۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳

چین به دنبال جایگاه نخست واردات LNG در جهان

سخت گیری بیشتر چین در مورد آلودگی، این کشور را در مسیری برای سبقت گیری از ژاپن به عنوان بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی قرار داده است.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۹۷۳
چین به دنبال جایگاه نخست واردات LNG در جهان
به گزارش گروه بین الملل مانا رویترز با اشاره به اینکه اعمال قوانین سختگیرانه از سوی بیجینگ برای کاهش آلودگی، زمینه را برای سبقت چین از ژاپن به عنوان بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی فراهم کرده است، نوشت: در حال حاضر، چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت و ذغال سنگ، در جایگاه سومین مصرف کننده گاز طبیعی قرار دارد، اما درعین حال چین، مجبور به واردات حدود 40 درصد از مجموع نیازهای خود است، چرا که تولید داخلی نمی تواند پاسخگو تقاضا باشد.
داده های جمع آوری شده از ترمینال Thomson Reuters Eikon نشان می دهد، در سال2017، واردات خط لوله انتقال گاز و گاز مایع طبیعی( LNG) چین به 67 میلیون تن رسید که نسبت به یک سال گذشته رشد بیش از یک سوم را به نمایش می گذارد. افزون بر این، واردات LNG به تنهایی با رشد بیش از پنجاه درصد همراه بود.
این گزارش ادامه داد: چین با واردات 83 میلیون و 500 هزار تن گاز ( LNG ) هم چنان عقب تر از ژاپن حرکت می کند، اما از سوی دیگر در زمینه مجموع واردات گاز، چین از ژاپن در ماه های سپتامبر و نوامبر سال 2017 پیشی گرفت. تحلیلگران بر این باورند که چین باید در کل سال 2018 میلادی نیز بر ژاپن فایق آید.
Miaoru Huang" مدیرارشد LNG و گاز آسیا در گروه تحقیقاتی و مشورتی معادن، فولاد، شیمیایی و انرژیWood Mackenzie گفت: واردات  LNG و خطوط لوله انتقال گاز در چند سال آینده روند افزایشی را تجربه خواهد کرد. انتظار می رود، چین گوی سبقت را از ژاپن به عنوان بزرگترین وارد کننده گاز جهان در سال 2018 برباید. اما ژاپن به عنوان وارد کننده نامبر وان LNG تا سال 2028 باقی خواهد ماند.
در سال گذشته، در تلاشی برای تمیز کردن آسمان و کاهش آلودگی، چین در بسیاری از تاسیسات صنعتی شروع به جایگزینی گاز در برابر ذغال سنگ کرد که افزایش بی سابقه واردات محصول مذکور را در پی دارد.
لازم به ذکر است: سه تامین کننده اصلی LNG بزرگ چین، کشورهایی مانند استرالیا، قطر و مالزی هستند، در حالی که واردات خط لوله انتقال گاز از آسیای مرکزی و میانمار می آید. خط لوله اتصال دهنده چین به روسیه در دست ساخت قرار دارد.
 برخلاف وارد کنندگان LNG ثابت که حجمی از کارگوهای خود را تحت قراردادهای بلند مدت با حجم ثابت شده ماهانه و یک لینک به بازار نفت، وارد می کنند، چین در زمان احتیاج مانند اوج تقاضا در فصل زمستان، LNG را در بازار نقدی خریداری می کند.
در نتیجه، از ماه ژوئن، قیمت های LNG در بازار فوری آسیایی با رسیدن به 11 هزار و 200 دلار بر هر میلیون واحد سرمادهی بریتانیا( بی تی یو)، رشد دو برابری را تجربه کرده است که بالاترین سطح از ماه نوامبر سال 2014 نشان می دهد، ناگفته نماند رشد قیمت سبب شد LNG به عنوان یکی از قوی ترین کالا در سال 2017 شناخته شود.
این گزارش در پایان نوشت: تقاضای فزاینده چین در سال ۲۰۱۷ میلادی با پشت سر گذاشتن کره جنوبی، به دومین واردکننده بزرگ LNG در جهان تبدیل شد.
برچسب ها: چین LNG جایگاه نخست
ارسال نظرات
آخرین اخبار