۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
به زودی صورت می گیرد؛

آغاز اجرای فاز دوم پهنه بندی توسعه سواحل مکران

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فاز اول پهنه بندی توسعه مکران اجرایی شده است از آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پهنه بندی در سواحل مکران خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۸۸۵
آغاز اجرای فاز دوم پهنه بندی توسعه سواحل مکرانبه گزارش خبرنگار مانا؛ پروین فرشچی در نخستین روز کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه با اشاره به اینکه فاز اول پهنه بندی توسعه مکران اجرایی شده است از آغازعملیات اجرایی فازدوم پهنه بندی در سواحل مکران خبر داد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در فاز اول این طرح پهنه بندی سواحل مکران مشخص شده و در فاز دوم نوع و اندازه صنعتی که می تواند در منطقه مستقر شود، مشخص خواهد شد.
به گفته وی، پهنه بندی به ترسیم نقشه راه توسعه کمک می کند و اینکه چه صنعتی و در کجا مستقر شود تا آسیبی به محیط زیست منطقه وارد نشود.
فرشچی با بیان اینکه در راستای محیط زیست به اسناد بالادستی موجود اعم از سیاست های کلان و برنامه ششم توسعه رجوع می شود، یادآور شد: هر چند به صراحت به مقوله محیط زیست دریایی اشاره نشده باشد اما تمام مسایل محیط زیست دریایی را شامل می شود.
به گفته وی، طی دو سال گذشته حدود ٣٣ جلسه میان نهادهای مختلف دریایی برگزار شد که نتیجه آن تهیه و تدوین سه سند مربوط به دریا و سواحل بود.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: توسعه صنایع دریایی ، فناوری های دریایی و گردشگری دریایی سه سند تهیه شده است که به عنوان مرجع، برنامه های خود را تبیین می کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه، باید ٦٥ درصد توسعه در مناطق ساحلی اجرا شود که این مساله اهمیت دریاها و سواحل را مشخص و مسولیت سازمان را سنگین تر می کند.
فرشچی به اجرای طرح جامع حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری جایکا آغاز شد وقرار است نتیجه آن به استان ها حتی کشورهای مجاور تعمیم داده شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست افرود: تعامل خوبی با ١٨ نهاد دریایی از جمله سازمان دریانوردی و صنایع دریایی وجود دارد که بخش عمده ای از آن در باره امداد و نجات، بازسازی زیستگاه ها و حفاظت از گونه ها است.
وی افزود: چندی پیش تفاهم نامه ای میان سازمان محیط زیست و سازمان صنایع دریایی با هدف تجهیزات مورد نیاز منعقد شد که رییس سازمان محیط زیست دستور پیگیری مفاد آن را داده است.
فرشچی تاکید کرد: ایران در شمال و جنوب دارای دریا است وهمچنین عضو دو کنوانسیون تهران و کویت است از این رو با توجه به اهمیت موضوع ، باید نقش خود را بهتر از سال های قبل انجام دهد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ١٧٤ کشتی غرق شده در اروند رود وجود دارد که مانع تردد کشتی ها می شود براین اساس خارج کردن آنها و انتقال به خشکی مطرح است اما ازآنجا که صنعت اوراق کشتی یک صنعت آلوده است از این رو تصمیم گرفته شده است یک مرکز اوراق،  درصورت لزوم و توافق در کشور ایجاد شود که برای تصمیم گیری  کمیته ای  در این باره تشکیل شده است.
وی افرود: این کمیته موظف است  در باره مکان تاسیس این مرکز و اینکه چه فناوری در این مرکز ایجاد شود، تصمیم گیری کند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: با ایجاد این مرکز در خزر و خلیج فارس به علت بسته بودن آن مخالفت شده است قرار شده که مکانی در شمال شرقی دریای عمان برای این کار در نظر گرفته شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار