۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شد؛

ارجاع استانداردهای نحوه دریافت فضولات نفتی به شورای عالی محیط زیست

مدیرکل دفتر بررسی‌ آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ارجاع استاندارد نحوه دریافت فضولات نفتی به شورای عالی محیط زیست خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۸۸۹
ارجاع استانداردهای نحوه دریافت فضولات نفتی به شورای عالی محیط زیست
به گزارش خبرنگار مانا، ضیاء الدین الماسی در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست، موظف به تدوین استاندارد نحوه دریافت فضولات نفتی شد که این اقدام صورت گرفته و به شورای عالی محیط زیست ارجاع شده است.
مدیرکل دفتر بررسی‌ آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هر ساله در خلیج فارس و دریای عمان تصادفات دریایی به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست موظف به برآورد خسارت و دریافت غرامت ناشی از تصادفات دریایی است بنابراین دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه‌ای برای نحوه برآورد خسارت وارده به محیط زیست ناشی از آلودگی‌های دریایی تدوین کرده است. همچنین در سال گذشته سازمان استاندارد پاکسازی سواحل و راهنمای استفاده از مواد پراکنده ساز در دریا را تدوین و نهایی کرد که ماه آینده ابلاغ خواهد شد.
مدیرکل دفتر بررسی‌ آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین استاندارد محیط زیستی برای امکانات و تاسیسات دریافت فضولات نفتی از نفتکش‌ها، کشتی‌ها و شناورها گفت: مواد روغنی، نفتی و لجن‌ها نباید به دریا تخلیه شوند.
وی افزود: طبق قوانین ملی و بین‌المللی این مواد باید به بندر تحویل داده شود که البته این کار نیز ممکن است ریسک بالایی داشته باشد.
الماسی در ادامه با بیان اینکه خورموسی و پتروشیمی ماهشهر مقادیر بالای آلودگی را تجربه می‌کنند، گفت: طی یک سال و نیم گذشته براساس مطالعات میدانی مقادیر آلاینده‌ها در بافت آبزیان و رسوبات مشخص و اهداف کمی بهبود کیفیت آب دریا تدوین شد.
وی اظهار داشت: این اهداف با مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر ابلاغ شده است و شرکت‌ها باید طرح محیط زیستی خود را برای رسیدن به این مقادیر تدوین کنند.
مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به تداوم پایش میکروبی دریاهای کشوراظهار کرد: از سال گذشته پایش میکروبی و پرچم گذاری شناگاه‌های ساحلی کشور آغاز شد همچنین گزارش ملی از وضعیت سلامت طرح‌های سالم‌سازی سواحل تهیه شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود یادآور شد: در حال حاضر نیز این پرچم گذاری‌ها در حال تکمیل است و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت و وزارت کشور برای سالم‌سازی سواحل منعقد شده است.
الماسی ادامه داد: سال گذشته عملیات بازرسی و ممیزی محیط زیستی از سکوها و تاسیسات نفتی در میادین نفتی خلیج فارس شروع شد. در این مدت سکوهای ایلام ۱ و ۲ و ابوذر بازرسی شده است.
به گفته مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان محیط زیست، سکوهای سروش، سلمان و نوروز تا بهمن ماه امسال بازرسی خواهند شد.
وی اذعان داشت: بر این اساس وقوع حوادث نفتی با منشا دریایی از ناحیه سکوها ثبت و اطلاع رسانی می‌شود.
وی با اشاره به تدوین استاندارد کیفیت آب‌های محیطی دریای خزر گفت: تهیه استاندارد محیط زیست دریایی و پایش وضعیت محیط زیست دریایی و ارزیابی اثربخشی اقدامات انجام شده از طریق این استانداردها صورت می‌گیرد، این طرح تهیه و به شورای عالی محیط زیست ارجاع شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار