۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
پس از 40 سال:

نخستین محموله خاویار ایرانی به آمریکا وارد شد

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: سال گذشته برای نخستین بار میزان هشت کیلوگرم خاویار از سوی فعالان بخش خصوصی در امر صادرات آبزیان به آمریکا صادر شد که این امر امسال نیز تداوم داشته است به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد صادرات یک کیلوگرم خاویار ایرانی به آمریکا بوده ایم.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۹۶۷

نخستین محموله خاویار ایرانی به آمریکا وارد شد

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صادرات خاویار به آمریکا در گذشته های دور انجام می شد. سال گذشته برای نخستین بار میزان هشت کیلوگرم خاویار از سوی فعالان بخش خصوصی در امر صادرات آبزیان، به آمریکا صادر شد.
وی با اشاره به اینکه صادرات خاویار به آمریکا امسال نیز ادامه دارد،عنوان کرد: تا به امروز در سال جاری یک کیلوگرم خاویار ایرانی به آمریکا صادر شد که امید است میزان صادرات به این کشور در سال جاری، افزایش بیشتری یابد.
وی در ادامه یکی از مهمترین دلایل اصلی کاهش صادرات خاویار ایرانی به کشور آمریکا در مقایسه با سال گذشته را مشکلات سیاسی به وجود آمده از سوی رئیس جمهور آمریکا در راستای افزایش ستیزه جویی ها با ایران عنوان کرد.
این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ایران، اضافه کرد: در کشور آمریکا تقاضا برای خرید خاویار ایرانی به دلیل مرغوبیت بالای این محصول بسیار زیاد است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چهارگونه خاویار در کشور تولید می شود، اظهار داشت: در گذشته های دور که صادرات خاویار به آمریکا انجام می شد، مجوز صادرات خاویار بلوگا وجود نداشت اما سال گذشته بنا به درخواست تجار آمریکایی، گونه خاویار "بلوگا" به آمریکا صادر شد.
به گفته رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، گونه خاویار بلوگا در مقایسه با سایر گونه های خاویاری از قیمت بیشتری برخوردار است.
وی تصریح کرد: همچنین گونه خاویاری آسترا که از ماهی ازون برون استحصال می شود در گذشته به آمریکا صادر می شد.
خدایی در ادامه گفته های خود درباره صادرات خاویار به آمریکا اذعان داشت: ارزان ترین گونه خاویار در میان سایر گونه های خاویار ایرانی، گونه " بری" است.
وی با اشاره به اینکه تولید خاویار در کشور روبه افزایش است، بیان داشت: این امر فرصتی برای افزایش صادرات این محصول با ارزش شیلاتی محسوب می شود.
این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ایران، عنوان کرد: اگر موفق شویم نفوذ بیشتری در بازار آمریکا به دست آوریم، می توان در آینده بخش قابل توجهی از خاویار پرورشی تولید شده را به این کشور صادر کرد.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، خاطرنشان ساخت: افزایش صادرات خاویار به آمریکا باعث خواهد شد تا بازار جدید صادراتی برای تجار فعال در صنعت خاویار کشورمان ایجاد شود.
وی بیان داشت: همین امر در نهایت افزایش ارزآوری و توسعه هر چه بیشتر اقتصادی را از طریق صنعت شیلات به همراه خواهد داشت.
به گفته این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ایران، از آنجا که صادرات خاویار به کشور آمریکا از لحاظ بین المللی اعتبار خوبی برای خاویار ایران به همراه خواهد داشت، گفت: خرید خاویار ایرانی از سوی تجار آمریکایی نشان دهنده کیفیت بالای این محصول است.
وی عنوان کرد: همین امر باعث می شود تا سایر کشورها نیز به اعتبار تجارت ایران با آمریکا، نسبت به خرید خاویار ایرانی رغبت بیشتری نشان دهند.
 
برچسب ها: خاویار صادرات
ارسال نظرات
آخرین اخبار