۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

احتمال کمبود کانتینر در سال جاری میلادی رد می شود

وجود نگرانی هایی در باب کمبود کانتینر در سال جاری میلادی به دنبال افزایش تولید کارخانه ها در صورت بالارفتن تقاضا، رد می شود.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۹۲۰
احتمال کمبود کانتینر در سال جاری میلادی رد می شودبه گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از موسسه مشاوره ای Drewry، برخی از شرکت های لیزینگی در صنعت کشتیرانی و فعال در بخش حمل و نقل کانتنیری علی رغم بهبود و حیات دوباره این بخش و ادامه داشتن این روند در سال جاری میلادی درباره کمبود کانتینرها ابراز نگرانی کردند که با توجه به افزایش میل بازار و افزایش تولید کارخانه ها، این نگرانی بی مورد است.
بر اساس این گزارش Drewry گفت: برای حمل کنندگانی که کالای خود را با کانتنیر جابه جا می کنند، کمبود تجهیزات حتی موقتی نادر خواهد بود و هر گونه محدودیتی در خصوص کمبود و عدم دسترسی فضای لازم منجر به افزایش نرخ حمل و نقل خواهد شد.
اجاره دهندگان بر این باورند که این مسئله همزمان با معرفی قوانین جدید در ماه آوریل مبنی بر لزوم استفاده کارخانه ها از روکش های روغنی پیچیده تر شده است به گونه ای که این روکش ها در فصل سرما به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند و شرایط فصلی زمستان در چین با رطوبت بالا زمان تحویل و فضای ایجاده شده برای جابه جایی بار را تحت تاثیر قرار و سرعت عملیات را کاهش می دهد. افزون بر آن، تاسیسات چین در ماه فوریه برای تعمیر و نگهداری و به دنبال آن در سال جدید Lunar برای مدتی تعطیل هستند.
این گزارش ضمن اشاره به قوانین جدید روکش ها و رنگ شناورها در هوای معتدل چین طی فصول سرد زمستان ادامه داد: این امر به طور بالقوه تا حدود 60 درصد از ظرفیت جهانی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. حال با توجه به افزایش تقاضا در سال جاری میلادی و این واقعیت که اثرات مخرب قوانین جدید تا چه حد باشد، دلیل نگرانی های خریداران طبیعی است اما نباید ادامه داشته باشد.
موسسه Drewry در ادامه افزود: اجاره دهندگان و حمل کنندگان نسبت به آنچه در سال 2016 میلادی در پاسخ به کاهش بی سابقه تجارت کانتینری از سال 2013 میلادی و بهبود ضعیف طی 12 ماه گذشته، به وقوع پیوست نگرانی هایی دارند. با این حال، افزایش میزان جابه جایی بار صنعت حمل و نقل کانتینری را به جایگاه قدرتمند بازمی گرداند.
طی 11 ماه نخست سال 2017 میلادی میزان تولید کارخانه ها افزایش یافت و طبق پیش بینی Drewry میزان تولید تا پایان سال گذشته میلادی به 3.5 میلیون تن TEU رسیده است.
در این میان عملکرد کارخانه ها طی دهه های اخیر رشد 1.5 درصدی را به ازای هر سال تجربه کرده و بهره وری آنها بین 60 تا 70 درصد رشد داشته است. اگر میزان تولید کارخانه ها دو برابر شود میزان ظرفیت در سال به 5.5 میلیون TEU می رسد یا به بیانی دیگر افزایش 50 درصدی در حجم تولیدات را تجربه می کند.
خرید کانتینرهای جدید از سوی شرکت های لیزینگی طی هشت سال اخیر در حالی با افزایش همراه بوده که خریداران دست به خرید کانتینرهای دست دوم خطوط حمل نیز زده اند. دسترسی بهتر به منابع مالی وضعیت شرکت های لیزینگی را بهبود می بخشد چرا که حمل کنندگان از مالکیت کانتینرها دست برمی دارند و از سوی دیگر اجاره دهندگان نیز ظرفیت تناژ را متعلق به خود نمی دانند.
اما شرکت های اجاره دهنده با احتیاط حرکت می کنند. بسیاری از خریدها طی سالهای اخیر با هدف جایگزینی و نه توسعه انجام پذیرفته است. این امر را می توان به وضوح در مالکیت واحدهای بزرگ شناورهای قدیمی در شرکت های لیزینگی مشاهده کرد.
این گزارش در پایان افزود: درصورتی که عرضه در تنگنا باشد شرکت های لیزینگی باید تمرکز خود را بر استفاده بیشتر از شناورهای قدیمی بگذارند و به اوراق آنها فکر نکنند و به گونه ای دیگر برای توسعه خود بیاندیشند. کانتنیرها باید وارد بازار شوند و پیش بینی نهایی Drewry از وضعیت موجود، تنگنای موقتی عرضه است و بحران درازمدت مجال خودنمایی ندارد.
برچسب ها: کانتینر drewry 2018
ارسال نظرات
آخرین اخبار