۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

بزرگترین خطری که صنعت کشتیرانی 2018 را تهدید می کند!

دزدی دریایی،آدم ربایی، کارگوهای خطرناک و... ازآن دست خطرات امنیتی همیشگی در صنعت کشتیرانی به شمار می آیند، اما در راس در تمامی این خطرات، تهدید رو به رشد و فزاینده در سال 2018 میلادی، حملات سایبری خواهد بود.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۹۲۶
بزرگترین خطری که صنعت کشتیرانی 2018 را تهدید می کند!
به گزارش گروه بین الملل مانا، دزدی دریایی، آدم ربایی، کارگوهای خطرناک، خرابی فاجعه آمیز تجهیزات و خستگی خدمه ازآن دسته خطرات امنیتی همیشگی در صنعت کشتیرانی هستند، اما در راس تمامی این خطرات مذکور، تهدید رو به رشد و فزاینده در سال 2018، حملات سایبری خواهد بود، همانطور که در ماه های اخیر، شرکت های به نام در صنعت کشتیرانی مانند کشتیرانی مرسک دانمارک، BW Group و کلارکسونز طعمه حملات سایبری شدند.
این گزارش ادامه داد: در این نوع حوادث سیستم های IT در ساحل درگیر می شوند، اما اتصال فزاینده شناورها و همچنین وابستگی زیاد آنان به سیستم نرم افزاری، تهدید سایبری را به دریا نیز می کشاند. برای نمونه می توان به کشتی کانتینری آلمانی اشاره کرد که در ماه فوریه سال جاری میلادی، کنترل سیستم دریانوردی خود را به دنبال حمله سایبری به مدت  12 ساعت از دست داد.
این گزارش ادامه داد: مالکان باید دژ مستحکم تری را نسبت به حملات سایبری در ساحل و دریا ایجاد کنند. با توجه به تصمیم سازمان جهانی دریانوردی آیمو مبنی بر مورد توجه قرار دادن دستورالعمل های سایبری در کد مدیریت امنیت بین المللی، ریسک های سایبری باید در سیستم های مدیریت امنیت مورد خطاب قرار گیرد.
آموزش کارمندان نیز نقش قابل توجهی را در این زمینه بر عهده دارد، یک نظرسنجی اخیر نشان داد که 66 درصد از پرسنل بازکردن پیوست های ایمیل از سوی افراد غریبه را سریع انجام می دهند، ضمیمه هایی که به آسانی شامل نرم افزار مخرب یا باج گیر هستند.
نکته قابل توجه اینکه، خدمه عدم آموزش را مقصر اصلی رفتار خطر آمیز خود می دانند، به عبارت دیگر، 76 درصد از پاسخ دهندگان اذعان دارند که هیچ نوع آموزشی در مورد حملات سایبری تاکنون دریافت نکرده اند.
اشتراک اطلاعات نیز یک جزء ضروری برای دفاع سایبری به شمار می آید. کارمندان در تمامی سطوح از خدمه تا مدیران اجرائی باید نقض های صورت گرفته را بدون دغدغه و ترس از مجازات افشا کنند، افزون بر این، شرکت ها باید بر ترس از خدشه دار شدن شهرت غلبه کرده و دیدگاههای خود با رقبا را به اشتراک بگذارند.
با گریزی بر خطرات دزدی دریایی نیز می توان گفت: اگرچه دزدی دریایی سومالی در سطح پایین قرار دارد، اما ریسک های ساحل نیجریه و آسیب پذیری این منطقه در آسیا هم چنان بالا است. بر طبق جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی International Maritime Bureau، در نه ماه نخست سال جاری میلادی، 121 مورد حمله واقعی و تلاش برای حمله بر شناورها انجام گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 141 فقره کاهش رانشان می دهد. ناگفته نماند، 23 مورد حادثه در اندونزی، 20 مورد در نیجریه و 17 مورد در فیلیپین گزارش شده است.
از میان حوادث دریایی، آدم ربایی نخستین تهدید به شمارمی آید، 49 تن از اعضای خدمه در نه ماه نخست سال جاری میلادی ربوده شدند. ناگفته نماند، 39 تن از خدمه نیز از ساحل نیجریه نیز ربوده شدند.
افزون بر موارد ذکر شده، در بخش فله خشک ریسک آبگونگی کارگوی مرطوب همیشه وجود داشته است و تحقیقات از سوی گروه Global Bauxite Working GBWG در سال گذشته در مورد خطر حمل بوکسیت (هیدروکسید آلومینیم) نیز هشدار داد. یافته های GBWG سبب طرح دستورالعمل های جدید آیمو در مورد حمل بوکسیت شد.
نگرانی های پیرامون خطرات آبگونگی مرتبط با صادرات سنگ معدن از اندونزی نیز وجود دارد. کلوپ های پی اند آی به مالکان و چارترها پیشنهاد می کند که در ابتدا در مورد اینکه آیا معادن مجوزلازم برای صادرات و معدن کاری را دارند، اطلاع کسب کنند.
ریسک امنیتی دیگر در بخش فله خشک مربوط به استفاده از حمل کننده های غول پیکرسنگ آهن VLOC است که مبدل های حمل کننده های غول پیکر نفت خام قدیمی تر به شمار می آیند. نگرانی در مورد امنیت چنین شناورها زمانی اهمیت بیشتری پیدا کرد که 22 تن از اعضای خدمه یک حمل کننده غول پیکر سنگ آهن VLOC موسوم به Stellar Daisy در ماه مارس سال جاری میلادی غرق شدند. 
در پی این حادثه، شرکت سنگ آهن Vale برزیل تقاضای کشتی های جدیدتر برای حمل این محصول را داد. افزون بر این، به منظور نوسازی ناوگان خود و جایگزینی شناورهای قدیمی تر مبدل، کشتیرانی Polaris کره جنوبی نیز ساخت 15 فروند VLOC را در ماه های سپتامبر و اکتبر سال جاری میلادی سفارش داد.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: به دنبال قانون سوخت سولفور کمتر از نیم درصد که قرار است از سال 2020 لازم الاجرا شود، برخی از اپراتورها به دنبال سوخت گاز مایع طبیعی LNG برای سوخت بانکرینگ هستند.
این گزارش در پایان نوشت، خستگی خدمه نیز عامل مهم دیگری است که مورد توجه صنعت کشتیرای تجاری قرار دارد. در اوایل سال جاری میلادی، نتایج یک مطالعه سه ساله نشان داد، کاپیتان ها بیشتر ازاعضای دیگر خدمه از خستگی و استرس رنج می برند. اپراتورهای عمده کشتیرانی مانند Shell در تلاش برای طرح ریزی برنامه هایی برای حمایت از خدمه و جلوگیری از حوادث جدی به سر می برند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار