۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
آلفالاینر:

فوبیای ظرفیت مازاد هم چنان وجود دارد

بهبود تقاضا و جابه جایی کانتینری در سال گذشته میلادی، بخش کانتینری را ارتقا داده است، اما نگرانی پیرامون ظرفیت مازاد همچنان به قوت خود باقی است.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۹۱۲
فوبیای ظرفیت مازاد هم چنان وجود دارد
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه آلفالاینر با گریزی به آنچه در صنعت کشتیرانی 2017 اتفاق افتاد، گفت: بهبود تقاضا و جابه جایی کانتینری در سال گذشته میلادی، بخش کانتینری را ارتقا داده است، اما نگرانی پیرامون ظرفیت مازاد همچنان به قوت خود باقی است.
این گزارش ادامه داد: کل جابه جایی کانتینری در سال گذشته میلادی بهبود چشم گیری را به نمایش گذاشت، به عبارت دیگر جابه جایی کانتینری رشد 6.7 درصدی را تجربه کرد که از سال 2011 تاکنون بالاترین سطح را نشان می دهد.
افزون بر این، ظرفیت اسمی ناوگان کانتینری تنها 3.9 درصد رشد داشت، رشد ظرفیت موثر نیز به 9.5 درصد در ماه دسامبر سال گذشته میلادی رسید، از سوی دیگر روند کاهشی در ناوگان شناورهای بیکار نیز مشاهده شد.
این موسسه معتقد است، ناتوانایی خطوط کشتیرانی در کنترل رشد موثر ظرفیت ناوگان را می توان دلیل اصلی شکست آنها در جلوگیری از افت نرخ کرایه حمل دانست، در واقع این خطوط نتوانستند به شیب تند صعودی نرخ کرایه حمل در اوایل سال گذشته میلادی استمرار بخشند.
نکته قابل توجه اینکه، تا رسیدن به نقطه توازن کامل بین عرضه و تقاضا، هنوز فاصله وجود دارد.
در ادامه این گزارش همچنین آمده است: ناوگان کشتیرانی کانتینری بیکار به کمتر از 500 هزار TEU در ماه دسامبر سال گذشته میلادی کاهش یافت، در حالی که در مدت مشابه سال ماقبل یک میلیون و 400 هزار TEU بوده است. بخش اعظمی از کاهش ناوگان بیکار را می توان به بازگشت و از سرگیری فعالیت کشتی هایی که به دنبال ورشکستگی کشتیرانی هانجین کره جنوبی به صورت غیرفعال و بیکار باقی مانده بودند، دانست.
در بازه زمانی اواخر سال 2016 پس از ورشکستگی کشتیرانی هانجین الی ماه دسامبر سال 2017، ظرفیت بیکار 500 هزار TEU کشتیرانی هانجین از سوی خطوط کشتیرانی دیگر تا حدی بکار گرفته شد.
ناگفته نماند، رشد ظرفیت ناوگان در سال گذشته میلادی نسبت به سال 2016 که تنها 1.8 درصد بود، افزایش دوبرابری را نشان داد، تا حدی می توان روند کند در سطوح اوراق را عامل محرکی برای رشد مذکور دانست.
به گفته آلفالاینر، جدای از تاثیر تعداد زیادی شناورهای جدید که به ناوگان جهانی ملحق شدند، رشد خالص بالاتر ظرفیت ناوگان در سال گذشته میلادی  تا حدی به فعالیت پایین تر صنعت اوراق نیز ارتباط پیدا می کند، به عبارت دیگر، ظرفیت شناور اوراق شده در سال گذشته میلادی به 427 هزار و 250 TEU رسید که در مقایسه با 675 هزار و 500 TEU روند کاهشی را نشان می دهد.
افزون بر این، میزان تحویل شناورها در سال گذشته میلادی به یک میلیون و 200 هزار TEU رسید که افزایش بیش از یک سوم را درمقایسه با سال گذشته نشان می دهد. ناگفته نماند، 55 درصد از کشتی های کانتینری غول پیکر بیش از 14 هزارTEU ظرفیت دارند.
علاوه بر این، علیرغم روند افزایشی تقاضا، سایه ظرفیت مازاد مستمر در بازار سبب افت شدید نرخ کرایه حمل شد.
اگرچه در سال گذشته میلادی، نرخ کرایه حمل سفر برگشت افزایش بی سابقه ای را تجربه کرد، اما نرخ کرایه حمل سفر رفت که در ابتدای سال گذشته میلادی به اوج خود رسیده بود، دوباره روند نزولی را طی کرد و تمامی درآمدهای کسب شده از ماه سپتامبر سال 2016 را خنثی کرد.
این گزارش در ادامه با اشاره به افزایش روند ادغام در بخش کشتی کانتینری نوشت: سهم ظرفیت ترکیب شده ده خط کشتیرانی برتر جهان رکورد بالای 77 درصد را در سال گذشته میلادی به نمایش گذاشت، انتظار می رود پس از کسب مالکیت کشتیرانی OOCL هنگ کنگ از سوی شرکت کشتیرانی کاسکوی چین و ترکیب سه کشتیرانی برتر ژاپن و تشکیل شرکت مشترک Ocean Network Express، رقم مذکور به 82 درصد افزایش خواهد یافت.
این گزارش در پایان نوشت: سه خط کشتیرانی برتر اروپایی- مرسک دانمارک، MSC سوئیس و CMA CGM فرانسه، موقعیت های برتر خود در صدر جدول را حفظ کرده اند، از سوی دیگر انتظار می رود، کشتیرانی کاسکوی چین پس از تکمیل روند اکتساب کشتیرانی OOCL هنگ کنگ، جای پای خود را در میان سه کشتیرانی برتر باز کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار