزار DWT را از شرکت مدیریت کشتی Seacon Ships هموطن دریافت کرد. شناورها قرار است در سال 2019 تحویل داده شوند.
در بخش حمل کننده گاز، مشتریان مالک بین المللی GasLog خبر از سفارش ساخت یک فروند حمل کننده LNGبا ظرفیت 180 هزارcu.m در کشتی سازی سامسونگ کره جنوبی می دهند. شناور در سال 2019 تحویل داده خواهد شد. یارد Ulsan صنایع سنگین هیوندای نیز سفارش ساخت یک فروند حمل کننده LNG به همراه یک فروند انتخابی با ظرفیت 174 هزار cu.m دریافت کرد که قرار است در سال 2020 تحویل داده شود. افزون بر این، یارد مذکور سفارش ساخت یک فروند حمل کننده LNG با ظرفیت 174 هزار cu.m به همراه یک فروند انتخابی را از شرکت کشتیرانی Sovcomflot روسیه متخصص در زمینه نفت و کشتیرانی LNG دریافت کرد.
در بازارهای مسافربری، شرکت حمل و نقل دریایی Irish Ferries ایرلند از انعقاد قرارداد با کشتی سازی Flensburger Schiffbau-Gesellschaft آلمان برای یک فروند کشتی مسافربری/ خودرو با ظرفیت 67 هزار و 300 تناژ خالص خبر داد. این شناور که در سال 2020 تحویل داده خواهد شد قادر به حمل بیش از یک هزار و 800 مسافر و یک هزار و 500 خودرو است. علاوه بر این، گروه کشتی سازی VARD نروژ که ده یارد شامل پنج یارد در نروژ، دو یارد در رومانی، دو یارد در برزیل و یک یارد در ویتنام را در اختیار دارد، سفارش ساخت یک فروند کشتی مسافربری/خودرو با ظرفیت سه هزار تناژ خالص را از شرکت حمل و نقل Boreal Norge نروژ دریافت کرد. شناور قرار است در سه ماه سوم سال 2019 تحویل داده شود و قادر به پذیرش 199 مسافر و 60 خودرو نیز است.
 

 
بازاراوراق
بازار اوراق سال 2018 میلادی را با همان حرکت مثبتی آغاز کرد که سال 2017 را به پایین رساند. به نظر می رسد هر فروش جدیدی، به ویژه شناورهای گارگو فله خشک بزرگتر، درآمد بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. طی روزهای گذشته، یک فروند فله بر کیپ سایز به ارزش 495 دلار برای هر تن وزن خالص به اوراق رفت. دلیل این جهش قیمت، عمدتا به نبود اخیر شناور مربوط می شود، به طوری که بهبود بازارهای چارتر فله خشک و کانتینر استمرار داشته است. با توجه به اینکه بازارهای فولاد جهانی در حال بهبود است، به نظر میرسد صنعت اوراق به یکی از بهترین جایگاه خود طی چند سال اخیر دست پیدا خواهد کرد.
 
 بازار فله
کل صادرات سنگ آهن برزیل در ماه دسامبر سال 2017 با رسیدن به 32 میلیون و 800 هزار تن، افت چهار درصدی را نسبت به ماه گذشته و هفت درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجربه کرد. علیرغم روند ضعیف تر صادرات در ماه دسامبر سال 2017 نسبت به روال معمول ماه  های دسامبر، اما کل صادرات سنگ آهن از برزیل به 384 میلیون تن در سال 2017 رسید که نسبت به سال 2016، رشد سه درصدی را به همراه داشت.
افزون بر این، به دنبال سیاست های دولت چین برای کاهش آلودگی هوا و کنترل تولید فولاد، کل تولید فولاد خام در ماه دسامبر افت بیشتری را شاهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار