۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
بیمکو معتقد است:

بهبود صنعت کشتیرانی جهان به شرط هوشیاری

شورای بین المللی دریانوردی بالتیک (بیمکو) پیش بینی کرد: بازار صنعت کشتیرانی در سال 2018 میلادی شاهد استمرار بهبود خواهد بود، درصورتی که هوشیار باقی بماند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۹۹۶
بهبود صنعت کشتیرانی جهان به شرط هوشیاری
به گزارش گروه بین الملل مانا شورای بین المللی دریانوردی بالتیک (بیمکو) معتقد است، برای اینکه بهبود بازار کشتیرانی سال 2017 در 2018 نیز استمرار داشته باشد، هوشیار بودن نقش کلیدی را بر عهده دارد. ناگفته نماند، چین یک نیروی محرکه برای تقاضا باقی خواهد ماند. 
با نگاهی بر سه بازار اصلی- فله خشک، کانتینر و تانکر- "پتر سند" تحلیل گر ارشد بیمکو می گوید: در سال 2018 میلادی شاهد بهبود مستمر در بخش فله و کشتی کانتینری خواهیم بود، از سوی دیگر، پتانسیل برای روند صعودی در بخش تانکر نیز وجود دارد.
وی در چشم انداز بازارهای 2018 با اشاره به نقش محوری چین افزود: چین به عنوان یک عامل محرک رشد تقاضای کشتیرانی فله خشک، جهش عظیمی را نیز در افزایش سطوح واردات نفت خام در سال 2017 میلادی به نمایش گذاشته است. این کشور قصد دارد جایگاه بزرگترین صادر کننده کالاهای کانتینری جهان را برای خود نگاه دارد.
 
بخش فله خشک
تحلیل گر ارشد بیمکو خاطر نشان ساخت:  سال 2017، رشد تقاضا و رشد ناوگان فله خشک به ترتیب پنج و 3.2 درصدی را تجربه کرد، در حالی که انتظار می رفت هر دو رقم پایین تر از این باشند.
"پتر سند"هم چنین تاکید کرد، سال جاری میلادی می تواند نخستین سال پس از 2011 باشد که بخش فله خشک به سودآوری باز خواهد گشت، اما از سوی دیگر صنعت کشتیرانی نباید خیلی عجول و شتاب زده باشد. این مسئله بستگی زیادی به واکنش مالکان دارد، به طوری که اگر با دقت وتومنینه رفتار شود، ناوگان جهانی فله خشک ممکن است تنها یک درصد رشد را تجربه کند.
لازم به ذکر است: مالکان شناورها، سرعت پایین سفارش را به عنوان یک عامل اصلی و حیاتی در کنترل بخش عرضه می دانند.
 
 بخش کانتینر
تحلیل گر ارشد بیمکو عامل بدیهی و مشهود که بخش کانتینری برای سودآوری به آن نیاز دارد را بیان می کند. بازار سال 2017 شاهد دوباره فعال سازی کشتی های بیکار و پایان دادن به دوران قحطی سفارش ها در ماه دسامبر به دنبال دریافت سفارش 20 فروند کشتی کانتینری به ظرفیت 22 هزار TEU بود.
"پتر سند" همچنین یادآور شد، این بدان معنی است که رشد اسمی ناوگان کشتیرانی کانتینری در چند سال آینده در حدود چهار درصد خواهد بود. از سوی دیگر، به کارگیری روش های مستمر کاهش هزینه و کاهش سرعت جهت کنترل شدید هزینه سوخت، عوامل اصلی افزایش درآمد خواهند بود.
تانکرها به عنوان یک بخش مهمی از صنعت کشتیرانی شرایط  بهتری در سال 2017  را تجربه نکرد، بیمکو می گوید: فعالیت اوراق در میان تانکرهای نفت خام و مشتقات نفتی برای جلوگیری از افت نرخ کرایه حمل کافی نبوده است.
با نگاهی بر آینده، تحلیل گر ارشد بیمکو پیش بینی کرد، بازار رشد تقاضای تانکر در سال 2018 روندی را که در سال 2017 به نمایش گذاشته شد، ادامه خواهد داد، به عبارت دیگر، واردات فزاینده از شرق دور و صادرات فزاینده از آمریکا ادامه خواهد یافت. بر این اساس، شرایط به نفع بازار نفتکش های غول پیکر و تا حدی نیز تانکرهای سوئزماکس خواهد بود،
از سوی دیگر، سرنوشت بازار تانکرهای افراماکس نیز بستگی زیادی به میزان تقاضا در اروپا و آسیای منطقه ای دارد، جایی که انتظار می رود نرخ رشد کرایه حمل شیب نزولی تری را بپیماید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار